• Fash

    Nidblödning eller mens?!

    Hej! Slutade med mina p-piller som jag gått på i ca 7 år för 1 månad sen. Började istället använda Natural Cycles.
    Började använda NC dag 4 i ny mens cykel. (Egentligen då på dag 4 av min p-piller ´´mens´´).
    Enligt NC hade jag ägglossning dag 20. Dag 28 fick jag en blödning (detta är alltså också exakt den dagen jag skulle ha fått min p-piller mens om jag fortfarande hade använt mig av p-piller). Alltså 8 dagar efter min ägglossning. Blödningen påminner om min mens. Men kan min mens komma redan 8 dagar efter ägglossning?? Eller kan det vara en nidblödning. 
    Jag har nu haft blödning 1 ett dygn. Kommer hålla koll på hur länge denna blödning varar.

    MEN min fråga är, vad tror ni? Mens eller nidblödning? Mest troligt?

  • Svar på tråden Nidblödning eller mens?!
  • Anonym (K)

    Eller så hade du inte äl dag 20 utan tidigare eller inte alls. Du har precis slutat med p-piller och inte tempat särskilt länge för att NC ska kunna räkna ut din äl på ett bra och säkert sätt. Cykeln kan vara rätt stökig i början efter pillerstopp så jag hade räknat med att det är mens du fått nu.

  • Fash

    Mycket möjligt. 


    Tänker ändå att det är troligt att jag hade ÄL dag 20 eftersom min temperatur höjdes med mycket och fortsatte vara höjd efter det vilket är symptom för ÄL, plus att jag var svullen de dagarna omkring dag 20. Men ja du har rätt, det är inte omöjligt att det är mensen. Får väl bara vänta och se. :)

  • Anonym (K)
    Fash skrev 2018-09-10 20:07:26 följande:

    Mycket möjligt. 

    Tänker ändå att det är troligt att jag hade ÄL dag 20 eftersom min temperatur höjdes med mycket och fortsatte vara höjd efter det vilket är symptom för ÄL, plus att jag var svullen de dagarna omkring dag 20. Men ja du har rätt, det är inte omöjligt att det är mensen. Får väl bara vänta och se. :)


    Sen har jag sedan jag slutade med hormonellt preventivmedel och började med NC förcett år sedan fått mellanblödningar varje månad. De börjar 5-9 dagar efter äl och håller på tills mensen kommer 13 dagar efter äl. Sjukt irriterande! Det brukar börja med lite bruna flytningar och på dag 7-8 kommer det oftast färskt blod så jag behöver binda. Sen slutar jag blöda färskt och det blir bruna flytningar igen, fast mörkare än tidigare. De ökar sedan tills mensen drar igång på riktigt. Jag har en rätt kort cykel och har mens i en vecka så med mellanblödningarna blöder jag fler dagar under en cykel än vad jag är blödningsfri.
  • Fash
    Fash skrev 2018-09-10 20:55:44 följande:

    Okej! Jag förstår. Tack för ditt svar! ????


    Vet inte varför dom frågetecknena kom upp i slutet?! Inte meningen iaf.
  • Fash

    Uppdatering: blödde i 3 dagar (sön-mån). Sen har det inte kommit mer. Känt molande värk i nedredelen av magen, haft grov spänningshuvudvärk och spänningar i nacken (från måndag och framåt.) Igår kväll (fredag) när jag stod och borstade tänderna, började jag må riktigt illa. Illamåendet höll i sig lätt 30-60min. Trodde jag skulle behöva kräkas. Men klarade mig. När illamåendet avtog kände jag ?mensvärk?.

    Inbillar jag mig? Eller kan jag vara gravid? Eller är det bara min kropp som är förvirrad nu när den inte får sina hormoner längre genom p-piller?

Svar på tråden Nidblödning eller mens?!