• Cookieh

    Hur funkar pantbrev?

    Vi ska köpa hus framöver och jag håller på att sätta mig in i allt som det innebär. Jag förstår verkligen ingenting av pantbrev. Eller snarare, jag fattar vad det är och varför det finns (banken tar ut det som säkerhet för lånet, om vi inte kan betala räntan kan banken kräva att vi säljer huset). Men varför kostar det pengar att teckna pantbrev? Vad är det vi betalar 2% för? Och 2% av vad? Och varför kan jag ta över förra ägarens pantbrev och varför blir nästa pantbrev därmed billigare? Kan någon pedagogiskt begåvad person förklara?

  • Svar på tråden Hur funkar pantbrev?
  • LillaTjockaBertil

    Pantbrev är något som krävs för att kunna ta ett bolån och kostnaden för att ta ut ett nytt pantbrev är precis som du nämner 2% av pantbrevets storlek. Pantbrevet tas ut på huset och inte på ägaren och därför följer uttagna pantbrev med vid försäljning.

    Låt säga att du köper ett hus där du vid köpet belånar huset med 1 miljon och att det sedan tidigare finns pantbrev på sammanlagt 900 000. Du blir du tvungen att ta ut ett nytt pantbrev på 100 000 och får då betala 2%, alltså 2 000 kr det nya pantbrevet.

  • Cookieh
    LillaTjockaBertil skrev 2018-09-11 01:20:12 följande:

    Pantbrev är något som krävs för att kunna ta ett bolån och kostnaden för att ta ut ett nytt pantbrev är precis som du nämner 2% av pantbrevets storlek. Pantbrevet tas ut på huset och inte på ägaren och därför följer uttagna pantbrev med vid försäljning.

    Låt säga att du köper ett hus där du vid köpet belånar huset med 1 miljon och att det sedan tidigare finns pantbrev på sammanlagt 900 000. Du blir du tvungen att ta ut ett nytt pantbrev på 100 000 och får då betala 2%, alltså 2 000 kr det nya pantbrevet.


    Ja, men varför? Alltså, vad är det jag betalar för? Får banken pengarna eller varför kostar det att upprätta ett pantbrev?
  • Kjell2
    Cookieh skrev 2018-09-11 12:09:35 följande:
    Ja, men varför? Alltså, vad är det jag betalar för? Får banken pengarna eller varför kostar det att upprätta ett pantbrev?
    Pengarna går till Lantmäteriet, de har till ansvar att utfärda och hålla ordning på alla pantbrev. Det är en tjänst som möjligjör att hålla koll på hur mycket en fastighet kan belånas och på så sätt säkerställa att långivaren har koll på sin säkerhet. Det i sin tur ger långivaren möjlighet att erbjuda lån på fastigheter med låg ränta då det är hyfsat säkra att få tillbaka sina pengar.


  • Cookieh
    Kjell2 skrev 2018-09-11 12:47:25 följande:

    Pengarna går till Lantmäteriet, de har till ansvar att utfärda och hålla ordning på alla pantbrev. Det är en tjänst som möjligjör att hålla koll på hur mycket en fastighet kan belånas och på så sätt säkerställa att långivaren har koll på sin säkerhet. Det i sin tur ger långivaren möjlighet att erbjuda lån på fastigheter med låg ränta då det är hyfsat säkra att få tillbaka sina pengar.


    Tack! Nu tror jag att jag har full koll :)
  • snedtak
    Cookieh skrev 2018-09-11 12:09:35 följande:
    Ja, men varför? Alltså, vad är det jag betalar för? Får banken pengarna eller varför kostar det att upprätta ett pantbrev?
    Utöver det som Kjell2 säger är avgiften på pantbrev en stämpelskatt. Flera länder (ffa europeiska, men även tex. USA och Hongkong) har olika former av stämpelskatter. Syftet är dels att få in pengar till olika former av myndigheter för att täcka administration och verksamhet relaterad till skatterna, men just stämpelskatten har också ett fiskalt syfte, dvs. få in pengar till staten. I gengäld finns det tjänster som inte har täckning via skatter, utan får tillskott från de fiskala skatterna.
  • Swedman

    Kan man säga att Pantbrev är som pengar?  Förr var pengar stora kopparplåtar typ men det var ju dumt o släpa runt på dem. Då kom sedlarna.
    När man ska låna pengar på sitt hus så måste nån form av säkerhet lämnas till banken/långivaren. Istället för att släpa dit huset så tar man ut ett pantbrev och ger till banken. När alla lån är betalda så återgår pantbrevet till husägaren? Eller?

  • Kjell2
    Swedman skrev 2018-09-12 06:33:07 följande:

    Kan man säga att Pantbrev är som pengar?  Förr var pengar stora kopparplåtar typ men det var ju dumt o släpa runt på dem. Då kom sedlarna.
    När man ska låna pengar på sitt hus så måste nån form av säkerhet lämnas till banken/långivaren. Istället för att släpa dit huset så tar man ut ett pantbrev och ger till banken. När alla lån är betalda så återgår pantbrevet till husägaren? Eller?


    Nej, man ska inte se pantbrev som pengar. De har inget värde i sig. Om man lånar ut pengar med huset som säkerheten är pantbreven ett bevis på att man har förstarätt att få värdet i huset om lån inte betalas.

    Däremot är det som du säger. När lånen är betalda återgår pantbreven till fastighetsägaren.


Svar på tråden Hur funkar pantbrev?