• Leeno

    Valt kejsarsnitt, min historia

    Jag vill berätta om min erfarenhet för att kanske någon i samma sits kan läsa detta och andas ut. Jag har hela mitt liv känt att jag var livrädd för att föda barn, och när jag fick överraskningen att bli gravid blev rädslan ännu värre. Jag hade ångest varje dag över att jag kanske skulle bli tvungen att föda. Jag berättade för min barnmorska om mina känslor och hon lugnade mig och sa att ingen kunde TVINGA mig att föda vaginalt och jag blev inbokad till ett möte hos en psykolog. Efter samtalet med henne beviljades ett planerat snitt 3 dagar innan BF, måndag kl 9. På söndagen åkte jag och min sambo hem till mina föräldrar, min syster och hennes kille var där och vi åt middag, pratade och hade en jätte trevlig sista kväll utan barn. Natten sov jag knappt, jag vred och vände mig och tänkte på barnet som jag skulle få träffa imorgon. Nästa morgon var vi på förlossningen kl 6.30 och vi fick ett rum där. De preppade mig, tvättade magen och satte in en kateter. Kl 9 blev jag inrullad på operation. Väl där fick jag böja mig och fick bedövningsspruta i ryggen mellan två kotor. Det gjorde inte alls så ont faktiskt. Sedan la jag mig ner och dom testade min känsel. Det var dämpad belysning, vi pratade och lyssnade på musik och det var en väldigt trevlig stämning i rummet. Man känner att de håller på runt magen men det gör inte ont överhuvudtaget. Efter 5 minuter hör jag henne. Mitt lilla barn. Hon skrek och de tvättade av henne innan de gav henne till min sambo som visade upp henne för mig. Hon var helt underbar. Jag grät en skvätt och fick titta på henne och prata med henne. Sedan gick min sambo med henne till vårt rum, de sydde ihop mig och jag fick åka dit efter en halvtimme. Senare den kvällen tog de bort katetern och jag var uppe och gick. Det gjorde rätt ont men absolut inte så ont som jag hade föreställt mig. När jag låg ner kändes det inte. Efter två dagar fick vi åka hem och efter 4-5 dagar var jag ute och gick med vagnen. Efter två veckor var min sambo tillbaka på jobbet och jag tog hand om henne själv.

    Min erfarenhet var jätte bra och personalen och alla på BB tog min rädsla på allvar och fick mig att må jätte bra. Nästa förlossning hade jag valt kejsarsnitt 100%. Nu vet jag att allas erfarenhet är olika och vissa personer får komplikationer och det är inte alltid såhär. Men jag hade gärna hittat en sån här tråd när jag var gravid

  • Svar på tråden Valt kejsarsnitt, min historia
  • moder_jord

    Tack för att du delade med dig.

    Jag har operationsrädsla men är nu i en situation som har ökade risker av att livmodern brister vid värkarbete och ska på förlossningssamtal imorgon för att få bestämt om jag ändå tvingas föda vaginalt eller får ett planerat snitt.

    Är i v 38-39 nu.

    Födde första barnet v 42+1 med akut snitt efter igångsättning, och det kändes dramatiskt och traumatiskt med allt som var. Så att få planerat snitt känns som det säkra alternativet nu. Speciellt med ökad risk för att livmodern brister och allt det kan innebära.

    Känns lugnande att höra om en fin upplevelse av planerat snitt.

    Har själv haft en så stark bild om att barnafödande ska vara så dramatiskt. Men också sett det fina i den upplevelsen och velat ha den. (Komplikationsfri dock. inte sånt som slutar i att man måste avbryta förlossningen för att rädda liv. )

    Den bilden av att det ?ska? vara dramatik, smärta och skrik börjar dock omformas ju mer jag försöker mig göra vän med tanken om att aldrig uppleva en vaginal förlossning, utan istället välkomna nytt liv till världen via kejsarfödsel. Och då tar jag hellre en planerad sådan än akut eller urakut.

    Jag och mina syskon har alla kommit till världen med kejsarfödslar. Inga komplikationer.

  • Lisa1318

    Tack för att du delade med dig. Jag är just nu livrädd för att bli nekad snitt, då flera i min närhet påpekar att ?dom beviljar inte snitt till vem som helst utan anledning?..

    Jag hade en jobbig första förlossning som slutade med akutsnitt då sonen låg i säte och det hade missats flera veckor. Dom upptäckte det inte ens på första undersökningen på förlossningen utan det var flera timmar senare som dom började misstänka att det dom trodde var huvudet var en rumpa. I slutet innan snittet gjordes så eskalerade värkarna väldigt mycket och jag kände paniken inombords. Tiden efter förlossningen var svår då jag mådde dåligt psykiskt och jag sökte aldrig hjälp eftersom att jag skämdes för att jag mådde dåligt under den period då man borde vara som lyckligast.

    Nu är jag gravid med barn nr 2 och jag har ca 11 veckor kvar till bf. Ju närmare förlossningen jag kommer desto mer panik och ångest får jag. Har pratat med två olika bm om detta (ordinarie var sjuk ett besök) och ?min? bm ska skicka remiss till en aurorabarnmorska för att jag ska få prata med någon.. jag har sagt att jag vill föda med planerat snitt och min största rädsla just nu är att bli nekad snitt. Min bm sa ?alla vill ju föda vaginalt?, men inte jag.. Bara tanken på vaginal förlossning ger mig ångest och en stor klump i magen.

  • Kaffe81

    Vad skönt att höra att allt gick bra! Jag ska föda med planerat snitt pga operationer i livmodern tidigare, första barnet så svårt att veta vad som väntar så kul att läsa din berättelse!

Svar på tråden Valt kejsarsnitt, min historia