• Anonym­sju
    Äldre 11 Sep 10:00
    1647 visningar
    11 svar
    11
    1647

    Föräldraledighet (frågor)

    Frågor om föräldraledigheten:

    När ens dagar har tagit slut, men man fortfarande vill vara hemma med bebis några månader till innan det är dags för förskolan. Har man rätt att vara hemma utan ersättning? Kan ens arbetsgivare kräva att man kommer tillbaka till jobbet?

    Sedan har jag en personlig fråga till er om det är någon som har erfarenhet och skulle ha lust att berätta om hur det funkade om ni har bytt jobb efter mammaledigheten? 

  • Svar på tråden Föräldraledighet (frågor)
  • Äldre 11 Sep 10:15
    #1

    Texten nedan har jag kopierat från föräskringskassans hemsida. Det beror alltså på barnets ålder om arbetsgivaren här rätt att neka eller inte. Ang din andra fråga så valde jag själv att stanna kvar hos min arbetsgivare för att med gott samvete kunna gå ner i tid.

    "När barnet är under 18 månader

    En medarbetare med barn under 18 månader har rätt att vara helt ledig från sitt arbete, utan krav på att ta ut föräldrapenning från Försäkringskassan.

    En medarbetare som har adopterat har rätt att vara helt ledig från sitt arbete under ett och ett halvt år räknat från den tidpunkt då hen fick barnet i sin vård.

    När barnet är över 18 månaderLedig med föräldrapenning

    En medarbetare har rätt att vara ledig i den omfattning som hen tar ut föräldrapenning. Föräldrapenning kan betalas ut som hel (100 procent), tre fjärdedels (75 procent), halv (50 procent), en fjärdedels (25 procent) eller en åttondels ersättning (12,5 procent)."

  • Äldre 11 Sep 13:19
    #2

    Första frågan har du redan fått svar på ovan. Angående att byta jobb så gjorde jag det under min senaste föräldraledighet. Jag sökte helt enkelt jobb sista tiden jag var hemma och så fick jag ett. Starten var i slutet av november och jag skulle egentligen ha varit hemma till början av januari. Eftersom jag verkligen ville ha jobbet avslutade jag fl tidigare och min man tog över istället. Hade han inte kunnat det hade jag helt enkelt varit fl första månaden på nya jobbet.

  • Äldre 11 Sep 13:37
    #3
    BragoP skrev 2018-09-11 10:15:52 följande:

    Texten nedan har jag kopierat från föräskringskassans hemsida. Det beror alltså på barnets ålder om arbetsgivaren här rätt att neka eller inte. Ang din andra fråga så valde jag själv att stanna kvar hos min arbetsgivare för att med gott samvete kunna gå ner i tid.

    "När barnet är under 18 månader

    En medarbetare med barn under 18 månader har rätt att vara helt ledig från sitt arbete, utan krav på att ta ut föräldrapenning från Försäkringskassan.

    En medarbetare som har adopterat har rätt att vara helt ledig från sitt arbete under ett och ett halvt år räknat från den tidpunkt då hen fick barnet i sin vård.

    När barnet är över 18 månaderLedig med föräldrapenning

    En medarbetare har rätt att vara ledig i den omfattning som hen tar ut föräldrapenning. Föräldrapenning kan betalas ut som hel (100 procent), tre fjärdedels (75 procent), halv (50 procent), en fjärdedels (25 procent) eller en åttondels ersättning (12,5 procent)."


    Jag ser att det finns utrymme att missuppfatta mitt svar. Jag lägger alltså ingen värdering hur någon väljer att jobba, deltid, heltid, stanna kvar på jobbet, byta jobb osv. Jag själv tänkte byta jobb under min föräldraledighet men i och med art jag valde att gå ner i tid (pga den långa pendlingen) så stannar jag kvar.
  • MR Xyz
    Äldre 11 Sep 13:52
    #4

    Nu är jag pappa, men jag bytte jobb direkt efter föräldraledigheten. Skrev på nya anställningsavtalet ungefär samtidigt som jag gick på föräldraledighet, men med startdatum för anställningen cirka ett år senare. Var hemma ett år - tog ut fem fp-dagar i veckan plus att jag hade semester att ta ut - och började sedan på nya jobbet. Hade även kunnat få börja nya jobbet med ett års föräldraledighet, men jag kände att detta var en bättre lösning för mig. Föräldrapenningtillägg och några andra saker i kollektivavtalet gjorde att denna lösning blev mer fördelaktig.

  • Äldre 11 Sep 21:36
    #5

    Om man har möjlighet att vara hemma utan att ta ut FP, så bör man alltid börja sin FL med det. Så får du fler barn, så är det läge att tänka på att det är bättre att vara hemma första året utan FP än senare.

    Du har 245 FP-dagar, de räcker 49 veckor om du tar ut 5 dagar/vecka.

    Vill man vara hemma 1,5 år så behöver man vara hemma 6-7 månader utan att ta ut FP.

    Börjar man sin FL med det, eller tex tar ut 2 dagar/vecka under första året, så kan man ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1 år. Då är SGI skyddat och alla SGI-dagar är värda maximalt (dvs procent av din heltidslön).

    Gör man tvärtom och tar ut all FP under första året, så nollas SGI när man är hemma tills barnet är 18 månader.
    Man får vara ledig tills barnet är 18 månader, men eftersom SGI nollas så får man väldigt lite om man VABBAR, blir sjuk eller har en nära anhörig som blir sjuk och man vill ta ut närståendepenning för.

    Vill man vara hemma efter barnet fyllt 18 månader, så är det ännu bättre att ha sparat sina FP-dagar, då arbetsgivaren kan neka ledighet om man inte kan visa att man tar ut FP-dagar.

    Så ett generellt råd är att alltid ta ut så få FP-dagar som möjligt under första året om man vill vara hemma länge eller jobba deltid länge.

  • Äldre 11 Sep 22:32
    #6

    Jag bytte jobb när min partner gick hem på heltids föräldraledighet, efter en period var vi hemma/jobbade 50/50, vilket jag berättade redan på intervjun för jobbet att det var planen. Det har funkat okej, även om jag har tyckt att det varit utmanande att komma in i jobbet på riktigt och kunna gå de utbildningar jag behöver och så... sedan har jag ju längtat så mycket hem till mitt barn också! Det är tudelat.

    Nu arbetar vi båda 75%. Vi har inte haft en enda VAB-dag så hoppas, hoppas att det funkar att hålla bacillerna borta! Tänker att det är viktigt med tid för återhämtning för både barnet och oss, och det funkar okej på jobbet också. Men det är klart att det är en helt ny verklighet att ha en fast tid att passa så att jag måste sluta jobbet och åka till förskolan. Här tycker jag att det är en enorm fördel att ha bytt jobb. På mitt gamla jobb stannade jag alltid kvar och ställde upp, den kollegan finns inte längre. Mina nya arbetskamrater vet läget så jag känner inte den förväntningen.

    Jag håller helt med att man verkligen ska se över hela föräldraledighetsperioden och att spara på de dagar man kan under första året. Vi tänkte att vi testar och tar bara ut när vi behöver, och det är väldigt billigt att vara hemma med ett barn som bara kostar lite blöjor (helammade till en början). Vi klarade oss på en lön, föräldrapenningtillägg och semesterdagar (en del av föräldraledigheten är semesterlönegrundande) under hela första året. Därefter plockade vi ut fullt för att skydda SGI:n

    Intressant att läsa hur andra har tänkt! Hur man än planerar så anser jag att det är en enorm förmån att få ta del av föräldraförsäkringen, att vi gemensamt skapar denna möjlighet!

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 12:14
    #7
    nnnnnnnn skrev 2018-09-11 21:36:52 följande:

    Om man har möjlighet att vara hemma utan att ta ut FP, så bör man alltid börja sin FL med det. Så får du fler barn, så är det läge att tänka på att det är bättre att vara hemma första året utan FP än senare.

    Du har 245 FP-dagar, de räcker 49 veckor om du tar ut 5 dagar/vecka.

    Vill man vara hemma 1,5 år så behöver man vara hemma 6-7 månader utan att ta ut FP.

    Börjar man sin FL med det, eller tex tar ut 2 dagar/vecka under första året, så kan man ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1 år. Då är SGI skyddat och alla SGI-dagar är värda maximalt (dvs procent av din heltidslön).

    Gör man tvärtom och tar ut all FP under första året, så nollas SGI när man är hemma tills barnet är 18 månader.

    Man får vara ledig tills barnet är 18 månader, men eftersom SGI nollas så får man väldigt lite om man VABBAR, blir sjuk eller har en nära anhörig som blir sjuk och man vill ta ut närståendepenning för.

    Vill man vara hemma efter barnet fyllt 18 månader, så är det ännu bättre att ha sparat sina FP-dagar, då arbetsgivaren kan neka ledighet om man inte kan visa att man tar ut FP-dagar.

    Så ett generellt råd är att alltid ta ut så få FP-dagar som möjligt under första året om man vill vara hemma länge eller jobba deltid länge.


    Jag vet att det är det absolut bästa, men vi kände inte att vi hade råd, sedan var det andra faktorer som gjorde att jag har tagit ut 4 dagar nu det första året, min son fyller 1 år om ca 2 månader, så det är inget jag kan ändra nu. Om jag har räknat rätt så kommer jag kunna vara hemma till att han blir ca 1,5. Med tanke på att det blir mitt i våren så känner vi att vi hellre vill skola in honom i augusti istället, annars blir det ändå att vi får börja om i augusti med inskolningen, sedan vill jag vara hemma den tiden av flera anledningar. Det jag försöker komma fram till är hur jag på bästa sätt ska lösa så att jag kan vara hemma till Augusti, därför jag frågar om man har rätt att vara hemma utan ersättning några månader efter barnet fyllt 1 år. Jag har funderat på om jag ska efter att han fyllt 1 år, strunta i att ta ut ersättning några månader och spara helt på det, men ändå vara hemma utan ersättning, sedan kanske ta ut nån månad igen framåt sommaren. För att dra ut på det, och för att spara dagar även till sonen är äldre. Visst kan jag göra så?

    Tack för bra svar!
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 22:32
    #8
    Anonymsju skrev 2018-09-12 12:14:04 följande:

    Jag vet att det är det absolut bästa, men vi kände inte att vi hade råd, sedan var det andra faktorer som gjorde att jag har tagit ut 4 dagar nu det första året, min son fyller 1 år om ca 2 månader, så det är inget jag kan ändra nu. Om jag har räknat rätt så kommer jag kunna vara hemma till att han blir ca 1,5. Med tanke på att det blir mitt i våren så känner vi att vi hellre vill skola in honom i augusti istället, annars blir det ändå att vi får börja om i augusti med inskolningen, sedan vill jag vara hemma den tiden av flera anledningar. Det jag försöker komma fram till är hur jag på bästa sätt ska lösa så att jag kan vara hemma till Augusti, därför jag frågar om man har rätt att vara hemma utan ersättning några månader efter barnet fyllt 1 år. Jag har funderat på om jag ska efter att han fyllt 1 år, strunta i att ta ut ersättning några månader och spara helt på det, men ändå vara hemma utan ersättning, sedan kanske ta ut nån månad igen framåt sommaren. För att dra ut på det, och för att spara dagar även till sonen är äldre. Visst kan jag göra så?

    Tack för bra svar!


    Är det någon snäll själ som har koll och vet om jag kan göra så?
  • MR Xyz
    Äldre 18 Sep 23:04
    #9
    Anonymsju skrev 2018-09-18 22:32:37 följande:

    Är det någon snäll själ som har koll och vet om jag kan göra så?


    Din SGI kommer att bli 0 kr om du gör så. Efter barnet fyllt 1 måste du ta ut FP 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Däremot har du samma FP fram till barnet fyller 2 år, även om SGI blir nollad. Likaså behåller du samma FP för nästa barn om du blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader.

    Med det sagt så är det en dålig idé att nolla SGI. Påverkar tillfällig föräldrapenning (VAB), sjukpenning mm.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 11:05
    #10
    MR Xyz skrev 2018-09-18 23:04:08 följande:

    Din SGI kommer att bli 0 kr om du gör så. Efter barnet fyllt 1 måste du ta ut FP 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Däremot har du samma FP fram till barnet fyller 2 år, även om SGI blir nollad. Likaså behåller du samma FP för nästa barn om du blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader.

    Med det sagt så är det en dålig idé att nolla SGI. Påverkar tillfällig föräldrapenning (VAB), sjukpenning mm.


    Okej, tack för svar!

    Har du nåt tips på hur jag kan göra om jag vill vara hemma till Augusti, men min föräldraledighet tar slut i april. Ska man ta tjänstledigt över sommaren?
  • Äldre 19 Sep 15:47
    #11
    Anonymsju skrev 2018-09-19 11:05:22 följande:
    Okej, tack för svar!
    Har du nåt tips på hur jag kan göra om jag vill vara hemma till Augusti, men min föräldraledighet tar slut i april. Ska man ta tjänstledigt över sommaren?
    Plugga något på distans eller liknande. Det räcker att man pluggar 50% och tar CSN-bidraget för att skydda sin SGI.
    Så kolla om det finns någon komvux eller högskolekurs på distans, 50%, som du enkelt kan klara (tex för att du är duktig på det eller har stort intresse för det) och läs den på kvällar och helger. De veckor du går kursen så tar du ej FP eller semester, är kursen 2-3 månader lång så borde det räcka för att dina FP-dagar och 5 veckors semester räcka fram till augusti.

    Komvux brukar ha flytande intag, man kan börja tex var 4:e eller 5:e vecka eller liknande. Högskolorna har både kurser till våren och s.k. sommarkurser som kan fungera.
Svar på tråden Föräldraledighet (frågor)