• Äldre 11 Sep 10:21
    866 visningar
    3 svar
    3
    866

    Hur man får någon må bättre

    Hej. Har en kompis som är lite nedstämd då det pågår mycket i hens liv just nu som jag inte kan hjälpa till att påverka. Så mer än att finnas och stötta så vet jag inte vad jag kan göra. Undrar om ni har några tips på hur man kan muntra upp någon som är lite nere eller har en dålig dag. Något man kan säga? Göra? Överraska med?:)

  • Svar på tråden Hur man får någon må bättre
  • sextio­talist
    Äldre 11 Sep 10:39
    #1
    Ronjah95 skrev 2018-09-11 10:21:29 följande:

    Hej. Har en kompis som är lite nedstämd då det pågår mycket i hens liv just nu som jag inte kan hjälpa till att påverka. Så mer än att finnas och stötta så vet jag inte vad jag kan göra. Undrar om ni har några tips på hur man kan muntra upp någon som är lite nere eller har en dålig dag. Något man kan säga? Göra? Överraska med?:)


    Ta det lugnt med överraskningar, men ägna tid åt henne.
    När jag var inne i en depression hade jag en väninna som tog ut mig på promenader, de första 10 minuterna fick jag kräkas ur allt elände, sedan skulle vi bara prata om bra och trevliga saker och jag lovar, det hjälpte, bara detta att skingra tankarna var värt massor.
    Så mitt tips är att ta en promenad, fika, gå på museum eller det som intresserar henna, endast för att skingra tankarna, det räcker mycket väl.

    Att göra något som en person förväntas bli glad över, gör det nog bara värre, för det fungerar inte så enkelt. Men saker som är villkorslösa kan fungera mycket bättre.
    Man kan även vända det till att "jag vill vara med dig, för du får mig att må bra och gör mig glad", dvs bara hennes närvaro kan få dig glad.
  • Scoops
    Äldre 11 Sep 10:48
    #2

    Försök inte muntra upp. Bara var där om din vän behöver dig.

    m.facebook.com/story.php&id=1272480059489124

  • Äldre 11 Sep 11:10
    #3
    sextiotalist skrev 2018-09-11 10:39:19 följande:
    Ta det lugnt med överraskningar, men ägna tid åt henne.
    När jag var inne i en depression hade jag en väninna som tog ut mig på promenader, de första 10 minuterna fick jag kräkas ur allt elände, sedan skulle vi bara prata om bra och trevliga saker och jag lovar, det hjälpte, bara detta att skingra tankarna var värt massor.
    Så mitt tips är att ta en promenad, fika, gå på museum eller det som intresserar henna, endast för att skingra tankarna, det räcker mycket väl.

    Att göra något som en person förväntas bli glad över, gör det nog bara värre, för det fungerar inte så enkelt. Men saker som är villkorslösa kan fungera mycket bättre.
    Man kan även vända det till att "jag vill vara med dig, för du får mig att må bra och gör mig glad", dvs bara hennes närvaro kan få dig glad.
    Vilken fin vän du hade och jag hoppas att du fortfarande har!

    Jag själv är en sådan person som inte räds för att vara obekväm och ställa upp för de runt omkring mig som mår dåligt oavsett anledning. Om det är privat, psykiskt, fysiskt, arbetsplatsrelaterat, relationer osv.
    Jag lyssnar, jag peppar, jag följer upp tidigare samtal, jag kan gå till chefer osv. 

    Tyvärr har det aldrig funnits någon där för mig när jag har behövt så jag har mer och mer slutat att bry mig när folk mår dåligt och behöver lyftas. Jag orkar inte med att bli utnyttjad mera, för så fort folk har fått det de behöver så är jag inte längre vatten värd. Och det tär otroligt mycket, så jag hoppas att du verkligen visat tacksamhet mot din vän som fanns där för dig!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hur man får någon må bättre