• Diana05

    Snabb lämning visste ej

    Hej.

    Har haft min lilla på inskolning som gått bra hittills. Idag var första dagen jag skulle lämna. Kom överens med en pedagog att få vara med en stund då min lilla behöver få lite tid på sig till hon börjar leka med barn och fröknar. Men istället möts jag av en helt annan bild än överenskommelse!

    Traskar in och direkt ska jag säga hejdå säger en fröken! Lillan är som en koala på mig som vanligt men brukar alltid gå bra. Men inte idag hon slits ifrån mig och jag måste säga hejdå.

    Både hon och jag gråter för var inte alls beredd på detta.

    Nu säger de att de kom överens om annat idag på morgonen om hastigt hejdå???

    Är detta verkligen rätt?

    Funderar på att byta eller bryta förskola.

  • Svar på tråden Snabb lämning visste ej
  • Jsv17

    Skämtar du med mig?! HUR kan de tro att de ska få bestämma hur er överlämning ska gå till utan att ens diskutera saken med dig?!

    Jag hade blivit rosenrasande förbannad, förmodligen där och då, om inte (för att man blir så överrumplad att man inte kommer sig för) så hade jag blivit det nu och begärt ett möte, med fröknar och gärna förskolechef där du gör klart att så får det INTE gå till, de får gärna ha andra idéer och förslag på saker och kanske det blir bättre också men det måste diskuteras man ska inte överrumplas av nåt så där när man dyker på morgonen blir ju varken bra för dig eller barnet! Verkar de inte inse att de gjort fel eller verkar aviga till det, då hade jag tagit henne ur den förskolan och bytt direkt.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Minis4567

    Är det ditt första barn? Förstår om känslan är jobbig men om du hade varit med en stund så blir det ju ingen lämning med att säga hej då. När du börjar arbeta kanske du inte hinner säga hej då till ditt barn i 10-20 minuter.

    Kan du prata med personalen om hur du upplevde situationen? Tycker att det verkar överilat att byta förskola. Då får ju ni börja om med inskolningen.

    Har barnet någon snuttefilt, gosedjur som kan tas med till dagis? Kan skapa mycket trygghet. Tycker du att det är jobbigt med lämningarna så ring förskolan och fråga hur barnet mår. Jobbigt att se sitt barn bli ledset vid lämningar.

    Min son kan vara så ledsen när jag lämnar han på dagis. Dock vet jag att personalen alltid möter upp och tar honom i famnen. Vilket känns bra. Ju längre jag säger hej då, ju svårare blir det att lämna barnet. Jag upplevde att mitt barn blev mer ledset då. Jag vet också att det går över och att han trivs på förskolan. Någon gång har jag ringt för att höra att han inte är ledsen längre.

    Lycka till med inskolningen och ha en bra dialog med personalen så ska du se att det här löser sig.

  • Diana05

    Det kommer med massa forskningar som säger att barnet mår bäst av att hastigt slitas ifrån och vanligt med gråt.

    Grejen är ju att hon vart så nöjd hela tiden. Vi kom överens om en sak så händer detta? Lillan får panik och jag med och vi båda gråter. Ingen som bryr sig utan nä då det är bästa. Att jag inte får säga något om saken utan nej! Varje gång likadant ska hon alltså ta farväl såhär. Sa att nej jag är med iaf 5-10 min inte på tal om timmar utan minuter. Nej det ska gå på en sekund som idag???

    Snälla har vi föräldrar helt fel och inte alls känner vårt barn eller. Har själv läst på massor om anknytning

  • Meriall

    Nej det är inte okej att chocka dig så här. Ditt barn kanske klarar det om du varit ok med det men du blev ledsen och det är ju traumatiskt för ditt barn. Jättefel av personalen. Prata med dem och det kanske känms bättre att lämna till någon av dem som inte tog barnet nu i fortsättningen.

    Snabba lämningar kan vara ok men det är ju när föräldern tydligt visar att det är okej så barnet är trygg i det. Inte när föräldern blir upprörd/gråter.

    Menar inte att det var fel av dig TS för du blev ju chockad och var inte beredd. Dålig info från förskolan helt enkelt.

    Förstår att du tappat förtroende för den pedagogen men hur känns de andra?

    Jag bytte förskola för att jag inte var nöjd med bemötande av mig och mitt barn och det var jättebra. På nya förskolan mår mitt barn mkt bättre och jag ör tryggare i att lämna henne och det känner hon ju av.

  • Meriall

    Sedan är det vissa barn som mår bättre av långsam lämning även om de är i minoritet. Så lämge det funkar bra måste du få göra så. Men om det börjar dra ut mer och mer på tiden kan drt vara bättre med snabb.

  • Diana05

    Absolut håller med och förstår er tanke. Ja jag visste inte, tog av ytterkläder och satt mig i rummet i lugn som alltid. Helt plötsligt nu ska ni säga hejdå och tar ifrån barnet som också blir chockad och gråter. Så har de inte gjort innan och ingen information. Det finns andra bra pedagoger men detta svar var vad jag fick av chefen. Att det är bäst så och forskning? Har inte hittat någon forskning som säger att detta är bra snarare gör barnet otrygghet.

    Så både chef och en av pedagogerna beter sig såhär.

    Alla andra gånger har fungerat bra. Vet att när man väl säger hejdå ok då får det vara, men låt mig iaf få en eller fem minter. men såhär oförberedd? :(

  • Jsv17
    Diana05 skrev 2018-09-11 13:23:29 följande:

    Absolut håller med och förstår er tanke. Ja jag visste inte, tog av ytterkläder och satt mig i rummet i lugn som alltid. Helt plötsligt nu ska ni säga hejdå och tar ifrån barnet som också blir chockad och gråter. Så har de inte gjort innan och ingen information. Det finns andra bra pedagoger men detta svar var vad jag fick av chefen. Att det är bäst så och forskning? Har inte hittat någon forskning som säger att detta är bra snarare gör barnet otrygghet.

    Så både chef och en av pedagogerna beter sig såhär.

    Alla andra gånger har fungerat bra. Vet att när man väl säger hejdå ok då får det vara, men låt mig iaf få en eller fem minter. men såhär oförberedd? :(


    Bäst så? Och forskning? Vet du jag köper det, att det finns säkert studier som visat det, och de kanske har rätt i sakfrågan att det kanske är det som blir bäst i längden. Men det är inte det som är problemet enligt mig, problemet var bemötandet av dig! Hade de pratat med dig imorse, låtit denna morgon vara som bestämt och sedan förklarat varför det är bäst om ni gör på ett annat sätt i fortsättningen, och berättat om den forskningen eller studierna eller vad det nu är de hänvisar till, då kanske du tom hade hållit med eller iaf fått en chans att dels smälta det eller argumentera emot. Så att som ovan nämner också du hade varit trygg då hade ju din dotter känt det också, nu blev ni ju båda ledsna och och fick ju inte alls intrycket att di lämnad henne på en trygg plats. Kan de inte se eller förstå att bemötandet imorse var dåligt då hade jag övervägt att byta, om det är deras sött att bara köra över föräldrar, hur ska det då bli med annat i framtiden? Så hade jag resonerat iaf.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Meriall
    Jsv17 skrev 2018-09-11 13:57:42 följande:

    Bäst så? Och forskning? Vet du jag köper det, att det finns säkert studier som visat det, och de kanske har rätt i sakfrågan att det kanske är det som blir bäst i längden. Men det är inte det som är problemet enligt mig, problemet var bemötandet av dig! Hade de pratat med dig imorse, låtit denna morgon vara som bestämt och sedan förklarat varför det är bäst om ni gör på ett annat sätt i fortsättningen, och berättat om den forskningen eller studierna eller vad det nu är de hänvisar till, då kanske du tom hade hållit med eller iaf fått en chans att dels smälta det eller argumentera emot. Så att som ovan nämner också du hade varit trygg då hade ju din dotter känt det också, nu blev ni ju båda ledsna och och fick ju inte alls intrycket att di lämnad henne på en trygg plats. Kan de inte se eller förstå att bemötandet imorse var dåligt då hade jag övervägt att byta, om det är deras sött att bara köra över föräldrar, hur ska det då bli med annat i framtiden? Så hade jag resonerat iaf.


    Ja precis så tänker jag också.
  • elyse

    Nu är det ju gjort, men i dina skor hade jag sagt "Nej, det har vi inte kommit överens om" och följt med in.

  • Guldbarb

    Ja snabba lämningar brukar vara minst jobbigt för barnet men det måste självklart ske med överenskommelse mellan pedagog och förälder. Att rycka barnet och säga att "nu ska du säga hejdå" är inte okej. Det viktiga i lämningar brukar vara att har man sagt hejdå så är det så, man stannar inte och drar ut på det. Men det är något helt annat än att ge ett barn 5 minuter med sin förälder innan föräldern säger hej då.

    Jag har ett barn som oftast är lätt att lämna, något jag sa ifrån om från början var dock att de inte fick ta honom ur min famn, för honom funkade det bäst att få gå och välja vem han ville gå fram till. När de tog honom utan att låta honom avgöra blev det tuffare (skedde en gång enbart och de lyssnade på vad jag sa om det och rättade sig efter det). Ni måste få hitta hur lämningen funkar bäst för er, och efter en inskolning kan man verkligen behöva någon minut. Det handlar om trygghet både för dig och för barnet.

Svar på tråden Snabb lämning visste ej