• Äldre 11 Sep 15:06
    4940 visningar
    11 svar
    11
    4940

    Rädd för livmodersruptur

    Fick barn för 7 veckor sen med katastrofsnitt p.g.a brusten livmoder. Hände när krystvärkarna började. Fanns inga indikationer på det innan. Upptäcktes p.g.a att hjärtljuden drastiskt gick ner plus att värkmätaren inte gav utslag mer. Jag skrek tydligen också att jag hade ont, men det minns inte jag. Minns inte mycket överlag av hela cirkusen. Från att det hände och b.m larmade tills barnet var ute tog det 9 minuter. Han låg på apgar 3 då, men andades själv och 5 minuter senare låg han på 10. Jag förlorade 2 liter blod, fick järninjektion dagen efter, låg inne 4 dagar på b.b. Kunde amma ändå.

    Hände mest troligt p.g.a tidigare snitt, men de ansåg inte risken ökad. Hade gått 19 månader sen tidigare snitt. Det är sånt som bara händer ca 1% av alla. Din läkare får avgöra om du borde göra planerat snitt eller inte. Man ska inte fatta såna beslut själv. Jag kommer alltid sörja att inget barn föddes vaginalt för det blir inga fler barn här, men sånt är livet. Det blir inte alltid som man vill och det viktiga är ju att barnet överlever en förlossning.

  • Äldre 11 Sep 17:09
    #3

    Det vanliga är väl ändå att barnet överlever tror jag. De är duktiga på att få snittet fort gjort ifall det värsta händer. Jag tycker det låter som planerat snitt vore det bästa för dig. Dels p.g.a risken, men även rent psykiskt. Det skulle nog vara svårt slappna av och ta det som det kommer ifall du försökte föda vaginalt. Men godkänner läkaren det och du verkligen vill så är det klart du ska prova. Dom är ju säkerligen medveten om den eventuella risken i så fall.
    Planerat snitt går inte jämföra med akut eller katastrofsnitt. Man hinner ju vänja sig med tanken och allt går ju betydligt lugnare till. I slutänden sitter man där med ett barn hur det än föddes och det är viktigast. Drömmer

  • Äldre 14 Sep 15:47
    #10
    moder_jord skrev 2018-09-12 22:10:59 följande:
    Efter samtal med läkare fick vi planerat kejsarsnitt beviljat. Samtalet kändes jätte bra. Kan äntligen känna en lättnad och släppa den oro och rädsla som jag burit.

    Hade inte trott att operation skulle ge mig lättnadskönsla. Då jag är operationsrädd. Saker och ting får perspektiv ibland.

    Nu har jag omkring en vecka på mig att förbereda mig mentalt på detta.
    Det kommer bli jättebra det där.
Svar på tråden Rädd för livmodersruptur