• Linnslus1

    Frisör slingade bara igenom halva håret - kommentarer på detta!

    Hej allihopa, vänder mig främst till frisörer eller om någon varit med om liknande/har tankar åsikter kring detta.

    Jag har långt, blont hår med en mörkare rågblond utväxt. Ganska mycket hår. Har inte slingat håret på snart ett år, så utväxten var verkligen behov att tas hand om! Bokar tid hos en ny frisör jag inte gått till innan, för klippning och slingning av utväxten. 
    Frisören gör folieslingor i håret, och när jag ska sitta med dem och låta de verka, reagerar jag på att huvudet känns så lätt... det brukar bli så tungt med alla slingor och folie. Känner efter med handen och märker att den undra halvan av håret, är helt oarbetat! Hon har bara gjort slingor/tagit hand om utväxten i den övre halvan av håret, alltså överhåret och en liten bit av mellanhåret. Minst hälften av det som växer från ungefär halva hjässan och neråt, är orört.

    Jag reagerar på detta, men tänker att hon kanske ska slinga det sen, eller ta hand om det på något annat vis... Vill iallafall låta henne avsluta sitt arbete innan jag kommer med synpunkter. Hon sköljer ur blekningen, lägger i en nyansering, jag betalar och går hem.

    Hemma lyfter jag upp det övre håret märker jag att det var precis som jag fasade för, halva håret är oarbetat och med utväxten är fullt kvar och synlig. Om jag sätter ihop håret i en svans, blir det en mörk "tunga" från nacken och uppåt, eller bara om jag drar fram håret till axlarna är det mörkt i botten där bak... Förstår ni hur jag menar? 

    Hon tog även betalt för 45 minuters klippning, men klippte mig på ca 12 minuter. Jag har en längre tes på höger sida som behöver klippas till, även en liten tes hår på andra sidan som är några cm längre än resten av håret.

    Är det någon som varit med om något liknande någon gång???
    Vad säger ni utbildade frisörer om detta?
    Jag misstänker att hon blev stressad och hade för lite tid på sig. När hon precis tvättat ut nyanseringen kom hennes nästa kund, och då hade hon inte ens klippt mig än.

    Jag kommer ju att ringa och be om att få komma och fixa håret som inte är jämnklippt, och kommer i samband med det också nämna att hon... ja, glömt eller struntat i undre halvan av håret, och att jag vill slutföra behandlingen och även bli av med utväxten där. Men, jag är mest bara lite "tagen", trots att det såklart bara handlar om hår..
  • Svar på tråden Frisör slingade bara igenom halva håret - kommentarer på detta!
  • MeandHim

    En professionell frisör klipper inte en kund på 12 min, möjligtvis en man som ska ha 3 mm över hela huvudet. Om du har så tjockt hår som du påstår är nog 45 min ett minimum för en klippning.

    Vad kom ni fram till vid ?analysen? berättade du att du ville ha slingor i hela håret eller bara på överhåret?

    Om du sagt det förstnämnda ska du absolut gå tillbaka och förklara ditt missnöje med ett halvslingat hår.

    Givetsvis ska hon fixa klart klippningen oxå, säg att du upplevde klippning som hafsig och att du vill att hon går igenom det noggrant från grunden.

  • Linnslus1

    Jag har varit tillbaka nu, fick klippningen fixad och utväxten som hon lät bli slingad. Det var inga konstigheter alls så det kändes ju skönt, men är fortfarande väldigt förvirrad kring hur hon resonerade i första besöket. Men det första hon sa när jag kom idag var "jag har skrivit in att jag behöver ungefär 40 minuter extra på dig, så jag hinner!" vilket ju därför känns väldigt troligt att hon helt enkelt resonerade så pga tidsbrist, att hon helt enkelt inte gå igenom och slinga hela håret så hon lät det som man ser minst bara vara... känns inte rätt iaf, men nu är det fixat. 

  • Linnslus1

    ... Alltså 40 minuter extra ifall jag skulle boka besök för slingor någon gång i framtiden. (Men kommer ej gå tillbaka trots att servicen var bra då jag fick det fixat så snabbt, men ändå... aldrig varit med om att få en halv behandling hos någon frisör innan.)

  • Meriall

    Vissa vill bara slinga ovanhåret och tycker det är snyggt med mörkt under så hon kanske missuppfattade utöver tidsbristen. En gång när jag lät en kändisfrisör få fria händer lade han en mörk färgning där under fast ljusa slingor i ovanhåret.

  • MeandHim

    Fast man känner ju direkt man tar i håret att, det här kommer jag aldrig hinna med.

    Jag kör alltid med raka kort och hade då sagt tull kunden: nu är det såhär, ditt hår är tjockare än vad jag räknat med och jag kommer inte hinna med. Så antingen föreslå enbart klippning eller slingning och sen direkt boka upp en ny tid för resterande behandling.

    Dessutom frågar jag alltid kunden vid bokningen HUR långt håret är och om det är väldigt tjockt, hur lång tid brukar det ta att klippa dig osv.

Svar på tråden Frisör slingade bara igenom halva håret - kommentarer på detta!