• MammaTilltvå27

    Tillväxthämmad bebis? Fått gå på blodförtunnande ?

    Hej.

    Är det någon som vart gravid och bebis vart tillväxthämmad?

    Jag har två barn sedan innan och dem var tillväxthämmande i magen. Ca 25% för små. Så fick sättas igång o när dem kom ut vägde den 2500g

    Nu väntar jag mitt tredje barn och för att undvika att få en tillväxthämmad bebis igen så har jag börjat gå på trombyl (blodförtunnande). Det ska tydligen hjälpa så att de inte blir samma igen. Ska gå på det tills vecka 36. Är i vecka 12 nu.

    Någon som vart me om samma och som fått en större bebis när man gått på Trombyl ?

    Känns lite läskigt o gå på sån medicin också. Men skulle verklgien vilja höra lite om hur andra har haft det.

    Lite rörigt inlägg. Men hoppas ni förstår :)

  • Svar på tråden Tillväxthämmad bebis? Fått gå på blodförtunnande ?
  • JLES

    Har inte gått igenom samma men äter själv Trombyl 150mg/dag. Dvs. två 75?are 1 gång per dag. Jag är i vecka 36 nu och ska äta till 37+0 tror jag. :) Det är ofarligt att gå på Trombyl så oroa dig inte över det! 75-150mg är acceptabel dos graviditeten igenom men de vill oftast att man ska sluta lite innan BF pga. blödningsrisken.

    Trombyl har en massa fördelar. Hjälper gravida med diabetes, proppbenägenhet, fd. HELLP/preklampsi/eklampsi, missfall, fd. tillväxthämningar osv. :)

  • JLES

    Min bebis är lite större än medelsnittet. Trombyl ökar flytet i blodet så att det lättare och mer effektivt går från moderkaka till foster/bebis osv. :)

Svar på tråden Tillväxthämmad bebis? Fått gå på blodförtunnande ?