• LD2018

    Någon egen företagare som är gravid? Alternativt gått igenom redan?

    Hur har ni egna företagare löst allt med ert företag under graviditeten samt ledigheten därefter? Lagt ner eller anställt folk som skött er verksamhet?

    Har ni kunnat slappna av ordentligt? Jag kan inte ens det nu nämligen och fasar för att detta ska förstöra denna viktiga stund för mig och min bebis när det väl är dags...

  • Svar på tråden Någon egen företagare som är gravid? Alternativt gått igenom redan?
  • Anonym (företagare)

    Jag har nystartat företag och planerar samtidigt att bli gravid. Vi har pratat mycket här hemma om föräldraledighet men det känns inte riktigt som att det gått fram hos min man att jag inte kan ta all föräldraledighet. "Men vi tjänar ju mer på att du är hemma eftersom jag tjänar mer än dig just nu"

    Jag har sagt att vi ska dela på det. Vi är hemma 2-3 dagar var per vecka och skiftar så det blir lika. För mig är det tillräckligt för att kunna hålla igång verksamheten. Lägga ner vill jag ju inte (och skulle ju så klart ingen man göra...) och anställa har jag inte råd med.
    Sedan vet man ju aldrig hur det blir om jag mår väldigt dåligt i slutet av graviditeten, i så fall kommer jag ju få se till att bara göra det allra viktigaste den perioden, men det är samtidigt så kort tid att mitt företag klarar av det. Här spelar det ju stor roll vilken typ av verksamhet man har..

    "Tyvärr" jobbar jag hemifrån så jag bävar lite för hur jag ska få arbetsro med man och barn hemma på mina jobbdagar...
    Nu är vi dock bara i stadiet att vi försöker än, så jag har ju tid att "banka in" det här i min sambo..

  • Anonym (Halva dagar)

    Jag har en bekant som har eget företag. Pappan till barnet jobbar skift så de la upp det ganska smart med halvdagar. De första två månaderna var mamman hemma på heltid, för att hinna läka ordentligt och hinna ha lite mysig bebistid. Efter det delade de på dagarna så att de dagar pappan började jobba på eftermiddagen passade mamman på att jobba på förmiddagen och de dagar som pappan jobbade förmiddagar jobbade mamman eftermiddagar.

  • LD2018

    Okej!

    Tusen tack för era svar. Det är mycket som snurrar runt i huvudet just nu. Men vilja regler har egentligen FK gällande arbete hemifrån? Hur kontrollerar dom detta?

    Kram!

  • Platysma

    Jag har fria arbetstider och min partner driver eget. Vi kommer att köra parallel föräldraledighet under hela tiden för att företaget ska funka och för att vi ska få lika mycket tid med den lilla. :) Vi tänkte prova en mix av halvdagar och en heldag var i veckan till att börja med, sp får vi se vad som funkar bäst!

  • Platysma

    Kan tillägga att även min partners företag är hyggligt nystartat, så jag tjänar mer än det dubbla. Men det som är så himla bra med att ta ledigt parallellt om man inte tänkt ta FP 7 dagar i veckan är ju att vi kan ta full FP (3,5d/v) på mig och mindre (i vårt fall 1-1,5d/v) på min sambo som tjänar mindre. Får även föräldralön från min arbetsgivare. Kanske kan din sambo kolla upp om han har rätt till något sådant också?

  • Anonym (Frissan)

    Jag är frisör och hyr en stol på en salong. Trots att man är väldigt fri så är man ju mån om att behålla sina kunder, även om jag troligtvis inte kommer jobba heltid på väldigt länge. Så jag började ta lite kunder på kvällar och helger när vår tjej var ca 2 mån, både för att jag tycker det är lite kul och för att ställa upp för mina favoritkunder. Och när hon blir 4 mån kommer jag jobba en em/kväll i veckan.

    Svårt med eget, men jag har det ju ändå bra som kan jobba precis när och hur jag vill. Men såklart hade det varit skönt med en vanlig anställning där man bara kunde vara ledig minst 1 år utan funderingar på jobbet:) Du hittar säkert nåt som känns bra för dig !

  • Platysma
    LD2018 skrev 2018-09-11 17:06:14 följande:

    Okej!

    Tusen tack för era svar. Det är mycket som snurrar runt i huvudet just nu. Men vilja regler har egentligen FK gällande arbete hemifrån? Hur kontrollerar dom detta?

    Kram!


    Så vitt jag vet kontrolleras väl inte det? På mitt jobb arbetar vi var och när vi vill. Har inte hört om några problem med FK från kollegor.
Svar på tråden Någon egen företagare som är gravid? Alternativt gått igenom redan?