• Anonym (Ledsen)

    FARMOR?

    Jag har en dotter fr min tidigare relation. Min dotter var 2 år gammal när jag träffade min nuvarande kille. Vi är gifta och har ett barn tillsammans. Under dessa år har barnets farmor skickat presenter och julklappar till båda barnen och tyckte att det var ok. I förra året när vi var och hälsade på min svärmor o svärfar blev det konflikt hos dem. Utan någon anledning bråkade de med mig. De påstod att min man o jag hjälpte till lite hemma hos dem. Vi har inte sett sen dess och svärmor har bara kontakt med sonen. Min dotter fyllde år i juli och hon fick ingen present fr dem och nu när min son fyller år ska hon skicka present till honom. Jag tycker att det ok fast det gör ont att det var blivit så. De har bestämt sig att inte skicka mer presenter till min dotter. Jag sade till mig man att det är lite fel att de ser skillnad på barnen efter 10 år. Min man tycker inte att han ska starta bråk med morsan. Undrar hur jag kan hantera den här situationen m dottern. Hon ser tanten som sin farmor. Min dotter träffar inte sin bio pappa och inte heller hennes farmor. Är detta normalt fr svärmor?

  • Svar på tråden FARMOR?
  • Anonym (Också farmor)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-11 18:08:18 följande:

    Jag har en dotter fr min tidigare relation. Min dotter var 2 år gammal när jag träffade min nuvarande kille. Vi är gifta och har ett barn tillsammans. Under dessa år har barnets farmor skickat presenter och julklappar till båda barnen och tyckte att det var ok. I förra året när vi var och hälsade på min svärmor o svärfar blev det konflikt hos dem. Utan någon anledning bråkade de med mig. De påstod att min man o jag hjälpte till lite hemma hos dem. Vi har inte sett sen dess och svärmor har bara kontakt med sonen. Min dotter fyllde år i juli och hon fick ingen present fr dem och nu när min son fyller år ska hon skicka present till honom. Jag tycker att det ok fast det gör ont att det var blivit så. De har bestämt sig att inte skicka mer presenter till min dotter. Jag sade till mig man att det är lite fel att de ser skillnad på barnen efter 10 år. Min man tycker inte att han ska starta bråk med morsan. Undrar hur jag kan hantera den här situationen m dottern. Hon ser tanten som sin farmor. Min dotter träffar inte sin bio pappa och inte heller hennes farmor. Är detta normalt fr svärmor?


    Svår fråga... din dotter är inte deras barnbarn.
    Det är fullt förståeligt att de inte ger henne presenter. Det dumma är att de gjorde det från början. Men ni kan ändå inte kräva det.

    Även om ditt barn ser din svärmor som sin farmor så är hon inte det.

    Jag har barnbarn, som tur är så hade min sons fru inga barn sedan innan. Personligen hade jag inte tagit till mig detta potentiella barn från början så denna konflikt hade ändå aldrig uppstått.
    Du kan inte kräva att svärmor ska vara "farmor" åt ett barn hon inte ens är släkt med. Du kan heller inte kräva några presenter.
  • Anonym (Marianne)

    Jag tycker inte alls att man gör så. Oavsett om de inte är biologiska farföräldrar eller inte så är det elakt att göra så mot ett barn man har en nära relation till. Jag tycker det är mycket falskt att svärmodern låtsats bryr sig om ditt barn när hon egentligen inte gör det. Det är väl självklart att köpa presenter till alla i en familj, i synnerhet där det finns barn. Allt annat är bara dumheter. Men dock verkar det inte helt ovanligt att farmödrar är instabila! Vad gäller skillnaden på bio o bonus barnbarn, händer ngt så visar de stor skillnad på barnen. Tyvärr är det så :(

  • Anonym (Marianne)

    Kanske gäller mormödrar också men har mindre erfarenhet av det, min mamma skulle aldrig ha gjort nåt sånt iallafall.

  • OlgaElvira

    Din svärmor straffar flickan för att hon är arg på dig. Det är inte ok. Det du/ni kan göra är att berätta för din svärmor att flickan blivit ledsen då hon har sett henne som sin farmor under alla år och inte förstår varför det blivit ändrat.

    Om din svärmor är någorlunda välfungerande så backar hon och behandlar barnen lika, även om hon fortsätter att vara arg på dig.

    Om inte, så vet ni, och får berätta för dottern precis som det är, att hon är arg på dig och att det tyvärr drabbar henne. Och sedan berätta för svärmor att flicka vet varför det blivit så.

    Men försök först att få svärmor förstå och skilja på dig och din dotter.

  • Anonym (Ledsen)

    Ok. Tack! Tycker du att min man borde säga något till mamman? Hur säger man det till ett barn? Utan att barnet blir ledsen.

  • OlgaElvira
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-11 18:36:12 följande:

    Ok. Tack! Tycker du att min man borde säga något till mamman? Hur säger man det till ett barn? Utan att barnet blir ledsen.


    Det tar kanske bäst om hennes son tar upp det med sin lor och visar att han ser henne som sin dotter.

    Om det blir så att ni måste förklara för dottern kanske bäst att din man berättar för henne att farmor är arg på mamma och därför gör farmor sådär tokigt. Betona att ni båda tycker att farmor är barnslig och gör fel. Men gör inte alltför stor sak av det.
  • pix

    Jag är farmor och det finns inte på min världskarta att agera så. Tycker din svärmor gör ett fruktansvärt stort fel. Att använda barn "som verktyg" är aldrig någonsin rätt och kan inte rättfärdigas med annat än att människan inte har kommit speciellt långt i sitt mentala liv. 

    Ni hade en konflikt vilket uppenbarligen gjorde att hon valde att sätta dig som skyldig. Att använda ditt barn som verktyg är bara så lågt! Din uppgift är att skydda ditt barn. Din sambo (hennes son) har ett liv tillsammans med er och har tyckt det varit ok (kanske t om trevligt?) att hans mamma accepterat din dotter såsom han har gjort. Och nu är det stopp på det? 

    Jag tycker att ni sakligt ska ta ett samtal med denna kvinna tillsammans. Din sambo måste våga sätta gränser mot sin mamma och stå på din och din dotters sida i detta. 

  • pix
    Anonym (Också farmor) skrev 2018-09-11 18:14:53 följande:
    Du kan inte kräva att svärmor ska vara "farmor" åt ett barn hon inte ens är släkt med. Du kan heller inte kräva några presenter.
    Klart de kan! Under 10 år har farmor/svärmor/mamma grattat flickan och ska nu plötsligt sluta när hon är i tonåren som är känsliga år i livet pga en konflikt mellan de vuxna. Hade jag varit i TS:s situation hade jag satt hårt emot hårt o krävt det även av min sambo. "Be or not to be (,grandma)?" Fortsätt behandla barnen som gjorts tidigare, behandla oss som den familj vi är eller försvinn ur våra liv helt. 

    Dumheter att använda barn som verktyg i en konflikt! 
Svar på tråden FARMOR?