• Colourfulrainbow

    Är jättetacksam om ngn tekniskt kunnig (datorsäkerhet) ville hjälpa mig

    Jag bodde i en vanlig lägenhet i många år, hade nätverkskabel till både min stationära dator och min laptop och hade aldrig några problem med virus eller dyl. Flyttar in i studentboende, där bredband ingår i hyran. Surfar trådlöst, har egen router. Det dröjer inte länge förrän anti-virus programmet (som jag haft i flera år) slutar fungera, sedan slutar datorn till viss del fungera. Lämnade in den på reparation, och de hittade skadliga filer. 

    Hur gör jag det här säkrare? Hjälper det att surfa med nätverkskabel? 

  • Svar på tråden Är jättetacksam om ngn tekniskt kunnig (datorsäkerhet) ville hjälpa mig
  • gahadas

    Det är säkrare utan wifi då någon kan knäcka ditt wifi-lösen (för du har väl wifi-lösen?) och därmed sitter på samma LAN som du. Då går man förbi det skydd din router ger. Men i så fall måste du stänga av wifi helt i routern, det hjälper inte att du sitter med kabel om du ändå har wifi igång.

    Dock tror jag inte det är därför du fått virus, utan det hade förmodligen hänt i vilket fall.

  • Colourfulrainbow
    gahadas skrev 2018-09-11 20:18:35 följande:

    Det är säkrare utan wifi då någon kan knäcka ditt wifi-lösen (för du har väl wifi-lösen?) och därmed sitter på samma LAN som du. Då går man förbi det skydd din router ger. Men i så fall måste du stänga av wifi helt i routern, det hjälper inte att du sitter med kabel om du ändå har wifi igång.

    Dock tror jag inte det är därför du fått virus, utan det hade förmodligen hänt i vilket fall.


    Japp, jag har lösenord. Jag tackar för svaret och då köper jag en kabel istället. 

    Hm, tror du det hade hänt ändå? Jag har som sagt aldrig haft virus tidigare, förutom en gång när jag som tonåring öppnade en fil jag fick skickat till mig. 
  • gahadas
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-11 20:23:16 följande:
    Japp, jag har lösenord. Jag tackar för svaret och då köper jag en kabel istället. 

    Hm, tror du det hade hänt ändå? Jag har som sagt aldrig haft virus tidigare, förutom en gång när jag som tonåring öppnade en fil jag fick skickat till mig. 
    Kan vara en jäkla massa orsaker, men ja mest troligt är att du har klickat på något. Du behöver inte ens ha märkt nåt vid tillfället.
  • SprucknaGummit

    Skillnaden kan ligga i att du tidigare hade en brandvägg (din router) mellan dig och internet och att detta extra skydd försvann i studentboendet..

    Men jag har hört att virusskyddet i windows är uruselt och bör ersättas med ett riktigt virusskydd istället..

    I den installationsguide jag köpte för att installera min dator rätt så påpekades detta tydligt och man rekommenderade istället att prova sophos home som är gratis vilket lär vara viktigt om man är student

    Det har funkat skitbra för mig och larmar och blockerar bara man är på väg in på någon sida med virus på.. jag köpte ett års licens fö3 ?38 som gäller till 10 datorer. gratisversionen gäller endast för 3 datorer..

Svar på tråden Är jättetacksam om ngn tekniskt kunnig (datorsäkerhet) ville hjälpa mig