• Anonym (Bryter mönstret)

    Plural i svenska språket

    Varför används inte plural i ordet stad i denna mening tagen från en Wikipedia-artikel om svenska städer?

    * Dessutom noteras orter som tilldelades stadsprivilegier men av olika orsaker aldrig etablerades som stad (se notkolumnen). *

    För er som är typ svenskalärare då. :)

  • Svar på tråden Plural i svenska språket
  • Anonym (Tine)
    Anonym (Bryter mönstret) skrev 2018-09-12 07:23:19 följande:

    Varför används inte plural i ordet stad i denna mening tagen från en Wikipedia-artikel om svenska städer?

    * Dessutom noteras orter som tilldelades stadsprivilegier men av olika orsaker aldrig etablerades som stad (se notkolumnen). *

    För er som är typ svenskalärare då. :)


    Jag skulle vilja skriva "aldrig etablerades som EN stad" eller "aldrig etablerades som en sådan ".
  • Anonym (Bryter mönstret)
    Anonym (Tine) skrev 2018-09-12 08:38:30 följande:

    Jag skulle vilja skriva "aldrig etablerades som EN stad" eller "aldrig etablerades som en sådan ".


    Borde det inte vara *städer* eller *sådana* istället? Borde inte den ursprungliga pluraliseringen kvarstå?
  • Anonym (Jaha)

    Det står i sin grundform.

    Jämför
    Dessutom noteras kvinnor som förlovats men av olika orsaker aldrig blivit fru

    Dessutom noteras söner tilldelades arvprivilegier men av olika orsaker aldrig etablerades som kung

  • Anonym (Bryter mönstret)
    Anonym (Jaha) skrev 2018-09-12 22:02:34 följande:

    Det står i sin grundform.

    Jämför

    Dessutom noteras kvinnor som förlovats men av olika orsaker aldrig blivit fru

    Dessutom noteras söner tilldelades arvprivilegier men av olika orsaker aldrig etablerades som kung


    Tilldelats och etablerats, va?

    Frågan är VARFÖR man återgår till grundformen. Våra närmsta grannspråk tycks inte göra det.
  • Anonym (mm)

    När man pratar om något i allmänhet och då det är oväsentligt om det är en/ett eller flera utan bara allmänna ordalag som åsyftas. Då används enbart grundformen t.ex. stad.

    Jag sökte dag och natt för att finna honom.

    Det kommer ofta regn på hösten.

    Jag tycker om snö.

    Vår, sommar, höst och vinter är de fyra årstiderna. 

    I ansiktet finns mun, näsa och ögon.

    Lunchen bestod av pizza och sallad.

     

  • Anonym (mm)

    Det är den generella innebörden i ordet som åsyftas snarare än det konkreta t.ex. fru, att vara fru i dess generella bemärkelse eller exemplet kung, att vara kung åsyftas, inte en enskild kung eller flera enskilda kungar.

  • Anonym (mm)

    Det är den generella innebörden i ordet som åsyftas snarare än det konkreta t.ex. fru, att vara fru i dess generella bemärkelse eller exemplet kung, att vara kung åsyftas, inte en enskild kung eller flera enskilda kungar.

  • Anonym (mm)
    Anonym (Bryter mönstret) skrev 2018-09-12 21:41:49 följande:
    Borde det inte vara *städer* eller *sådana* istället? Borde inte den ursprungliga pluraliseringen kvarstå?
    Jag skulle säga att "sådana" gör meningen för otydlig då det som "sådana" syftar tillbaka på är oklart, vilket tidigare substantiv syftar "sådana" tillbaka på?

    "Städer" skulle man kunna säga men bättre är väl "stad" som redan står nedskrivet.
  • Anonym (mm)

    "En stad" är heller inte särskilt passande då det är plural på "orter". Så den ursprungliga versionen är bäst. 

  • Anonym (Bryter mönstret)
    Anonym (mm) skrev 2018-09-13 00:55:08 följande:

    När man pratar om något i allmänhet och då det är oväsentligt om det är en/ett eller flera utan bara allmänna ordalag som åsyftas. Då används enbart grundformen t.ex. stad.

    Jag sökte dag och natt för att finna honom.

    Det kommer ofta regn på hösten.

    Jag tycker om snö.

    Vår, sommar, höst och vinter är de fyra årstiderna. 

    I ansiktet finns mun, näsa och ögon.

    Lunchen bestod av pizza och sallad.

     


    Okej, tack för hjälpen. Intressant att engelskan (som ju annars förenklar det mesta) i detta avseende inte gör som vi.

    *It was never established as A city.*
Svar på tråden Plural i svenska språket