OJA77 skrev 2018-09-14 13:41:26 följande:
De har egentligen inte uttryckt vad de förväntar sig under de här veckorna. De anser egentligen att de har redan gjort allt och att det ändå inte fungerar. Insatsen med elevassistenten har vi nog enbart lyckats få igenom pga att vi i maj anmälde skolan för att de inte har gett det stöd som sonen behövt. De förväntar sig egentligen att han ska misslyckas för även om vi tackade nej till platsen för specialundervisningen så misstänker vi starkt att de fortfarande håller den åt oss.
En pedagogisk kartläggning gjordes förra hösten och enligt oss föräldrar var den undermåligt gjord och vi ifrågasatte mycket av det som framkom men det dröjde flera månader innan vi fick alla underlag och då visste vi inte heller att man hade rätt att överklaga det. De har aldrig tagit reda på varför utan bara kartlagt hans beteende och att det bästa för honom vore att gå i en specialklass.
Enligt specialpedagogen så kommer sällan "dessa" barn tillbaka till ordinarie klass. De har ingen sådan plan eller tanke. Enligt skolan är han ett hopplöst fall. De har givetvis inte sagt detta men när vi går igenom alla utredningar och saker som sagts på otaliga möten så är det så de ser på det.
Dessa klasser är för barn med en eller flera npf-diagnoser så som autism och ADHD och klasserna samt undervisningen anpassas till det enskilda barnets behov. Det är säkert en jättebra skola med flera pedagoger på färre barn men problemet är att vi inte tycker att sonen passar in där. Men samtidigt har det inte fungerat i skolan heller så nu vet vi inte vad vi ska göra.
Så hur tycker ni att skolan ska lösa situationen?