• OJA77

    Specialklass eller inte för sonen?

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?
  • OJA77
    Anonym (C) skrev 2018-09-18 12:32:24 följande:

    Är specialskolan isolerad, eller är den en del av en annan skola? En inte helt ovanlig lösning är ju att elever t.ex. har vissa ämnen för sig, och andra tillsammans med en "vanlig klass".

    Undrar också om personalen på specialskolan ser det som att eleverna ska gå där hela grundskolan, eller är tanken hos dem att så småningom lotsa in eleverna på lämpliga skolor med eventuellt stöd?

    Har ni kollat eventuella tidigare anmälningar på er skola?

    Skulle det eventuellt fungera att han går på specialskolan en tid, medan ni väntar på en plats på en annan skola? Hur stora är möjligheten att faktiskt få en plats på en annan skola?

    Tyvärr är det inte lätt att vinna mot en dålig skola. Givetvis bör ni anmäla hela processen, men det blir lätt er son som kommer i kläm, så bäst för honom på lång sikt är nog att komma till en vettigare skola.


    Specialklasserna flyttade från våran sons skola till en ny skola där de sitter i egna lokaler och har ingen kontakt alls med andra barn under någon del av dagen, alltså varken lektioner, gympa eller raster. Om det hade rört sig om att sonen skulle bara ha vissa lektioner i specialklassen men fått ha tryggheten att vara med sina klasskamrater och storasyster hade vi föräldrar tänkt annorlunda.

    Enligt specialpedagogen på sonens skola som har gjort alla undermåliga utredningar så är det ytterst sällan som barn från specialklasserna någonsin går tillbaka till en vanlig klass. Skolan har ingen som helst plan på att se detta som en tillfällig lösning utan tanken är att han ska gå där hela sin skoltid då de har klasser upp till 9:an. De är grupperade i klasser så flera årskurser går ihop som jag har förstått det.

    Jag vet inte ännu hur snart vi kan få plats i en annan skola men jag ser inte nån poäng med att skola in sonen i en klass/skola som han sen ska lämna efter förhoppningsvis en kort tid.

    Skolan är redan anmäld av oss och nu har anmälan blivit kompletterad med även denna händelse. Jag förstod inte först varför skolan gick med på en elevassistent och nu backade men efter respons från skolinspektionen så insåg jag att det här var bara en dimridå för att kunna säga att de provat allt då skolan lämnade in sina papper och svar på skolinspektionens frågor i går. Knappast en slump att de fattade beslut om specialklass i går!!? Sjukt fult gjort och den det drabbar är sonen som börjar ana att nåt händer. Jag har inte haft hjärta att prata med honom om detta av rädsla för att det skulle knäcka honom. Vi har dålig erfarenhet av sonens dåliga självkänsla och förtroende från förra året när det var som värst.

    Absolut, ett skolbyte är ett måste men inte till specialklass.
  • OJA77
    Anonym (F) skrev 2018-09-18 13:18:55 följande:

    Varför duger specialskola till npfbarn men inte andra barn? Många är upprörda över tanken att ett barn ska behöva gå med npfbarn. Är de B-medborgare i samhället?


    Nej, jag tycker absolut inte att barn med npf-diagnoser är B-medborgare som du uttrycker det. Som förälder måste jag se till mitt barns bästa utifrån alla aspekter och jag anser att det inte skulle gagna honom att gå i en skola/klass som är anpassad för barn med diagnoser då min son inte har en och kan inte få en enligt BUP då han fungerar i alla andra situationer och miljöer förutom skolan. Jag tror starkt på att en flytt till en klass/skola som är helt isolerad från andra barn skulle helt enkelt påverka honom negativt. Han skulle se detta som ett straff och misslyckande samt utanförskap. Han har knutit band till andra barn och har vänner, tom en bästa vän. Med rätt stöd, engagemang och tid skulle han säkerligen klara av att gå i en vanlig klass men det kan vi tyvärr inte få där vi är nu.
  • Anonym (F)
    OJA77 skrev 2018-09-18 14:08:07 följande:

    Nej, jag tycker absolut inte att barn med npf-diagnoser är B-medborgare som du uttrycker det. Som förälder måste jag se till mitt barns bästa utifrån alla aspekter och jag anser att det inte skulle gagna honom att gå i en skola/klass som är anpassad för barn med diagnoser då min son inte har en och kan inte få en enligt BUP då han fungerar i alla andra situationer och miljöer förutom skolan. Jag tror starkt på att en flytt till en klass/skola som är helt isolerad från andra barn skulle helt enkelt påverka honom negativt. Han skulle se detta som ett straff och misslyckande samt utanförskap. Han har knutit band till andra barn och har vänner, tom en bästa vän. Med rätt stöd, engagemang och tid skulle han säkerligen klara av att gå i en vanlig klass men det kan vi tyvärr inte få där vi är nu.


    Det var mer till övriga i tråden, det är ju ändå förståeligt om du, hmm, ser det annorlunda eller hur jag ska säga. Även om det låter som att din son har lika mycket "problem" som npfbarn även fast han inte har en diagnos på pappret. Och anledningen till att jag skriver "problem" är såklart att jag menar att det är inget som är fel, alla människor är bara individer.
  • OJA77
    Anonym (F) skrev 2018-09-18 15:09:29 följande:
    Det var mer till övriga i tråden, det är ju ändå förståeligt om du, hmm, ser det annorlunda eller hur jag ska säga. Även om det låter som att din son har lika mycket "problem" som npfbarn även fast han inte har en diagnos på pappret. Och anledningen till att jag skriver "problem" är såklart att jag menar att det är inget som är fel, alla människor är bara individer.
    Ja jag ser det på mitt sätt för att jag vet hela bakgrundshistorien som jag omöjligt kan få med i trådstarten för då skulle ingen orka läsa den. Jag tycker att det i alla situationer är ett måste att ta reda på varför ett beteende uppkommit och inte utgå bara från att det per automatik är fel på barnet. Huruvida min son har en diagnos eller inte är egentligen inte relevant men han har blivit delvis utredd av en psykolog som anser att det är andra saker som skapar frustrationen hos sonen. Några av de sakerna är läs- och skrivsvårigheter och kort arbetsminne.  Min son har reagerat starkt på att det har varit många lärarbyten under åk 1, väldigt hög ljudnivå i klassrummet, att det har varit slagsmål, bråk och mobbing i klassrummet borde riktat mot honom och andra barn. Detta i så pass stor utsträckning att det sattes in extra insatser i klassen för att lugna läget samt att ett barn fick byta till en annan klass i skolan. Skolan hade problem redan med att ha ordning på klassen under förskoleklass som sen eskalerade under åk 2. Du får givetvis ha din åsikt i ämnet och jag har respekt för den, men jag anser att de här händelserna väger in rätt mycket när jag bildar mig en åsikt om mitt barns beteende i skolan och när jag nu ska fatta beslut om mitt barns framtid! Skolan har ingenstans under sin utredning tagit hänsyn till nåt av detta samt att sonen åkt på en del slag och knuffar och varit retad och utfryst. Skolan har inte brytt sig om att ta reda på varför han beter sig som han gör och då blir det svårt att sätta in rätt insatser. Det är så jag ser på saken.
  • Anonym (gurra)

    Min son mer eller mindre tvångsflyttades till en specialklass i sjuan.
    Där träffade han ungar med mediciner som de gärna bjöd på, han lärde sig röka cannabis och fick kompisar som gärna var ute och slogs.

    Ett år senare placerade soc honom i familjehem... för saker som inte skulle hänt om han inte slängts in i den miljön och med dessa barn med mycket större problem.

    Det tog ytterligare två år innan han kom hem igen.

  • Anonym (Oj)
    OJA77 skrev 2018-09-18 13:40:01 följande:

    Tack för tipset. Vi kommer att titta på alla skolor som skulle kunna passa vår son och kolla hur det ser ut platsmässigt!


    Lycka till!
  • OJA77
    Anonym (gurra) skrev 2018-09-18 16:48:49 följande:

    Min son mer eller mindre tvångsflyttades till en specialklass i sjuan.
    Där träffade han ungar med mediciner som de gärna bjöd på, han lärde sig röka cannabis och fick kompisar som gärna var ute och slogs.

    Ett år senare placerade soc honom i familjehem... för saker som inte skulle hänt om han inte slängts in i den miljön och med dessa barn med mycket större problem.

    Det tog ytterligare två år innan han kom hem igen.


    Men fy det låter ju fruktansvärt!!! Jättetråkigt att höra och jag hoppas verkligen att han efter omständigheterna ändå mår bra nu!?

    Det är sånt som oroar mig också och får mig att känna mig väldigt tveksamt till den lösningen!! Nu är min son bara 8 år men han skulle gå med barn som är yngre och äldre med betydligt större problem än vad han har.
  • Anonym (F)
    OJA77 skrev 2018-09-18 16:36:07 följande:

    Ja jag ser det på mitt sätt för att jag vet hela bakgrundshistorien som jag omöjligt kan få med i trådstarten för då skulle ingen orka läsa den. Jag tycker att det i alla situationer är ett måste att ta reda på varför ett beteende uppkommit och inte utgå bara från att det per automatik är fel på barnet. Huruvida min son har en diagnos eller inte är egentligen inte relevant men han har blivit delvis utredd av en psykolog som anser att det är andra saker som skapar frustrationen hos sonen. Några av de sakerna är läs- och skrivsvårigheter och kort arbetsminne.  Min son har reagerat starkt på att det har varit många lärarbyten under åk 1, väldigt hög ljudnivå i klassrummet, att det har varit slagsmål, bråk och mobbing i klassrummet borde riktat mot honom och andra barn. Detta i så pass stor utsträckning att det sattes in extra insatser i klassen för att lugna läget samt att ett barn fick byta till en annan klass i skolan. Skolan hade problem redan med att ha ordning på klassen under förskoleklass som sen eskalerade under åk 2. Du får givetvis ha din åsikt i ämnet och jag har respekt för den, men jag anser att de här händelserna väger in rätt mycket när jag bildar mig en åsikt om mitt barns beteende i skolan och när jag nu ska fatta beslut om mitt barns framtid! Skolan har ingenstans under sin utredning tagit hänsyn till nåt av detta samt att sonen åkt på en del slag och knuffar och varit retad och utfryst. Skolan har inte brytt sig om att ta reda på varför han beter sig som han gör och då blir det svårt att sätta in rätt insatser. Det är så jag ser på saken.


    Jag är inte emot att ditt barn ska gå i vanlig skola, jag tycker inte du gör fel som kämpar för det. Mitt inlägg handlar om att flera tycker bara tanken på särskola är hemsk för barn, fast det duger för avarten bokstavsbarn.
  • Anonym (Byt skola)

    Vårt barn ville inte göra något utan bara leka, fick aggressionsutbrott, sprang ut ur klassrummet. Vi hade inga sådana problem på andra ställen så vi förstod ganska så snabbt att det var skolan. Ni har kämpat i 2 år nu och det har inte funkat, sätt hårt mot hårt, säg till att ni letar ny skola och under tiden skärper skolan till sig, annars tar din man tjänstledigt och har er son hemma. Viktigt att se hur sonen mår, han kan bli traumatiserad av hur skolan behandlar honom, därför kan det också vara bättre att ha honom hemma en tid. Välj inte Montessori, det är inte för pojkar med temperament utan för flickor som är självgående och inte är i vägen. 

  • Anonym (gurra)
    OJA77 skrev 2018-09-19 11:34:00 följande:
    Men fy det låter ju fruktansvärt!!! Jättetråkigt att höra och jag hoppas verkligen att han efter omständigheterna ändå mår bra nu!?

    Det är sånt som oroar mig också och får mig att känna mig väldigt tveksamt till den lösningen!! Nu är min son bara 8 år men han skulle gå med barn som är yngre och äldre med betydligt större problem än vad han har.
    Ja, det var hemskt.
    Jag kommer nog aldrig riktigt att läka, men huvudsaken är att sonen gjort det.

    Idag är han mer eller mindre vuxen och har inga problem.

    Det blandas hej vilt med ungar som har olika problem. Det kan säkert funka men för oss gjorde det helt uppenbart det inte.

    Jag hoppas att det går bättre för er.
Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?