• OJA77

    Specialklass eller inte för sonen?

    Hej
    Jag har en snart 8-årig son som är väl fungerande i alla andra sammanhang men när det kommer till skolan så blir det stopp. Där kan han blir arg väldigt lätt, vägra göra det som krävs av honom och kan vara ovillig till att ta del av undervisningen genom att helt enkelt inte vilja vara kvar i klassrummet. Hemma däremot visar han på att han har tagit del av undervisningen och ligger bra till vad gäller läsningen men i skolan vägrar han visa detta. Vi föräldrar har kämpat för att sonen ska få mer hjälp och stöd vilket vi nu har fått igenom men med villkoret att om detta inte fungerar så ska sonen tvingas byta skola och få gå i en specialklass. Jag tror absolut att sonen behöver extra hjälp och stöd för att klara skolan men det som gör mig tveksam till specialklassen är att de sitter i en helt annan skola i ett annat område och de är helt avskärmade från andra barn. De som går i dessa klasser är barn med olika npf-diagnoser och många av dessa barn har problem med den sociala biten (enligt samtal med enhetschefen för dessa klasser). Sonen fungerar bra i sociala sammanhang och i alla andra miljöer och är "normalbegåvad" men av någon anledning fungerar han inte i skolmiljön. Hur skulle ni resonera kring att flytta honom till en specialklass mot att försöka få gå kvar alternativt byta till en annan skola? Hur viktig är den sociala biten i barnets utveckling ställt mot utbildning? Finns det någon skola i GBG som arbetar på ett annat sätt med dessa barn?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-18 10:28
    Nu har skolan beslutat, hela 4 dagar efter att ett åtgärdsprogram författades, att sonen ska ändå flyttas till specialklass i en annan skola!! De ansåg att det inte fungerar trots att elevassistenten var frånvarande hela den första veckan och sonen fick ha flera olika vikarier i dennes ställe. Sonen hade blivit arg vid några tillfällen och vid ett tillfälle sagt en sak som inte mottogs positivt. Under vissa lektioner har sonen inte deltagit i undervisningen även om han var på plats i lektionssalen. Överenskommelsen om att testa med en elevassistent i 8 veckor blev endast 3,5-4 dagar. En av dessa dagar hade sonen dessutom visat enorma framsteg och jobbat jättebra (enligt pedagogerna i skolan), men det ansågs inte räcka alls. Historiken var viktigare än de framsteg som sonen ändå gjort sen han började 2:an. Vi fick inte ens landa i förra veckans beslut innan skolan väljer att avbryta!! Helt sjukt att det får lov att gå till på detta sätt!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 14:44
    Nu har skolväsendets överklagandenämnd bestämt att sonen INTE får gå kvar i sin skola under handläggningstiden och han ska härmed tvångsförflyttas till en annan skola på andra sidan stan. Känner mig så fruktansvärt maktlös som förälder! Helt utan rättigheter och skolan har ljugit sig blå för att slippa oss och vår son och den som kommer betala priset för detta är vår son.

  • Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?
  • Anonym (gurra)
    Anonym (F) skrev 2018-09-19 12:03:32 följande:
    Jag är inte emot att ditt barn ska gå i vanlig skola, jag tycker inte du gör fel som kämpar för det. Mitt inlägg handlar om att flera tycker bara tanken på särskola är hemsk för barn, fast det duger för avarten bokstavsbarn.
    Vi pratar inte om särskola utan om resursskola.
    Det är två helt skilda saker.
  • Anonym (F)
    Anonym (gurra) skrev 2018-09-19 15:43:57 följande:

    Vi pratar inte om särskola utan om resursskola.

    Det är två helt skilda saker.


    Spelar ingen roll för poängen med mitt inlägg.
  • Anonym (gurra)
    Anonym (F) skrev 2018-09-19 17:11:21 följande:
    Spelar ingen roll för poängen med mitt inlägg.
    Jo det gör det.
    Särskola är något fullständigt annat än resursskola.

    Och som svar på det du syftade på... nej, det kanske inte är bra att blanda ungar med svåra npf-diagnoser med barn som har andra problem.
  • Anonym (F)
    Anonym (gurra) skrev 2018-09-19 19:16:02 följande:

    Jo det gör det.

    Särskola är något fullständigt annat än resursskola.

    Och som svar på det du syftade på... nej, det kanske inte är bra att blanda ungar med svåra npf-diagnoser med barn som har andra problem.


    Du bestämmer inte vad min poäng är, förstår du inte det?
  • legomum
    Anonym (F) skrev 2018-09-19 19:54:19 följande:

    Du bestämmer inte vad min poäng är, förstår du inte det?


    Tycker du ska sluta blanda in saker i denna diskussion som inte har med saken att göra.

    Oavsett din poäng eller hur du skrivit så är det inte rätt tillfälle.
  • Anonym (F)
    legomum skrev 2018-09-19 20:05:07 följande:

    Tycker du ska sluta blanda in saker i denna diskussion som inte har med saken att göra.

    Oavsett din poäng eller hur du skrivit så är det inte rätt tillfälle.


    Jag hade inte skrivit mer om jag inte blivit citerad. Ditt inlägg är inte mer relevant. I övrigt är din åsikt inte så viktig för mig.
  • OJA77
    Anonym (Byt skola) skrev 2018-09-19 12:24:03 följande:

    Vårt barn ville inte göra något utan bara leka, fick aggressionsutbrott, sprang ut ur klassrummet. Vi hade inga sådana problem på andra ställen så vi förstod ganska så snabbt att det var skolan. Ni har kämpat i 2 år nu och det har inte funkat, sätt hårt mot hårt, säg till att ni letar ny skola och under tiden skärper skolan till sig, annars tar din man tjänstledigt och har er son hemma. Viktigt att se hur sonen mår, han kan bli traumatiserad av hur skolan behandlar honom, därför kan det också vara bättre att ha honom hemma en tid. Välj inte Montessori, det är inte för pojkar med temperament utan för flickor som är självgående och inte är i vägen. 


    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Ibland känner man sig ensam i detta och när det har pågått så länge så blir det nästan normalt för en. Känner igen det lite för skolan säger att sonen är väldigt luststyrd och även min pojk blir arg när det blir för mycket och springer ut ur klassrummet. Absolut, nu har vi fått juridisk hjälp med att överklaga beslutet om flytt och under tiden kommer vi söka efter bättre skolor. Tack för tipset om att undvika montessori....tror inte heller att det skulle passa min son.
  • OJA77
    Anonym (gurra) skrev 2018-09-19 15:42:49 följande:
    Ja, det var hemskt.
    Jag kommer nog aldrig riktigt att läka, men huvudsaken är att sonen gjort det.

    Idag är han mer eller mindre vuxen och har inga problem.

    Det blandas hej vilt med ungar som har olika problem. Det kan säkert funka men för oss gjorde det helt uppenbart det inte.

    Jag hoppas att det går bättre för er.
    Anonym (gurra) skrev 2018-09-19 19:16:02 följande:
    Jo det gör det.
    Särskola är något fullständigt annat än resursskola.

    Och som svar på det du syftade på... nej, det kanske inte är bra att blanda ungar med svåra npf-diagnoser med barn som har andra problem.
    Nä det kan jag förstå! Barn har en tendens att klara av sånt bättre än vi vuxna men så är vi väldigt bra på att skydda barnen också. Skönt att höra att han tagit sig igenom alla svårigheter och mår bra!

    Jag har ännu inte berättat för sonen om vad skolan bestämt...hoppas ännu på att lyckas förhindra det och att han ska kämpa på och göra sitt bästa under tiden...så gott det går. Både sonens pappa och jag är överens om att flytta sonen till en resursklass är fel så vi kommer göra allt för att det inte ska ske..kollar på nu på andra alternativ!

    Jag håller med helt och hållet om att det är dumt att blanda barn på det sätter...det måste finnas kriterier som först måste uppfyllas innan man bara plockar ut barnen ur en skola till en annan...speciellt när det rör sig om resurs- eller särskola. Sånt kan påverka ett barns hela liv och ska tas på allvar!

  • Pajama
    OJA77 skrev 2018-09-18 16:36:07 följande:
    Ja jag ser det på mitt sätt för att jag vet hela bakgrundshistorien som jag omöjligt kan få med i trådstarten för då skulle ingen orka läsa den. Jag tycker att det i alla situationer är ett måste att ta reda på varför ett beteende uppkommit och inte utgå bara från att det per automatik är fel på barnet. Huruvida min son har en diagnos eller inte är egentligen inte relevant men han har blivit delvis utredd av en psykolog som anser att det är andra saker som skapar frustrationen hos sonen. Några av de sakerna är läs- och skrivsvårigheter och kort arbetsminne.  Min son har reagerat starkt på att det har varit många lärarbyten under åk 1, väldigt hög ljudnivå i klassrummet, att det har varit slagsmål, bråk och mobbing i klassrummet borde riktat mot honom och andra barn. Detta i så pass stor utsträckning att det sattes in extra insatser i klassen för att lugna läget samt att ett barn fick byta till en annan klass i skolan. Skolan hade problem redan med att ha ordning på klassen under förskoleklass som sen eskalerade under åk 2. Du får givetvis ha din åsikt i ämnet och jag har respekt för den, men jag anser att de här händelserna väger in rätt mycket när jag bildar mig en åsikt om mitt barns beteende i skolan och när jag nu ska fatta beslut om mitt barns framtid! Skolan har ingenstans under sin utredning tagit hänsyn till nåt av detta samt att sonen åkt på en del slag och knuffar och varit retad och utfryst. Skolan har inte brytt sig om att ta reda på varför han beter sig som han gör och då blir det svårt att sätta in rätt insatser. Det är så jag ser på saken.
    Man blir ju mörkrädd!!
    Inte konstigt att han reagerar på detta! Skolan brister och skyller på barnet!
    Det är ju han som har dålig arbetsmiljö och ska ha allt stöd från skolan för det, men de är inte kompetenta nog! Hoppas att ni får plats på en annan skola!
    (I min sons klass har de tidvis haft hörselskydd! Låter tokigt, men sonen uppskattar det och hörselskydden är eftertraktade!)
Svar på tråden Specialklass eller inte för sonen?