Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Sertralin, viktuppgång, hjälp!!

    Ons 12 sep 2018 12:49 Läst 1044 gånger Totalt 5 svar
    Ons 12 sep 2018 12:49

    Jag äter Sertralin 100 mg sen ett år tillbaka för förlossningsdeprission. Medicineringen fungerar bra och i kombination med samtalsstöd har jag kommit tillbaka till livet igen! Jag och min läkare är överens om att jag ska fortsätta minst ett halvår till.

    Men problemet är att jag stadigt går upp i vikt och hur jag en försöker så lyckas jag inte gå ner.

    Är det någon här som äter Sertralin och som lyckats gå ner i vikt och hur i så fall. Tacksam för alla tips som minskar sug och aptit då det är det stora problemet och Ch nej det går inte att bestämma sig suget när man äter Sertralin är för stort!

  • Sön 13 jan 15:01 #1

    Jag har ätit Sertralin sen i slutet av November och har gått upp ganska mycket i vikt. Mitt sötsuget blir bara större och större och måste göra något åt detta då mitt välmående inte blir bättre ju mer man går upp i vikt.
    Har du kommit på något sätt som du kan gå ner i vikt eller göra något för att inte gå upp i vikt med Sertralin? 
    Har du några tips? 

    Jag tänker att jag skall försöka hitta orken för att gå ut och promenera samt att jag skall ta upp min träning som jag hade innan jag blev sjuk men motivationen är inte speciellt hög och behöver kanske andra tips :) 

  • Anonym (J)
    Visa endast
    Sön 13 jan 15:15 #2

    Jag funderar på att testa sertralin men vill inte om man går upp i vikt. Går ni upp för att ni mår bättre och börjar äta mer? Eller är det sötsug? Eller går man upp även fast man ligger på kaloriunderskott?

  • Sön 13 jan 16:03 #3

    Jag har gått upp i vikt pga sötsuget, inget annat vad jag vet iaf. Sötsuget är enormt på mig. Spelar ingen roll om jag ersätter godis mot frukt så åker det iaf ner godis då suget är större än något annat just nu tyvärr. Sen kan jag inte svara på hur andra upplever det men har hört fler som får ett så enormt sötsug av antidepressiva mediciner.

  • Sön 13 jan 16:55 #4

    Hej alla! Jag har nu äntligen kämpat mig ner lite i vikt! Äter fortfarande 100 mg men äter också Krom som minskar på sötsuget samt har en app som heter LifeSum där jag lägger in allt jag äter! Det gäller att ha galen disciplin, dricka vatten när suget faller på och alltid ha morotsstavar med sig :)

    Som sagt Sertralin ökar aptiten, det är "bara" därför man går upp, så det går att kontrollera!

  • Sön 13 jan 17:09 #5

    Jag äter sertralin sen några år tillbaka, 50 mg nu men en sväng var det 75 mg. Har faktiskt inte noterat nåt ökat sötsug. Inte heller nån viktuppgång.

    Har ett sötsug, men har inte satt det i samband med medicinen. Sugen på sött är iaf jag lite varje dag.

    Har däremot andra biverkningar, typ torra slemhinnor i underlivet, vilket är trist som fan.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll