• Ellendellen

    Symptom efter pillerstopp

    Hej!
    Jag har slutat med p-piller för tre veckor sen då vi vill bli med barn. Har känt av molvärk och gaser i magen. Är det någon mer som känner liknande efter pillerstopp?

  • Svar på tråden Symptom efter pillerstopp
  • JenniB

    Hej du :)


    Jag hade massa symptom efter pillerstoppet och just molvärk höll i sig sig enda tills jag fick första mensen 2 månader senare. Kände en massa olika gravidsymptom från och till dessutom. ;) 

  • Viccyy

    Hej!

    Jag har samma problem!

    Slutade med p piller efter sista piller-mensdagen 12 augusti så 13e började jag alltså inte igen med piller (prionelle 28)!

    Har i ca 4 veckor haft som mensvärk till och från men ingen mens! Ibland riktigt förjävligt smärta! Tog gravtest för ca 1 vecka sen, inget plus! Blir lite orolig för denna smärta!

  • WanderChild

    Det är ett mycket vanligt symtom efter pillerstopp. Slutade själv med p-piller innan midsommar, fick pillermens som vanligt efter 4 dagar. Sen händer ingenting.

    Fick diverse symtom som kom och gick under 2 månaders tid:

    - Molvärk/mensvärk. Både i mitten och på sidorna. Rätt rejält vissa dagar.

    - Finnar

    - Ren o fin hy

    - Svullen

    - Diverse flytningar, alltifrån äggvite-, eller rejäla blöta till klistrigt o sparsamt

    - Ömma bröstvårtor

    - Illamående

    Samtliga symtom kom och gick, särskilt första månaden. Sen försvann molvärken o det blev bara totalt tyst i kroppen. Tog gravtester men de va alla negativa. Började tempa o tempen kunde hoppa +-0,4 grader per dag (vanligt vid utebliven äl). Började även med äl-tester som var totalt blanka. På ca CD45 fick jag till sist ett svaaaagt streck så då började jag testa dagligen. På CD63 började jag känna lätt molvärk igen o CD65 kom det till sist en äl! Dagarna innan stabiliserade även tempen sig på 36,4 för att efter äl hoppa upp till 36,6-36,7.

  • Viccyy

    Tack så mycket! ?? Känner mig mycket lugnare nu!

    Jag hoppas min cykel kommer igång snart!

    Jag har ju ätit p-piller sen jag va 15 år och är idag 25 så det tar väl ett tag antar ja ??

  • WanderChild
    Viccyy skrev 2018-09-19 10:01:55 följande:

    Tack så mycket! ?? Känner mig mycket lugnare nu!

    Jag hoppas min cykel kommer igång snart!

    Jag har ju ätit p-piller sen jag va 15 år och är idag 25 så det tar väl ett tag antar ja ??


    Ja det kan ta ett bra tag. Jag har ätit i 17år så ?bara? 2 månader att komma igång igen är väl ok även om det va två frustrerande månader. Har en kollega som aldrig fick igång äl så efter ett år utan äl/mens fick hon till slut söka hjälp får att få ingång kroppen!
  • Ellendellen

    Tack för alla svar, kände mig lättad över att det var fler med liknande symptom. 
    Min cykel kom igång igång i igår då jag fick mens, exakt fyra veckor efter pillerstopp. 

  • WanderChild
    Viccyy skrev 2018-09-26 10:11:34 följande:

    Så man kan få hjälp att sätta igång ÄL om den inte kommer självmant? ??


    Ja det kan man. Vet dock ej hur länge de anser att man ska vänta. Kan nog variera mycket mellan olika mottagningar. Har du problem med att äl inte kommer igång? Hur länge har du väntat?
  • Viccyy
    WanderChild skrev 2018-09-26 17:03:51 följande:

    Ja det kan man. Vet dock ej hur länge de anser att man ska vänta. Kan nog variera mycket mellan olika mottagningar. Har du problem med att äl inte kommer igång? Hur länge har du väntat?


    Jag har ingen aning!

    Det har gått 7 veckor!

    Eftersom jag hade oregelbunden mens när jag va va runt 14 för att jag sportade så mycket då så vet jag inte!

    Men sen har jag ätit p piller och då får man ju inte ÄL under den perioden så har ingen aning hur man ska veta när den är igång!

    Har testat med ÄL-tester 3 ggr men det visar bara en rund ring, ingen glad gubbe!

    Tyvärr så kan jag inte så mkt om detta! Lite pinsamt faktiskt, men jag har bokat tid hos gyn för att kanske kunna se mer vad som händer i min kropp!
  • cenchi

    Min mens kom igång normalt efter 4 veckor, men herregud vad gasig jag var i över två månader. Ingen aning om det var pga pillerstopp, men det var såpass jobbigt att jag bokade in ett läkarbesök för jag kunde inte äta mat längre, då magen kändes proppfull redan innan man började äta! Läkaren trodde på stress, men jag nämnde å andra sidan inte att jag just slutat käka p-piller. Så vad vet jag.. det gick över strax efter att jag var hos läkarn, så vem vet..

  • WanderChild
    Viccyy skrev 2018-09-26 20:11:20 följande:

    Jag har ingen aning!

    Det har gått 7 veckor!

    Eftersom jag hade oregelbunden mens när jag va va runt 14 för att jag sportade så mycket då så vet jag inte!

    Men sen har jag ätit p piller och då får man ju inte ÄL under den perioden så har ingen aning hur man ska veta när den är igång!

    Har testat med ÄL-tester 3 ggr men det visar bara en rund ring, ingen glad gubbe!

    Tyvärr så kan jag inte så mkt om detta! Lite pinsamt faktiskt, men jag har bokat tid hos gyn för att kanske kunna se mer vad som händer i min kropp!


    Ja, för mig tog det 66 dagar innan äl kom igång efter pillerstoppet. Trodde jag hade äl flera ggr under den tiden då jag hade ont men nope. Började med både äl-tester o att tempa för att försöka få koll. Hade jag varit du så testa med billiga äl-test, stickor var annan till bar tredje dag. Då ser du också om lh-nivån ökar från dag till dag. Får du lite starkare så kan du testa dagligen. Bra annars att du bokat tid, hoppas du kan få hjälp där!
  • Viccyy
    WanderChild skrev 2018-09-26 21:35:43 följande:
    Ja, för mig tog det 66 dagar innan äl kom igång efter pillerstoppet. Trodde jag hade äl flera ggr under den tiden då jag hade ont men nope. Började med både äl-tester o att tempa för att försöka få koll. Hade jag varit du så testa med billiga äl-test, stickor var annan till bar tredje dag. Då ser du också om lh-nivån ökar från dag till dag. Får du lite starkare så kan du testa dagligen. Bra annars att du bokat tid, hoppas du kan få hjälp där!

    Tack så mycket! uppskattar verkligen din hjälp!


    Ska man testa med morgonurin eller spelar det ingen roll?


    Ja det ska bli skönt att kolla upp och se vad som händer, denna värk som kommer och går är ibland fördjävlig!

  • WanderChild
    Viccyy skrev 2018-09-26 21:44:27 följande:

    Tack så mycket! uppskattar verkligen din hjälp!

    Ska man testa med morgonurin eller spelar det ingen roll?

    Ja det ska bli skönt att kolla upp och se vad som händer, denna värk som kommer och går är ibland fördjävlig!


    Med stickor ska man testa någon gång mellan kl 10-20. Med CB med dubbel hormonindikator tror jag det är morgonurin som gäller, har dock aldrig själv använt dessa då stickor funkar bra för mig! Har testat lite olika tid på dagen o kommit fram till att runt lunch fram till ca kl14 är bästa tiden för mig iaf. De dagar då jag fått starkt vid lunch så har jag ibland testat igen senare samma dag för att se om det ökar eller minskar.
Svar på tråden Symptom efter pillerstopp