• Amorvincitomnia87

    Klänning på bröllop

    Jag ska snart på bröllop och har haft svårt att hitta klänning.. idag hittade jag en vit med svart spets över hela, som jag tyckte om. Är den ok, eller för vit och spetsig?

    Klädkoden är kavaj.

  • Svar på tråden Klänning på bröllop
  • Grusibrallan1

    Fin klänning, men jag hade varken haft svart eller vitt på någon annans bröllop. Plus att den ser för kort ut. Svårt att avgöra Hur lång den är när du inte har på dig den.

  • nihka

    Om du gillar den, ta den. Det går att kombinera med accessoarer i det oändliga för att göra den mer passande för bröllop och sedan för andra tillfällen.

  • OlgaElvira

    En alldeles utmärkt klänning till den klädkoden. Om vigseln är i kyrkan kanske en tunn kofta eller schal över axlarna. Beroende på hur strikta sällskapet är, förresten ta kofta ändå, det brukar vara kyligt i lokaler man brukar ha vigseln i.

  • OlgaElvira

    En alldeles utmärkt klänning till den klädkoden. Om vigseln är i kyrkan kanske en tunn kofta eller schal över axlarna. Beroende på hur strikta sällskapet är, förresten ta kofta ändå, det brukar vara kyligt i lokaler man brukar ha vigseln i.

  • OlgaElvira

    En alldeles utmärkt klänning till den klädkoden. Om vigseln är i kyrkan kanske en tunn kofta eller schal över axlarna. Beroende på hur strikta sällskapet är, förresten ta kofta ändå, det brukar vara kyligt i lokaler man brukar ha vigseln i.

  • OlgaElvira

    En alldeles utmärkt klänning till den klädkoden. Om vigseln är i kyrkan kanske en tunn kofta eller schal över axlarna. Beroende på hur strikta sällskapet är, förresten ta kofta ändå, det brukar vara kyligt i lokaler man brukar ha vigseln i.

  • Popetot

    Kan du inte fråga bruden? Det är ju just den där traditionen att inte bära svart eller vitt. Vissa bryr sig ocj inte andra. Jag hade ett bröllop förra året när jag var gravid och inte trivdes i särskilt många kläder. Hittade en svartvit klänning. Frågade bruden och hon sa ok. Men det gäller så klart att hon vågar stå upp för sig själv om hon inte tycker det är ok.

  • Anonym (.)

    Alltså. Att folk fortfarande håller på totalkorkade klädkoder! Obeskrivligt löjligt och tråkigt.

    Klänningen är passande om du trivs i och känner dig fin i den. Punkt.

  • OlgaElvira
    Popetot skrev 2018-09-12 20:48:39 följande:

    Kan du inte fråga bruden? Det är ju just den där traditionen att inte bära svart eller vitt. Vissa bryr sig ocj inte andra. Jag hade ett bröllop förra året när jag var gravid och inte trivdes i särskilt många kläder. Hittade en svartvit klänning. Frågade bruden och hon sa ok. Men det gäller så klart att hon vågar stå upp för sig själv om hon inte tycker det är ok.


    Nu är det helt svarta och helt vita kläder på de kvinnliga gästerna som gäller när man säger att man ska avstå från detta. Den regeln finns för att helt vitt är brudens färg den här dagen och man ska inte konkurrera med det. Helt svart är en färg för sorg och bröllop bryter sorg och man ska inte för med sig sorg till ett bröllop. 
    Därför den klänning som TS visar fungerar alldeles utmärkt, man kan inte missta henne för att vara bruden och man kan inte missta den för att vara en sorgklädsel.
    Om man vet varför vissa etikettregler grundar sig på så inser man om, hur och när man kan frånggå dem.
  • Duckan

    För egen del gillar jag färg, men jag tycker att det funkar med denna ts.
    Det är inte lika no-no med lite svart idag. I alla fall inte på alla bröllop jag har varit på.

Svar på tråden Klänning på bröllop