• querkydude

    Ska jag lämna varannan vecka och gå till varannan helg?

    Hej.

    Jag lämnade mitt ex för snart 3 år sen.
    Har träffat kvinnan i mitt liv och har fått fantastiska bonusbarn.

    Hon trivs varken på sitt jobb eller geografiskt och vill flytta tillbaka hem, många mil härifrån.
    Hennes ex kan tänka sig att flytta med tillbaka för barnens skull.
    Jag är fast där jag bor då jag har gemensam vårdnad för mina 2 egna lågstadiebarn.

    Vi trivs alla väldigt bra ihop och t.o.m alla bonusbarnen älskar varandra (mer eller mindre) och vi är båda jättebra vuxna förebilder för varandras barn.

    Vad gör man?

    1)
    Börjar gå till att bli varannan helg-pappa?

    2)
    Stannar kvar och blir potentiellt särbo med sin käraste?

    3)
    Härdar ut?

    4)
    Skaffar varannan veckas-distansjobb?

  • Svar på tråden Ska jag lämna varannan vecka och gå till varannan helg?
  • Anonym (Mother)

    Det borde vara en ickefråga.

    Jag har delad vårdnad om mina barn, vv. Det gjorde jag klart för min nuvarande sambo redan när vi dejtade att jag kommer vara kvar i den här staden oavsett vad dom händer. Mina barn är definitivt min största skyldighet och så borde det vara för alla föräldrar.

  • Anonym (Mother)

    Av dina alternativ så hade jag således valt ett alternativ där jag kunde fortsätta att träffa mina barn lika mycket som idag.

  • Anonym (Barnen först)

    Alternativ 2. Min sambos mamma flyttade 30 mil bort när han var liten, det var väldigt tufft för barnen även om föräldrarna skötte det superbra och var vänner och allt. Min sambo och hans syskon kan fortfarande prata om hur jobbigt det var :-/

  • nernu

    Stor risk att du kan kasta relationen till dina barn i papperskorgen om du prioriterar din nya sambo.

  • Anonym (tänk)
    querkydude skrev 2018-09-12 21:37:18 följande:

    Hej.

    Jag lämnade mitt ex för snart 3 år sen.
    Har träffat kvinnan i mitt liv och har fått fantastiska bonusbarn.

    Hon trivs varken på sitt jobb eller geografiskt och vill flytta tillbaka hem, många mil härifrån.
    Hennes ex kan tänka sig att flytta med tillbaka för barnens skull.
    Jag är fast där jag bor då jag har gemensam vårdnad för mina 2 egna lågstadiebarn.

    Vi trivs alla väldigt bra ihop och t.o.m alla bonusbarnen älskar varandra (mer eller mindre) och vi är båda jättebra vuxna förebilder för varandras barn.

    Vad gör man?

    1)
    Börjar gå till att bli varannan helg-pappa?

    2)
    Stannar kvar och blir potentiellt särbo med sin käraste?

    3)
    Härdar ut?

    4)
    Skaffar varannan veckas-distansjobb?


    Jag tänker såhär:

    1) Hur skulle varannan vecka påverka relationen till barnen? Är du beredd på att ta ett så långt steg bort från en vardagsrelation med dina egna barn till förmån för en kvinna och hennes barn?

    2) Vill du vara särbo med dina barn?

    3) Härda ut är en ganska hemsk beskrivning av ditt föräldraskap. Vet dina barn att det är så du känner inför att finnas i deras närhet under deras uppväxt?

    4) Varannan-veckas distansjobb är väl en fin idé i teorin men fungerar det i verkligheten?
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Barnen först) skrev 2018-09-12 21:55:51 följande:

    Alternativ 2. Min sambos mamma flyttade 30 mil bort när han var liten, det var väldigt tufft för barnen även om föräldrarna skötte det superbra och var vänner och allt. Min sambo och hans syskon kan fortfarande prata om hur jobbigt det var :-/


    Min pappa flyttade också med sin fru till en annan stad. Vi har idag nästan ingen kontakt. Han undrar nu varför han är så ensam och vi aldrig hälsar på honom. Men, jag känner ju knappt honom längre. Han är ingen pappa, han är en distansfigur som struntade helt i att ha vardag med sina barn och delta aktivt i vår uppväxt. 
  • smulpaj01

    Jag trivs inte heller på mitt jobb utan rejält avskyr det mer än nånting annat! Geografiskt trivs jag inte heller utan skulle mer än gärna flytta redan idag.

    MEN jag skulle aldrig flytta från mina barn för en ny kärleks skull!! Det är HON som får härda ut!

    Nu låter det på dig som om du hellre offrar dina ungar till förmån för din nya tant och hennes "underbara ungar" så du slipper "härda ut" med dina egna.

  • querkydude

    Hej och tack för alla bra svar.
    Mycket befriande att höra era erfarenheter.

    Att bara ha barnen varannan helg är nog inte ett alternativ för mig.

    Men jag har däremot frågat exet om hon skulle kunna tänka sig att bara ha barnen varannan helg och då kanske lite mer på loven istället.
    Och anledningen till varför jag frågar henne det beror på att hon har gett indikationer på att det "är skönt att vara ledig" från barnen varannan vecka samt att hon ofta åker iväg på evenemang på helger och därmed lämnar barnen till barnens mormor och morfar.
    Men ett alternativ är väl att vänta tills barnen är 12 och då har mer att säga till om sin situation.
    Kanske det kan vara läge att flytta då...

    Jag och mitt ex har heller inte någon bra kommunikation.
    Hon har kontrollbehov och ringer mig om så ett par strumpor saknas!!
    Då ska jag leta upp det eller alternativt köpa nytt till henne.
    Hon infekterar min nya relation till den grad att jag måste börja sluta svara i telefonen när hon skriver eller ringer.

    När jag lämnade henne fick inte barnen med sig en tillstymmelse till varken kläder eller leksaker till pappas nya hem.

    Usch...
    Hur hanterar man sånt??

  • smulpaj01
    querkydude skrev 2018-09-13 12:40:01 följande:

    Hej och tack för alla bra svar.
    Mycket befriande att höra era erfarenheter.

    Att bara ha barnen varannan helg är nog inte ett alternativ för mig.

    Men jag har däremot frågat exet om hon skulle kunna tänka sig att bara ha barnen varannan helg och då kanske lite mer på loven istället.
    Och anledningen till varför jag frågar henne det beror på att hon har gett indikationer på att det "är skönt att vara ledig" från barnen varannan vecka samt att hon ofta åker iväg på evenemang på helger och därmed lämnar barnen till barnens mormor och morfar.
    Men ett alternativ är väl att vänta tills barnen är 12 och då har mer att säga till om sin situation.
    Kanske det kan vara läge att flytta då...

    Jag och mitt ex har heller inte någon bra kommunikation.
    Hon har kontrollbehov och ringer mig om så ett par strumpor saknas!!
    Då ska jag leta upp det eller alternativt köpa nytt till henne.
    Hon infekterar min nya relation till den grad att jag måste börja sluta svara i telefonen när hon skriver eller ringer.

    När jag lämnade henne fick inte barnen med sig en tillstymmelse till varken kläder eller leksaker till pappas nya hem.

    Usch...
    Hur hanterar man sånt??


    Alternativ nr 1 var att du skulle vara varannan helg pappa, att ditt ex skulle ha varannan helg fanns inte ens med som alternativ. 

    Inledde du ditt nya förhållande innan du lämnade exet? Inte för att hennes beteende är okej, men då finns det i alla fall en förklaring till hennes agerande och troligtvis bitterhet.

    Barn får inte bestämma vid 12 år, så det blir absolut ingen skillnad.

    Jag tycker det bästa alternativet är att ni alla 3 stannar där ni finns. Hon får väl söka nytt arbete om hon nu vantrivs, men dina barn ska inte behöva förlora en förälder för att du är egoistisk!
  • Anonym (tänk)
    querkydude skrev 2018-09-13 12:40:01 följande:

    Hej och tack för alla bra svar.
    Mycket befriande att höra era erfarenheter.

    Att bara ha barnen varannan helg är nog inte ett alternativ för mig.

    Men jag har däremot frågat exet om hon skulle kunna tänka sig att bara ha barnen varannan helg och då kanske lite mer på loven istället.
    Och anledningen till varför jag frågar henne det beror på att hon har gett indikationer på att det "är skönt att vara ledig" från barnen varannan vecka samt att hon ofta åker iväg på evenemang på helger och därmed lämnar barnen till barnens mormor och morfar.
    Men ett alternativ är väl att vänta tills barnen är 12 och då har mer att säga till om sin situation.
    Kanske det kan vara läge att flytta då...

    Jag och mitt ex har heller inte någon bra kommunikation.
    Hon har kontrollbehov och ringer mig om så ett par strumpor saknas!!
    Då ska jag leta upp det eller alternativt köpa nytt till henne.
    Hon infekterar min nya relation till den grad att jag måste börja sluta svara i telefonen när hon skriver eller ringer.

    När jag lämnade henne fick inte barnen med sig en tillstymmelse till varken kläder eller leksaker till pappas nya hem.

    Usch...
    Hur hanterar man sånt??


    Att barnen istället skulle träffa sin mamma varannan helg och på loven är väl egentligen inte heller nån god idé förutsatt att mamman är en någorlunda bra och fin mamma. Det bästa för barn är alltid att ha tillgång i vardagen till båda sina föräldrar. Det ändras inte heller när barnen fyller 12 år. Barn som är 12 år är inte så himla stora även om det kanske känns så när man har småbarn. De ska inte behöva välja mellan dig och sin mamma. de ska inte heller behöva känna att de håller dig fången i ett liv du avskyr för deras skull. Du bör välja det liv som är bäst för alla och stå för det valet. 

    Hur mamman och du hanterat ert förhållande och uppbrott bör inte påverka era respektive relationer med barnen. Det är såklart lättare sagt än gjort, men håll isär de sakerna så gott du kan. Man kan inte vara nog försiktig med vem man skaffar sina barn med, men om man nu fått barnen och den andra föräldern agerar ut så är det bara att ro båten iland. Du kan låta din relation med barnen ta skada för att mamman är jobbig mot dig. Hur du hanterar sånt? Hur hanterar du annat i ditt liv som är besvärligt och krävande?
  • Anonym (l)
    querkydude skrev 2018-09-13 12:40:01 följande:

    Hej och tack för alla bra svar.
    Mycket befriande att höra era erfarenheter.

    Att bara ha barnen varannan helg är nog inte ett alternativ för mig.

    Men jag har däremot frågat exet om hon skulle kunna tänka sig att bara ha barnen varannan helg och då kanske lite mer på loven istället.
    Och anledningen till varför jag frågar henne det beror på att hon har gett indikationer på att det "är skönt att vara ledig" från barnen varannan vecka samt att hon ofta åker iväg på evenemang på helger och därmed lämnar barnen till barnens mormor och morfar.
    Men ett alternativ är väl att vänta tills barnen är 12 och då har mer att säga till om sin situation.
    Kanske det kan vara läge att flytta då...

    Jag och mitt ex har heller inte någon bra kommunikation.
    Hon har kontrollbehov och ringer mig om så ett par strumpor saknas!!
    Då ska jag leta upp det eller alternativt köpa nytt till henne.
    Hon infekterar min nya relation till den grad att jag måste börja sluta svara i telefonen när hon skriver eller ringer.

    När jag lämnade henne fick inte barnen med sig en tillstymmelse till varken kläder eller leksaker till pappas nya hem.

    Usch...
    Hur hanterar man sånt??


    Du vill sätta barnen i en sits där de ska välja förälder?
    I detta inlägget inlägget fiskar du efter sympatier för att få hjälp att känna dig rättfärdigad att minska barnens tillgång till båda föräldrar.
  • querkydude

    Usch, jag är inte så bra på att uttrycka mig märker jag.
    Utelämnar både detaljer och helhet som såklart hade gjort bilden tydligare.

    Men oavsett så är jag väldigt tacksam för er feedback.
    Tack.

Svar på tråden Ska jag lämna varannan vecka och gå till varannan helg?