• Äldre 13 Sep 13:34
    3303 visningar
    6 svar
    6
    3303

    Äter inte hela natten

    Hej! Jag har en son som är 2 månader gammal & det är första barnet. Jag helammar honom. Det är så att han sover mest, på natten sover han 23 till 7 på morgonen utan att vakna och äta. Innan brukade han vakna o äta vid kl: 3 och 6 nu äter han inte utan sover hela natten. Jag brukar väcka honom och försöka mata honom o han äter 5 min eller mindre och somnar om. Jag är orolig att han inte blir mätt. Ska jag väcka honom o äta eller ska jag låta honom fortsätta sova tills han själv vaknar. Har det hänt liknande med era barn?

  • Svar på tråden Äter inte hela natten
  • Äldre 13 Sep 14:23
    #1

    Min son var likadan, han började sova 6-8 timmar på natten redan som 1-2mån. Det bästa jag gjort var när jag slutade försöka väcka honom på natten, förstörde bara både hans och min rytm. Han åt det han behövde dagtid och gick upp i vikt som en raket (han föddes liten så hans kurva gick rakt uppåt i flera månader ) Går ditt barn upp i vikt och följer sin kurva och inte är trött och slö och inte äter ordentligt dagtid heller då är det ju en annan sak. Annars så säger jag grattis, jag har förstått när jag berättar om det att det inte är särskilt vanligt med bebisar som sover så länge på natten så tidigt

    Känns det jobbigt så kan du göra som jag, jag flyttade gränsen successivt började med att sätta maxgränsen på 6tim, och vaknade han inte själv så väckte jag, och sen sköt jag fram den gränsen lite åt gången. Redan vid 4mån ålder hade jag en bebis som sov 8-10tim per natt och sedan han var 6mån har han sovit 10-12tim. Jag skaffade även andningslarm, då ju jag annars inte lyckades sova när han sov då man blev så orolig att ngt var fel när bebisen inte vaknade, efter det kunde jag slappna av och sova hela nätter jag med


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 13 Sep 15:02
    #2
    Amerika321 skrev 2018-09-13 13:34:51 följande:
    Hej! Jag har en son som är 2 månader gammal & det är första barnet. Jag helammar honom. Det är så att han sover mest, på natten sover han 23 till 7 på morgonen utan att vakna och äta. Innan brukade han vakna o äta vid kl: 3 och 6 nu äter han inte utan sover hela natten. Jag brukar väcka honom och försöka mata honom o han äter 5 min eller mindre och somnar om. Jag är orolig att han inte blir mätt. Ska jag väcka honom o äta eller ska jag låta honom fortsätta sova tills han själv vaknar. Har det hänt liknande med era barn?
    Sluta väck honom! Han tar igen på dagen det han förlorar på natten. Min dotter slutade nattäta vid tre veckors ålder. Inga problem. Flickan var utsövd och solig och glad på morgonen och mådde prima. Babysar reglerar det där per automatik. Dvs en hungrig unge vaknar. En mätt unge sover.
  • Äldre 13 Sep 16:59
    #3

    Tre av mina fem barn var så. Sov hela nätter från start. En redan på bb. Alla har överlevt. Jag väckte inte. Skönt att få sova juh. Är barnet däremot för tidigt född eller har låg födelsevikt eller av annan anledning behöva äta oftare är det en annan sak.

  • Äldre 13 Sep 19:57
    #4
    Amerika321 skrev 2018-09-13 13:34:51 följande:

    Hej! Jag har en son som är 2 månader gammal & det är första barnet. Jag helammar honom. Det är så att han sover mest, på natten sover han 23 till 7 på morgonen utan att vakna och äta. Innan brukade han vakna o äta vid kl: 3 och 6 nu äter han inte utan sover hela natten. Jag brukar väcka honom och försöka mata honom o han äter 5 min eller mindre och somnar om. Jag är orolig att han inte blir mätt. Ska jag väcka honom o äta eller ska jag låta honom fortsätta sova tills han själv vaknar. Har det hänt liknande med era barn?


    Väck honom inte. Så länge han följer sin kurva så är det ingen fara. Gud så skönt att få sova hela natten! Njut istället.
  • Äldre 13 Sep 22:44
    #5

    Ett friskt barn som följer sin kurva bör få bestämma själv när den vill äta.

    Njut av att få sova istället :)

  • Delila­h2001
    Äldre 13 Sep 22:58
    #6

    Två av mina tre barn var också så.

    Väck honom inte, utan låt honom bestämma själv när han vill äta.

Svar på tråden Äter inte hela natten