• ungochbred47

    Mår psykiskt dåligt, vilka jobb är möjliga

    Hej familjeliv.
    Jag har nyligen insett att universitet nog inte är för mig eftersom jag blivit mer deprimerad av det än tidigare. 
    Är också dömd så arbetsmarknaden är ju lite mindre. De enda arbetena jag ser annonserade är försäljning hit och försäljning dit. Jag tvingade mig själv igenom att vara telefonförsäljare i närmare 2 månader. När jag försökte jobba som dörrknackare så bröt jag ihop framför min arbetsgivare eftersom jag inte klarade av det arbetet. Jag gick ekonomi med juridik inriktning på gymnasiet vilket jag ångrar nu i efterhand eftersom arbetssituationen är noll. Under gymnasiet praktiserade jag även på en matbutik där chefen sa att det nog inte var ett jobb för mig... så jag har ingen aning om vad jag ska jobba med. Fick jobba som vikarie under sommaren som personlig assistent vilket gav mig ett syfte i livet. Men på grund av att jag är dömd.. och kommer ha de fina domarna i mitt register 10 år framöver så försvinner de flesta jobben inom assistans och allt sådant. Är förövrigt inte den finaste repliken på domarna så vill inte ens att de ska se dom.. 
    mvh ångestfylld ung man.

  • Svar på tråden Mår psykiskt dåligt, vilka jobb är möjliga
  • LiisaK

    På vilket sätt mår du dåligt?
    Är det ångestrelaterat eller har du en mer allvarliga psykisk störning?

  • ungochbred47
    LiisaK skrev 2018-09-13 19:26:09 följande:

    På vilket sätt mår du dåligt?
    Är det ångestrelaterat eller har du en mer allvarliga psykisk störning?


    Det jag menar mest är att jag inte kan sälja bra. Jag säljer mer än gärna till personer som söker efter produkten. Exempelvis en TV skulle jag gärna sälja till någon, visa vilka vi har i butiken och så. Men jag får ju aldrig ens en intervju på exempelvis Elgiganten... antagligen eftersom jag inte gick handel. Och jag har märkt att när jag försöker jobba inom snabbmatsresturang blir jag sjuk.. antagligen pga all skit som är i luften i dom. Så jag vet väl inte riktigt vad jag vill jobba med. Kände som sagt en mening i livet när jag jobbade som personlig assistent, men jag blev även sliten i kroppen av alla lyft osv. 
    Har förstått att jag har dålig självkänsla men den blir bättre om jag har ett socialt umgänge, det får jag ju av att arbeta. Universitet erbjuder inte så mycket socialt umgänge komiskt nog
  • eilgbmls

    Egen firma eller en yrkesutbildning.

    Kåken är annars i undantagsfall en rimlig lösning för att tvinga in sig själv i en miljö där man tvingas att sysselsätta sig med något. Förvisso är det mest studier eller träning som gäller där med. Men kanske bygger man lite bättre relationer? Man tenderar att göra det om man sitter i samma båt på något plan antar jag.

  • Anonym (plugga?)

    Har du möjlighet att läsa 1-1,5 år på gymnasienivå (yrkesutbildning) ? 
    Där finns det yrken såsom bygg, brandman, undersköterska. barnskötare, kock, datateknik och massor av annat. Då får du både det sociala och möjlighet att få ett yrke som du slipper få höga studieskulder av.

    Det är min rekommendation , om du har möjlighet att få studiebidrag för 2-3 terminer till.  Kolla även upp med arbetsförmedlingen som har några yrkesutbildningar. Tror du kanske får aktivitetsersättning då om inte annat.

  • alla har olika åsikter

    Vad är du dömd för?

    Har själv kvar i registret sedan senare tonåren då det sitter i 10 år från det sista rättegångsdatumet, så 2020 försvinner mitt. Är utbildad undersköterska och kan jobba som personlig assistent men inte med barn eller inom tex landstinget eller på HVB hem. Det finns olika typer utav register som man kan hämta ut på polisens hemsida beroende på vad för jobb man söker. Dessutom är det upp till arbetsgivaren (om det är privatägt) om man ska anställas eller inte trots register. Fick tex jobb på ett behandlingshem.

    Sök yrkesutbildningar, tex någon form utav yrkesförare, bussförare eller liknande. CNC operatörer tjänar bra.

Svar på tråden Mår psykiskt dåligt, vilka jobb är möjliga