• H4llongr0ttan

    Hundras-vetare, titta hit! (Siberian husky)

    Det är såhär att jag har köpt en sibirisk husky utan papper. Detta gjorde mig inget, att den var utan papper alltså, för att jag ändå inte skall avla eller tävla i utställning eller liknande. Jag ville helt enkelt *bara ha en hund* så att säga, och husky var mitt stora intresse.

    Till saken nu då, med tiden hon växte upp så har vi börjat fundera mer och mer kring ifall det ändå är en blandning (även om uppfödaren sa att hunden var renrasig). På hundgården hos uppfödaren fanns nämligen 6 huskys och 2 st samojeder. Vi misstänker nu alltså att våran husky skulle vara en blandning husky-samojed. Detta pga pälsmängden.

    Visst har en husky tjock päls och underull och allt detta men inte så pass fluffig som en samojed, eller hur? Och våran husky är verkligen fluffig, så mjuk och skön! Hon ser NÄSTAN ut som en samojed med husky mönster. ;)

    Vad tror ni?? Tror ni hon är blandad trots allt?

    OBS. Jag är bara nyfiken, inget som spelar någon roll för mig egentligen...

    Jag kommer infoga några bilder som ni kan kolla på. Hoppas bilderna syns. Ena bilden är hon tillsammans med en annan husky valp, kolla päls skillnaden. Speciellt svansen.

  • Svar på tråden Hundras-vetare, titta hit! (Siberian husky)
  • Aniiee

    Blandis utan tvekan. Alldeles för flufffig för en renrasig husket, ögonen är mindre och öronen sitter för högt och har typisk samojedklyvning/mittbena i pälsen emellan. Enligt mig alltså.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • H4llongr0ttan
    Aniiee skrev 2018-09-13 22:14:36 följande:

    Blandis utan tvekan. Alldeles för flufffig för en renrasig husket, ögonen är mindre och öronen sitter för högt och har typisk samojedklyvning/mittbena i pälsen emellan. Enligt mig alltså.


    Tack för svar, uppskattas! Ja vi har ju som sagt börjat fundera kring det... Tycker hon har samojedens leende ansiktsuttryck ibland också. Har du själv en husky?
  • Aniiee
    H4llongr0ttan skrev 2018-09-13 22:30:08 följande:
    Tack för svar, uppskattas! Ja vi har ju som sagt börjat fundera kring det... Tycker hon har samojedens leende ansiktsuttryck ibland också. Har du själv en husky?
    Jag tänkte lite på samojed-smilet också, men det avgörande för det är ögonen och läpparna tillsammans. Så... typ.

    Nej, jag har ingen huskey själv, men jag HAR en samojed (grannnen har huskeys som hon leker med).
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • H4llongr0ttan
    Aniiee skrev 2018-09-13 22:47:51 följande:

    Jag tänkte lite på samojed-smilet också, men det avgörande för det är ögonen och läpparna tillsammans. Så... typ.

    Nej, jag har ingen huskey själv, men jag HAR en samojed (grannnen har huskeys som hon leker med).


    Ahaa! Du har en samojed, men då så då vet du ju vilka drag min hund har utav den! :) Lite tråkigt kan jag tycka att man troligtvis blivit lurad men jag vet ju att jag inte kan vara säker utan papper liksom heller, men ändå...
  • Aniiee
    H4llongr0ttan skrev 2018-09-13 23:34:31 följande:
    Ahaa! Du har en samojed, men då så då vet du ju vilka drag min hund har utav den! :) Lite tråkigt kan jag tycka att man troligtvis blivit lurad men jag vet ju att jag inte kan vara säker utan papper liksom heller, men ändå...
    Har de fertila hundar av båda raser är det ju inte säkert att de vet själva.Det kan säkert har skett både en och två tjvparningar....
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (Line)

    Japp jag tror hon är blandras. Varför skulle hon annars inte ha stamtavla om hon nu var renrasig? Väldigt söt hund förresten

  • H4llongr0ttan
    Anonym (Line) skrev 2018-09-14 01:54:27 följande:

    Japp jag tror hon är blandras. Varför skulle hon annars inte ha stamtavla om hon nu var renrasig? Väldigt söt hund förresten


    Jag bor utanför Sverige så jag vet inte om reglerna är lika. Men här måste båda föräldrarna vara registrerade för att valpen skall kunna bli det... Så hon sade att pappan var registrerad men inte mamman helt enkelt. Så då kunde ju inte valpen få någon registrering heller då.

    Ja, jag tycker också att hon är jättefin! :)
  • Anonym (-)

    Jag håller med, det ser def ut som en blandras. (hade huskies när jag växte upp) Men himla fin "ändå" :)
    Har dom dessutom fertila hundar av olika raser ihop så vore det ju lite av ett mirakel om dom inte var blandraser....Det är ju skönt att det inte gör dig något, men jag hoppas du inte fick betala för en renrasig och blev lurad på så sätt också. Sjukt hur mycket lurendrejeri det är bland hundförsäljare och jag skulle aldrig våga lita på någons ord=/

  • H4llongr0ttan
    Anonym (-) skrev 2018-09-14 08:09:42 följande:

    Jag håller med, det ser def ut som en blandras. (hade huskies när jag växte upp) Men himla fin "ändå" :)

    Har dom dessutom fertila hundar av olika raser ihop så vore det ju lite av ett mirakel om dom inte var blandraser....Det är ju skönt att det inte gör dig något, men jag hoppas du inte fick betala för en renrasig och blev lurad på så sätt också. Sjukt hur mycket lurendrejeri det är bland hundförsäljare och jag skulle aldrig våga lita på någons ord=/


    Tack för svar :) Hundarna var inte ihop på så sätt, alla hundarna var på varsitt håll utan räckhåll till den andra. Men dem verkade ha lös dem ibland i deras skog, de ägde stora ytor... det var på så sätt som jag tänkte kanske att det har kunnat bli parning utan att dem vet? Eller är det för långsökt? Utöver att de inte slapp till varann så hade de också huskisarna på en sida av gården och samojederna på andra sidan...

    Tror inte jag blev lurad på betalningen, betalde 7850kr. Med det menade hon att hon inte kan ta full pris eftersom valpen ej är registrerad. Hon sade att en registrerad valp kan kosta upp till 15,600kr
  • LFF

    Nog för att en showavlad husky kan vara fluffig men den där var lite väl fluffig.

  • H4llongr0ttan
    LFF skrev 2018-09-14 14:15:26 följande:

    Nog för att en showavlad husky kan vara fluffig men den där var lite väl fluffig.


    Jaa... då man bara googlar så finns det ju olika fluffighet så jaa det är nog svårt att veta dethär... :)
  • Anonym (B)

    Gud så söt! Dör. Haha har inget svar att komma med i övrigt :)

  • H4llongr0ttan
    Anonym (B) skrev 2018-09-15 13:02:51 följande:

    Gud så söt! Dör. Haha har inget svar att komma med i övrigt :)


    Haha, ja visst är hon. Jag smälter ofta lite då jag tittar på henne, hehe! Och hennes päls är sååå mjuk och lika hennes goa öron., en riktig nallebjörn. :)
  • Anonym (B)
    H4llongr0ttan skrev 2018-09-15 13:22:37 följande:

    Haha, ja visst är hon. Jag smälter ofta lite då jag tittar på henne, hehe! Och hennes päls är sååå mjuk och lika hennes goa öron., en riktig nallebjörn. :)


    Förstår det! Bästa hunden att gosa med, hon ser så himla snäll ut också.
  • H4llongr0ttan
    Anonym (B) skrev 2018-09-15 15:32:20 följande:

    Förstår det! Bästa hunden att gosa med, hon ser så himla snäll ut också.


    Ja hon är mycket social mot människor! :) Dock lite rädd andra hundar ibland men det jobbar vi på, människor älskar hon iallafall haha :)
Svar på tråden Hundras-vetare, titta hit! (Siberian husky)