• Oroligsimme

    STOR knöl i bröstet, orolig

    Jag har fått en stor knöl i bröstet.. är så orolig för att den känns så stor..Den är avlång och känns lite ojämn. Ca 6-7 cm lång och 3 cm bred.. Jag har mens nu och läste att man ska vänta på att mensen är över innan man söker hjälp ifall den försvinner.. men jag blir så orolig med tanke på storleken.. har ni någon erfarenhet av en så stor knöl?? Usch vill att mensen kan vara över nu så jag kan höra av mig till vc..

  • Svar på tråden STOR knöl i bröstet, orolig
  • EpicNurse

    Brukar du känna igenom brösten? För om du inte brukar det och nu bara upptäckte att det känns såhär så är det med stor sannolikheten inget konstigt, för det låter mer som ett stråk med bröstvävnad än en knöl.

    Brukar du känna igenom ordentligt flera gånger om året så är det så klart en annan sak, för då är det ju en tydlig förändring.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fosse

    Jag fick plötsligt en stor knöl för ett par månader sen. Det var en eller två dagar innan mens. Precis som du väntade jag tills mensen var över och ett par dagar senare var den borta och har inte synts till sen dess.

    Förstår att du är orolig med det är troligtvis inget!!

  • Mandelkanel

    Jag har också känt liknande stor knöl och blev orolig då min mamma har haft bröstcancer. Den försvann efter mens och sedan har jag sett mönstret att den känns i samband med mens och sen försvinner. Det är vanligt och normalt. Jag har också varit på mammografi och det var inget farligt. Jag tror att om den är så stor och du inte känt den tidigare och du känner den i samband med mens så är det normalt.

  • MiaLisaSofi

    Jag har haft knölar i mina bröst när jag var yngre, runt 16års ålder och sedan 10 år efter det, alltså i 26års åldern.

    Åkte till hälsocentralen för undersökning där jag fick en remiss till bröstkliniken för att göra mammografi, ultraljud och cellprov på dessa knölar.

    Det var Fibroadenom. Vilket är godartade tumörer. Helt ofarligt! Så det behöver absolut inte vara cancer.

    Dessa knölar opererades bort när jag var tonåring, men kom ju alltså tillbaka när jag var lite äldre.

    Är nu 32 och dom har inte återkommit någon fler gång.

  • Förkunnaren

    Jag har haft en knöl i bröstet. Den var stenhård och stor som en böna. Det visade sig vara en ofarlig cysta. Det tas inte bort i och med att det är helt ofarligt.

  • MiaLisaSofi
    Oroligsimme skrev 2018-09-14 21:44:46 följande:

    Brukar man ta bort knölar även om de är ofarliga?


    Om knölen än tillräckligt stor och störande. Mina var så stora att dom gjorde ont vid beröring. Minns att dom lämnade en liten i höger bröst vid min andra operation för detta. Men skulle den växa på sig skulle dom ta bort den med.

    Jag tror den försvann av sig själv för jag har inte kännt av den på länge.

    Önskar dig lycka till!
Svar på tråden STOR knöl i bröstet, orolig