• RebeccaElinLind

    PANIKÅNGEST

    Hej! Jag har haft panikångest hela mitt vuxna liv.
    Hjärtat dunkar som aldrig förr, svetten rinner, paniken reser sig och fly känns som den enda rätta vägen.


    Det beror på många orsaker - dels mycket jobbigt jag upplevt och hur jag är som människa.
    Jag är en högkänslig människa som reagerar när jag har mycket människor runt mig. 
    Jag upplever det speciellt i T-centralen (tunnelbanan, pendeltåg) i Stockholm, eftersom jag är uppvuxen i här. Där är det alltid folk som vill komma först till tunnelbanan, klänger, tränger och kan vara riktigt otrevliga.
    Min fråga till er: När får ni panikångest? Vad är det som utlöser den? 


    Jag har gjort en film tillsammans med min pappa, som agerar skådespelare om hur jag känner. 

    Här är filmen:




    Jag tycker detta är ett ämne som borde upplysas mer, eftersom det är inte normalt (min åsikt) att kunna må bra i ett samhälle där allt bara kretsat kring stress. Men det ses som norm i Stockholm.

    Om ni ser filmen får ni gärna kommentera om ni känner igen er.

    Kram

  • Svar på tråden PANIKÅNGEST
  • Anonym (anonomus)

    hej, va fint av din pappa att göra en film om panikångest. Jag hoppas du får hjälp att bearbeta din panikångest. Om du ökar dina kunskaper om panikångest, vad som kan vara underliggande orsaker och vilka situationer som kan utlösa panikångesten och hur du kan gå tillväga för att leva ett liv där du inte låter panikångesten styra dig så kommer du iallafall få ett bättre liv. Och om du kan prata om det och du har vänner som förstår och som stöttar. 
    Du kanske till och med kan hjälpa andra som lider utav det. 
    Själv så har jag insett att jag lider av GAD typ generella ångest symtom och prestations ångest. Känns så bra och veta vad jag lider utav, för jag insåg inte det förut utan tyckte bara att jag hade svårt och slappna av även i lugna sitauationer (GAD) och att jag undvek skolarbetet när det var inlämningsuppgifter till sista minuten, fast jag ville plugga. (prestationsångest) När jag sen vågade känna efter (ångest är ju så obehagligt) så insåg jag att det var pga prestationsångest som dök upp, som gjorde jag väntade till sista minuten med skolarbetetena. Det var inte alltid för att jag var lat även om ibland att orsaken kunde vara lathet eller roligare saker men inte jämt. Så nu får jag försöka jobba med det! 

Svar på tråden PANIKÅNGEST