• Anonymlängtar

    Nån mer som försöker bli med barn och vill följas åt?

    Hej, jag och sambon har försökt bli gravid i 3,5 år, två missfall i bagaget 14/2 och 19/7.

    Tog oss 3 år innan vi fick första plusset som slutade i missfall v.6 och andra slutade också i missfall v.6.

    Har försökt få barn sen årsskiftet 14/15 och startade en utredning i början av 2017, där dom kollade sambon sperma och spolade mina äggledare m.m. och allt så bra ut, pratade med dom igen efter andra missfallet och blev tillsagd att försöka till december sen höra av oss igen och för att göra en mer grundlig undersökning.

    Nån mer som går i längtan efter barn och vill följas åt? :D

  • Svar på tråden Nån mer som försöker bli med barn och vill följas åt?
  • UndrandeSökare
    Anonymlängtar skrev 2018-09-14 01:07:13 följande:

    Hej, jag och sambon har försökt bli gravid i 3,5 år, två missfall i bagaget 14/2 och 19/7.

    Tog oss 3 år innan vi fick första plusset som slutade i missfall v.6 och andra slutade också i missfall v.6.

    Har försökt få barn sen årsskiftet 14/15 och startade en utredning i början av 2017, där dom kollade sambon sperma och spolade mina äggledare m.m. och allt så bra ut, pratade med dom igen efter andra missfallet och blev tillsagd att försöka till december sen höra av oss igen och för att göra en mer grundlig undersökning.

    Nån mer som går i längtan efter barn och vill följas åt? :D


    Jag beklagar era missfall och att er utredning inte visade något. Vi har haft 6 missfall och fick göra en utredning efter 3e som inte heller visade något, för de tog för få prover. Men efter 4e missfallet hittade jag Atentråden och vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Utredningen visade att mina fertilitetsproblem beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.

    Behandlingen består av intralipiddropp, kortisontabletter, fragmin och trombyl.

    Om ni kan tänka er att söka er vidare utomlands för bättre hjälp där så kan ni läsa mer i Atentråden. " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Jag kan också tipsa om hemsidan www.fertilitetsguiden.com och boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus ich Adlibris för ca 200kr.
  • Anonymlängtar
    UndrandeSökare skrev 2018-09-15 21:19:51 följande:

    Jag beklagar era missfall och att er utredning inte visade något. Vi har haft 6 missfall och fick göra en utredning efter 3e som inte heller visade något, för de tog för få prover. Men efter 4e missfallet hittade jag Atentråden och vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Utredningen visade att mina fertilitetsproblem beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.

    Behandlingen består av intralipiddropp, kortisontabletter, fragmin och trombyl.

    Om ni kan tänka er att söka er vidare utomlands för bättre hjälp där så kan ni läsa mer i Atentråden. " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Jag kan också tipsa om hemsidan www.fertilitetsguiden.com och boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus ich Adlibris för ca 200kr.


    Tack så mycket

    Oj, hade ingen aning att man kunde göra så! Definitivt värt att kolla upp om utredningen inte ger något nästa gång vi får komma dit! Tack för informationen
  • UndrandeSökare
    Anonymlängtar skrev 2018-09-15 23:34:44 följande:

    Tack så mycket

    Oj, hade ingen aning att man kunde göra så! Definitivt värt att kolla upp om utredningen inte ger något nästa gång vi får komma dit! Tack för informationen


    Ja, det finns absolut mycket mer och bättre hjälp att få utomlands. I Sverige är de tyvärr faktiskt rätt dåliga på hjälp mot upprepade missfall och mer avancerade fertilitetsproblem.

    Vi fick inte ens ta ett spermaprov vid vår utredning varken i Sverige eller i Aten Så jag fick missfall ändå med Dr Ds behandling (Atenutredningen) (nr 5).

    Vi reste då till Riga där min man fick göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att hans spermier var för dåliga (dnafel och fragmentationsfel) och kommer aldrig leda till levande barn. Så vi gjorde dubbeldonation (både äggdonation och spermuedonation) med PGS (kromosomtest på embryona på dag 5). Av 8 blastos var 7 friska. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (nr 6).

    Vi reste då till Dr Gorgys klinik i London och gjorde en ännu större utredning där. Den visade att jag har för låga LAD-nivåer. Det är antikroppar som ska skydda embryot mot kvinnans immunförsvar. Behandlingen mot detta är LIT. Det är en slags allergivaccination.

    Så jag planerar nu 3 LIT-behandlingar, samt hysto och att sänka mitt höga Prolaktinvärde innan nästa insättning. Vi har fortfarande kvar 5 embryon i Riga.

    Som du ser har vi en lång historia och vi har inte kommit i mål än, men resan fortsätter. Tyvärr finns inget av detta som vi gjort i Sverige. Varken Sperm dna fragmentationstest, PGS, dubbeldonation (det är olagligt i Sverige just nu men ska bli lagligt efter 1 januari 2019) och LAD och LIT.

    Men det finns bättre hjälp utomlands. Så om du inte tycker du/ni fått tillräckligt med hjälp i Sverige, så sök er då till en klinik utomlands, där är de mer kunniga.

    Mer info om detta hittar du på www.fertilitetsguiden.com

    Samt i boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.

    Du är också välkommen till Atentråden här på Familjeliv, det är en mycket aktiv tråd med många medlemmar som endera sökt hjälp utomlands eller är på väg dit. I Atentråden kan man söka hjälp och få tips hur man kan gå vidare.

    Jag kan också rekommendera ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten.

    Man kan ha baciller utan symtom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de störa implantationen och då kan resultatet bli minus eller missfall. Det kostar 300euro, och då ingår recept på antibiotika till er båda OM baciller hittas (receptet kan lösas ut på svenskt apotek). Googla på ivfSerum infection screening för mer info.

    Lycka till !
  • Blomma10
    Anonymlängtar skrev 2018-09-14 01:07:13 följande:

    Hej, jag och sambon har försökt bli gravid i 3,5 år, två missfall i bagaget 14/2 och 19/7.

    Tog oss 3 år innan vi fick första plusset som slutade i missfall v.6 och andra slutade också i missfall v.6.

    Har försökt få barn sen årsskiftet 14/15 och startade en utredning i början av 2017, där dom kollade sambon sperma och spolade mina äggledare m.m. och allt så bra ut, pratade med dom igen efter andra missfallet och blev tillsagd att försöka till december sen höra av oss igen och för att göra en mer grundlig undersökning.

    Nån mer som går i längtan efter barn och vill följas åt? :D


    Hej! Och oj va synd att du intr har fått någon hjälp innan! Dåligt... jag fick hjälp direkt nr jag sökte. Vi bor i Linköping men jag träffar en privat läkare som finns i Södertälje. Jag skulle verkligen kunna rekommendera honom starkt! Nya sveamottagningen heter kliniken. Jag har fått hjälp där, eller jag håller på att få hjälp nu. Jag har tagit min första Letrozol tablett idag. Ska ta en enkelkur i 5 dagar. Sedan ska jag dit på dag 13 och göra VUL för att se om de finns mogna ägg som vill släppa. Där efter ska jag ta en ovitrelle spruta som gör att ägget förmodligen släpper 36 timmar efter.. hoppas du får hjälp!
  • UndrandeSökare
    Blomma10 skrev 2018-09-17 22:54:17 följande:

    Hej! Och oj va synd att du intr har fått någon hjälp innan! Dåligt... jag fick hjälp direkt nr jag sökte. Vi bor i Linköping men jag träffar en privat läkare som finns i Södertälje. Jag skulle verkligen kunna rekommendera honom starkt! Nya sveamottagningen heter kliniken. Jag har fått hjälp där, eller jag håller på att få hjälp nu. Jag har tagit min första Letrozol tablett idag. Ska ta en enkelkur i 5 dagar. Sedan ska jag dit på dag 13 och göra VUL för att se om de finns mogna ägg som vill släppa. Där efter ska jag ta en ovitrelle spruta som gör att ägget förmodligen släpper 36 timmar efter.. hoppas du får hjälp!


    Gäller högkostnadskortet hos dem? eller vad kostar ett besök? Vad heter läkaren?
  • Blomma10
    UndrandeSökare skrev 2018-09-18 07:49:37 följande:

    Gäller högkostnadskortet hos dem? eller vad kostar ett besök? Vad heter läkaren?


    Högkostnadsskydd och kortet gäller! Ett vanligt besök tror jag kostar 300kr om man inte har frikort då. Han heter Jakob Saliba. Han är så skicklig att han till och med blev intervjuad utav avfyonbladet ett par gånger. Så jag skulle starkt rekommendera honom. Jag ska dit nästa vecka för kontroll
  • Anonym (:))
    Blomma10 skrev 2018-09-17 22:54:17 följande:

    Hej! Och oj va synd att du intr har fått någon hjälp innan! Dåligt... jag fick hjälp direkt nr jag sökte. Vi bor i Linköping men jag träffar en privat läkare som finns i Södertälje. Jag skulle verkligen kunna rekommendera honom starkt! Nya sveamottagningen heter kliniken. Jag har fått hjälp där, eller jag håller på att få hjälp nu. Jag har tagit min första Letrozol tablett idag. Ska ta en enkelkur i 5 dagar. Sedan ska jag dit på dag 13 och göra VUL för att se om de finns mogna ägg som vill släppa. Där efter ska jag ta en ovitrelle spruta som gör att ägget förmodligen släpper 36 timmar efter.. hoppas du får hjälp!


    Jag är bara lite nyfiken. Tar man Letrozol och Ovitrelle spruta för att man har problem med ägglossning. El kan jag som har regelbunden ägglossning (har kollat med VUL och progesteron tester ett flertal ggr) ändå göra det? Alltså kan det hjälpa ändå? Jag är på 10?e månanden bara men känner mig ändå otroligt trött på att inget händer.
  • Blomma10
    Anonym (:)) skrev 2018-09-18 10:49:24 följande:

    Jag är bara lite nyfiken. Tar man Letrozol och Ovitrelle spruta för att man har problem med ägglossning. El kan jag som har regelbunden ägglossning (har kollat med VUL och progesteron tester ett flertal ggr) ändå göra det? Alltså kan det hjälpa ändå? Jag är på 10?e månanden bara men känner mig ändå otroligt trött på att inget händer.


    Hej! Ja jag skulle nog inte tro att de skulle vara problem med de. Men har du kollat så de inte ligger en massa cystor på dina äggstockar? Du kanske har pco? Jag har ägglossning själv som flesta gångerna men med Letrozol och ovitrelle blir det 100% ägglossning och dem medicinerna fick jag utskrivet av min gynekolog jag går hos :)
  • Anonym (:))
    Blomma10 skrev 2018-09-18 20:30:52 följande:

    Hej! Ja jag skulle nog inte tro att de skulle vara problem med de. Men har du kollat så de inte ligger en massa cystor på dina äggstockar? Du kanske har pco? Jag har ägglossning själv som flesta gångerna men med Letrozol och ovitrelle blir det 100% ägglossning och dem medicinerna fick jag utskrivet av min gynekolog jag går hos :)


    Okej, intressant! Kanske jag ändå skulle be om. Japp jag har faktiskt redan gjort en utredning, eftersom jag har barn innan å de kom på första, andra försöken, så kollade de allt. De hittar inget! Det är inte risk för tvillingar då? El risk och risk, skulle inte höra mig ngt om det blev det.
  • Blomma10
    Anonym (:)) skrev 2018-09-18 20:57:06 följande:

    Okej, intressant! Kanske jag ändå skulle be om. Japp jag har faktiskt redan gjort en utredning, eftersom jag har barn innan å de kom på första, andra försöken, så kollade de allt. De hittar inget! Det är inte risk för tvillingar då? El risk och risk, skulle inte höra mig ngt om det blev det.


    Jo de finns alltid en risk men den är inte alls stor. Sen så beror de på också, din kropp kanske släpper mer än ett ägg åt gången. Men som sagt det är inte så stor chans. Men man ska aldrig säga aldrig ???? ja be om Letrozol iaf till att börja med. Lycka till!
Svar på tråden Nån mer som försöker bli med barn och vill följas åt?