• Mangan

    Graviditetsförsök och svamp

    Hej


     


    Min sambo och jag försöker just skaffa barn igen. (Det skulle bli vårat andra.) Försöket har pågått i ett par veckor. Hon hade sin förra period mellan 21:e och 28:e augusti.


    Plötsligt började hon känna lite ?bekanta? besvär i och kring underlivet. Hon var på vårdcentralen och dom konstaterade urinvägsinfektion och eventuellt svamp. Hon fick medicin mot UVI men dom avvaktade eventuell behandling av svamp. Hon hade svamp under första graviditeten, men det kom ett tag efter hon hade blivit gravid.


    Jag funderar på hur detta kan påverka graviditeten och graviditetsförsöket. Det låter ju inte särskilt lämpligt att försöka skaffa barn med svamp i underlivet... Och om hon hypotetiskt redan blivit gravid: hur kan svampen ev påverka fostret och graviditetsutvecklingen??


     


     


    Mangan
  • Svar på tråden Graviditetsförsök och svamp
  • Anonym (Påverkar inte)

    Nej, svamp påverkar inte er fertilitet eller fostret. Det är vanligt med svamp under graviditeten men det är inte farligt. Bara väldigt obekvämt för kvinnan.

    Dock ska man alltid dubbelkolla så att den medicin man använder för att behandla svampinfektionen är ok att använda under graviditet och när man försöker bli gravid. Det ska dessutom tilläggas att det brukar (i alla fall för mig, har lidit av återkommande svampinfektioner större delen av livet) vara svårt att ha sex när man har svamp eftersom att slemhinnorna blir väldigt irriterande vid en svampinfektion. Så av den anledningen kan det ju vara svårt att försöka. Tänk också på att svamp ibland kan smitta mellan slida och penis, väldigt sällsynt men det händer.

    Lycka till med bebisförsöken!

Svar på tråden Graviditetsförsök och svamp