• humlan00

    timanställd hur funkar det?

    Har varit timanställd i 11år på samma arbetsplats, 24tim/veckan.

    ska nu om nån månad ta ut föräldraledigt,
    Min arbetsgivare har rapporterat min uppskattade lön på ett år,
    24tim/veckan i 52veckor plus ob tid.
    229.000kr/år innan skatt alltså 13.358kr /mån efter skatt.

    När jag tittar på mina lönespec ett år bakåt har jag fått ut i snitt
    15.627kr/månaden för jag har tagit extra tid för att jag visste att vi ville ha barn.

    Vad beräknar försäkringskassan min föräldrapenning på?
    På det jag förväntas tjäna eller vad jag tjänat senaste året?

    Läst överallt att man ska se till att jobba mer för att få upp penningen och det har jag gjort detta år med får ändå bara uträkningen från försäkringskassan på vad jag förväntats jobba..
    Vilket är mindre än på mina lönespec...

    snälla någon som kan få mig att förstå detta....

  • Svar på tråden timanställd hur funkar det?
  • Anonym (Jill)

    Återkommande övertid ska räknas in i din SGI. Så om du varje månad har tagit extra pass så ska den inkomsten räknas med, men inte om det bara är vid enstaka tillfällen.

  • Erica94

    Jag jobbade på timmar och fick ta min snittlön de senaste året! Dsv räknade ihop 12 månaders lön och dela på 12. Då hade jag rätt ojämn lön.

    Det baseras på vad du tjänat, inte vad du borde tjänat. Så 15.000 är det som din föräldrapenning ska baseras på.

  • legomum

    Går du på schema 24 timmar i veckan ska du ha månadslön med alla de förmåner som finns. Det skulle du fått redan efter tre månader.

    Kontakta facket idag och få hjälp.

  • humlan00
    Erica94 skrev 2018-09-14 11:37:25 följande:

    Jag jobbade på timmar och fick ta min snittlön de senaste året! Dsv räknade ihop 12 månaders lön och dela på 12. Då hade jag rätt ojämn lön.

    Det baseras på vad du tjänat, inte vad du borde tjänat. Så 15.000 är det som din föräldrapenning ska baseras på.


    Hur gör jag för att få igenom det jag faktiskt tjänat senaste året? skickar in alla mina lönespec till försäkringskassan?

    så förvirrande att lön avdelningen (på ett jätte stort företag) rapporterar på det sättet..

    tack för hjälpen!
  • humlan00
    legomum skrev 2018-09-14 11:43:11 följande:

    Går du på schema 24 timmar i veckan ska du ha månadslön med alla de förmåner som finns. Det skulle du fått redan efter tre månader.

    Kontakta facket idag och få hjälp.


    nej, är timanställd med ob.
  • Erica94
    humlan00 skrev 2018-09-14 11:59:08 följande:

    Hur gör jag för att få igenom det jag faktiskt tjänat senaste året? skickar in alla mina lönespec till försäkringskassan?

    så förvirrande att lön avdelningen (på ett jätte stort företag) rapporterar på det sättet..

    tack för hjälpen!


    Jag skickade in så många jag kunde få tag på, resten räknade jag ut själv (kollade kontot vad jag fått ut plus skatt). Det var inga konstigheter, håller tummarna att det går bra för dig också!
  • legomum
    humlan00 skrev 2018-09-14 12:24:00 följande:
    nej, är timanställd med ob.
    alla som arbetar obekväm arbetstid får ob
  • humlan00
    Erica94 skrev 2018-09-14 12:48:24 följande:
    Jag skickade in så många jag kunde få tag på, resten räknade jag ut själv (kollade kontot vad jag fått ut plus skatt). Det var inga konstigheter, håller tummarna att det går bra för dig också!
    skickar jag in till deras inläsningscentral?

    vissa månader har jag tagit ut betald semester , får dessa räknas med i månadsinkomsten?
  • Erica94
    humlan00 skrev 2018-09-14 13:12:33 följande:

    skickar jag in till deras inläsningscentral?

    vissa månader har jag tagit ut betald semester , får dessa räknas med i månadsinkomsten?


    Jag tror att det var till inläsningscentralen, osäker med semestern men det borde ju räknas med? Ring och prata med dom, så allt blir rätt från början så det är klart tills bebisen kommer. Ett tips är att ringa direkt kl 08.00 så slipper man sitta två timmar i kö!
Svar på tråden timanställd hur funkar det?