• skuldfällor

    Måste man betala?

    Hej,

    Det är så att jag har bott i en lägenhet i mer än 10 år, lägenheten ägs av bofast ab antar jag.
    Har hört att man inte behöver betala renoveringen av lägenheten när man flyttar ut OM man har bott där längre än 10 år?
    Kan någon bekräfta detta? eller funkar olika i olika kommuner och delar av Sverige?
  • Svar på tråden Måste man betala?
  • Aniiee

    Det är olika. Fråga hyresvärden eller läs i hyreskontraktet.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (money)

    Det beror ju på vad som måste göras. Normalt slitage måste man inte betala för. Men om något blivit förstört pga oaktsamhet måste man betala för eller fixa till själv.

    Tex om tapeten är gammal och sliten = inte betala så länge den är sliten pga åldern

    30 borrhål i vardagsrumsväggen = betala eller fixa till själva så det är fackmannamässigt gjort. Dvs spacka och måla/tapetsera över.

  • modsey
    skuldfällor skrev 2018-09-14 18:58:58 följande:

    Hej, Det är så att jag har bott i en lägenhet i mer än 10 år, lägenheten ägs av bofast ab antar jag. Har hört att man inte behöver betala renoveringen av lägenheten när man flyttar ut OM man har bott där längre än 10 år? Kan någon bekräfta detta? eller funkar olika i olika kommuner och delar av Sverige?


    Stämmer inte. Beror alltid på nivå av slitage
  • skuldfällor
    Anonym (money) skrev 2018-09-14 22:22:36 följande:

    Det beror ju på vad som måste göras. Normalt slitage måste man inte betala för. Men om något blivit förstört pga oaktsamhet måste man betala för eller fixa till själv.

    Tex om tapeten är gammal och sliten = inte betala så länge den är sliten pga åldern

    30 borrhål i vardagsrumsväggen = betala eller fixa till själva så det är fackmannamässigt gjort. Dvs spacka och måla/tapetsera över.


    Vad händer om man har 30 borrhål i ett sovrum? (tror ej jag har det, men OM) och vardagsrummet, kanske jag har 20+ borrhål... är det okej då? 
  • MsFry
    skuldfällor skrev 2018-09-15 15:16:21 följande:

    Vad händer om man har 30 borrhål i ett sovrum? (tror ej jag har det, men OM) och vardagsrummet, kanske jag har 20+ borrhål... är det okej då? 


    Det går ju inte att svara generellt på eller ange ert eaxkt antal. Det beror på storlek och omfattning. Normalt så gör hyresvärden en besiktning när man flyttar ut, då avgörs vad som är vad. Håller man som hyresgäst inge med får man bestrida kravet, ta hjälp av hyresgästföreningen (om du är med där) om du behöver vidare rådgivning.
  • skuldfällor
    MsFry skrev 2018-09-15 17:53:18 följande:
    Det går ju inte att svara generellt på eller ange ert eaxkt antal. Det beror på storlek och omfattning. Normalt så gör hyresvärden en besiktning när man flyttar ut, då avgörs vad som är vad. Håller man som hyresgäst inge med får man bestrida kravet, ta hjälp av hyresgästföreningen (om du är med där) om du behöver vidare rådgivning.
    vad är hyrestgästföreningen? kan du länka deras sida? :) 
    behöver allt råd jag kan få, nu när jag ändå flyttar ut... mina rättigheter och skyldigheter är väldigt bra att hålla koll på
  • Anonym (money)
    skuldfällor skrev 2018-09-15 15:16:21 följande:
    Vad händer om man har 30 borrhål i ett sovrum? (tror ej jag har det, men OM) och vardagsrummet, kanske jag har 20+ borrhål... är det okej då? 
    Är det du som gjort alla eller är det från tidigare hyresgäster? Om de fanns kvar sedan tidigare så ska det stå i besiktningspapprena.

    Men det allra enklaste är ju att försöka spackla igen dem så fint som möjligt, så kanske värden går med på det. Om de ändå tänkt tex tapetsera om så kan de gå med på att det är ok att du gör förarbetet så att säga. Om de inte tänkt tapetsera om kommer de nog kräva att du åtgärdar borrhålen eller betalar för det.
    Alla värdar är dock inte så noga, medan andra bryr sig väldigt mycket.
  • Anonym (money)
    skuldfällor skrev 2018-09-15 22:29:36 följande:
    vad är hyrestgästföreningen? kan du länka deras sida? :) 
    behöver allt råd jag kan få, nu när jag ändå flyttar ut... mina rättigheter och skyldigheter är väldigt bra att hålla koll på
    Om du inte är med i hyresgästföreningen så kan du såklart inte be om hjälp från dem.
  • Anonym (Nej)
    modsey skrev 2018-09-14 23:03:43 följande:

    Stämmer inte. Beror alltid på nivå av slitage


    Klart man får borra upp saker och inget man behöver betala för efter 10 år borde lgh behöva en rejäl makeover och inget du ska betala för såklart.
  • Anonym (money)
    Anonym (Nej) skrev 2018-09-15 22:41:34 följande:
    Klart man får borra upp saker och inget man behöver betala för efter 10 år borde lgh behöva en rejäl makeover och inget du ska betala för såklart.
    Man får borra normalt men man får inte borra 20-30 hål i väggen och lämna det så utan åtgärd.
  • Tom Araya

    Det är bra att ha koll på vad som finns med i besiktningsprotokoll när man flyttar in och jämföra med besiktningsprotokoll när man flyttar ut, så att man inte behöver stå för slitage och åverkan från tidigare hyresgäster.

  • Anonym (Julia)

    Det beror väl på underhållsplanen för huset där du bor? Och sen kan de spela fult ibland och försöka sätta dit en.

    Exempel: När vi flyttade ut från vår första lägenhet så hade min kille på en fest tänkt lite fel och satt en het plåt på den urgamla plastmattan i köket så den hade ett stort fult märke.

    Fastighetsvärden som besiktade lägenheten med oss försökte sätta golvbytet på vår räkning, men eftersom min killes farsa äger fastigheter och hade lärt honom lite hur det går till så kollade vi upp underhållsplanen och golvmattor låg då på en bytesfrekvens på vart 12:e år.

    Men det var olika tider som gällde för olika delar av inredningen, förr i tiden antog man nog att t.ex. spis och vitvaror skulle hålla i 20 år men så är det inte numera, när utvecklingen går så fort och tillverkarna inte ger mer än 5 års garanti heller.

    Eftersom mattan som låg där var bra mycket äldre än så så är skadan att se som  slitage och vi skulle då inte betala. Men hade vi skrivit på besiktningsprotokollet och därmed accepterat värdens bedömning så hade vi åkt på det i alla fall.

    Det kan säkert vara så att det är vart tionde år men du får väl kolla upp vad som gäller i ditt område helt enkelt.

  • skuldfällor
    Anonym (money) skrev 2018-09-15 22:35:16 följande:
    Är det du som gjort alla eller är det från tidigare hyresgäster? Om de fanns kvar sedan tidigare så ska det stå i besiktningspapprena.

    Men det allra enklaste är ju att försöka spackla igen dem så fint som möjligt, så kanske värden går med på det. Om de ändå tänkt tex tapetsera om så kan de gå med på att det är ok att du gör förarbetet så att säga. Om de inte tänkt tapetsera om kommer de nog kräva att du åtgärdar borrhålen eller betalar för det.
    Alla värdar är dock inte så noga, medan andra bryr sig väldigt mycket.
    jaha okej, men vad menar du med "förarbetet"
  • skuldfällor
    Anonym (Nej) skrev 2018-09-15 22:41:34 följande:
    Klart man får borra upp saker och inget man behöver betala för efter 10 år borde lgh behöva en rejäl makeover och inget du ska betala för såklart.
    Det får jag hoppas på, vår hyresvärd har inte varit noga med att ge ut information till mig, jag syftar delvis på protokollen från besiktningen innan jag flyttade in, fick inte så mycket information om det eller så var det mitt ansvar att begära det? 
  • skuldfällor
    Tom Araya skrev 2018-09-15 23:56:02 följande:

    Det är bra att ha koll på vad som finns med i besiktningsprotokoll när man flyttar in och jämföra med besiktningsprotokoll när man flyttar ut, så att man inte behöver stå för slitage och åverkan från tidigare hyresgäster.


    Instämmer !!
  • skuldfällor
    Anonym (Julia) skrev 2018-09-16 00:28:26 följande:

    Det beror väl på underhållsplanen för huset där du bor? Och sen kan de spela fult ibland och försöka sätta dit en.

    Exempel: När vi flyttade ut från vår första lägenhet så hade min kille på en fest tänkt lite fel och satt en het plåt på den urgamla plastmattan i köket så den hade ett stort fult märke.

    Fastighetsvärden som besiktade lägenheten med oss försökte sätta golvbytet på vår räkning, men eftersom min killes farsa äger fastigheter och hade lärt honom lite hur det går till så kollade vi upp underhållsplanen och golvmattor låg då på en bytesfrekvens på vart 12:e år.

    Men det var olika tider som gällde för olika delar av inredningen, förr i tiden antog man nog att t.ex. spis och vitvaror skulle hålla i 20 år men så är det inte numera, när utvecklingen går så fort och tillverkarna inte ger mer än 5 års garanti heller.

    Eftersom mattan som låg där var bra mycket äldre än så så är skadan att se som  slitage och vi skulle då inte betala. Men hade vi skrivit på besiktningsprotokollet och därmed accepterat värdens bedömning så hade vi åkt på det i alla fall.

    Det kan säkert vara så att det är vart tionde år men du får väl kolla upp vad som gäller i ditt område helt enkelt.


    är också rädd att dem spelar fult.. har haft dåliga upplevelse med hyresvärdar, då dem är så pengakåta hela tiden. Bodde en gång i en annan lägenhet då hyresvärden tvingade mig betala för en skada en tidigare hyresgäst hade orsakat eftersom förra hyresgästen vägrade betala för den så ville han att jag skulle betala för den. 
  • Anonym (money)
    skuldfällor skrev 2018-09-16 15:15:58 följande:
    jaha okej, men vad menar du med "förarbetet"
    Spackla igen alla hål.
Svar på tråden Måste man betala?