• Ritva

    Gravid och Losartan sandoz

    I januari kom min läkare fram till att jag hade högt blodtryck och skrev ut recept på losartan sandoz 50 mg. Han frågade om jag ammade vilket jag gör då sonen vid tillfället var 3 månader och om vi skulle skaffa syskon vilket jag även svarade ja på. Nu är jag gravid igen och snart i vecka 8.

    Idag skulle jag beställa mer medicin och råkade av ren tillfällighet läsa bipacksedeln. Då står det att jag varken får ta medicinen när jag ammar eller vill bli gravid. Ringde 1177 och de sa att jag skulle sluta ta medicinen och ringa vårdcentralen på måndag. Mer kunde de inte säga.

    Är så orolig nu, hur har min son påverkats av amningen och hur påverkas den nuvarande graviditeten? Kommer jag bli tvungen att avbryta graviditeten? Finns det någon här som har vart i samma sits och hur har det gått? Vill bara bryta ihop just nu.

  • Svar på tråden Gravid och Losartan sandoz
  • linnis83

    Hej!

    Jag läste om din medicin på Janusinfo och det stämmer att man inte bör ta den som gravid eller ammande.

    Angående amning står det att man inte har gjort några undersökningar om effekten vid amning och därför bör välja andra mediciner i första hand. Om man ändå väljer att använda losartan bör man hålla koll på biverkningar hos barnet, framförallt lågt blodtryck. Tänker att om ditt barn mår och har mått bra så är det antagligen ingen fara.

    Angående graviditet står det att det är störst risk i andra och tredje trimestern, så om du slutar ta den nu ska det inte vara någon stor risk.

    Du kan läsa själv på janusinfo.se

    Hoppas detta kan lugna dig lite och stort lycka till med graviditeten! :)

    Mvh Linnéa, farmaceut

  • Ritva

    Ohh tack för ditt svar! :) det var verkligen guld värt, kan äntligen slappna av igen. Vilken toppen sida med, information var så tydlig och bra.

    Tack ännu en gång! :)

  • linnis83

    Så bra att jag kunde hjälpa dig. :)

    Ja, Januainfo är en jättebra sida! Informationen är mycket mer utförlig än det som finns i bipacksedlar och Fass.

Svar på tråden Gravid och Losartan sandoz