• Äldre 15 Sep 12:48
    3683 visningar
    17 svar
    17
    3683

    Månadspeng till flicka 14 år. Frågor!

    Hej,
    Jag har en dotter på 14 år som ska ha månadspeng. Det är dags för omförhandling för det var livat igår. Noggrann som jag är i sånt här googlade jag och fann ut att 14 åringar har i medeltal 350-400 kr per månad. Nu hjälper dottern till mycket hemma. Städar, tar disken, lagar mat ibland. All heder. Eftersom jag är singel o ganska trött efter jobbet så är jag mycket tacksam. 

    Jag har sagt så här till dottern:  400kr utgår jag från. Sen drar jag av 100kr för nya telefon o hund. Sen betalar jag hundmaten, 250 kr (köpte hund åt henne för 4 månader sedan pga att jag ville hon skulle komma bort från datorn)
    Det blir totalt 550kr i månadspeng till henne men då får hon betala hundmaten.

    Sen köper hon väldigt lite kläder. 100kr för 4 st T-shirts. Två par byxor på rea för 250kr.  Det är sedan i november. Hon o jag åker på Loppis ibland o då köper hon kläder för typ 25 kr. Det gör hon för egna pengar alltså. 
    För övrigt är det inte mycket uteliv för henne. Hon är med hunden mkt. En Cola Maxi per helg och en Kladdkaka brukar hon vilja ha. Men det brukar jag få betala eftersom det är jag som handlar på fredag efter jobbet. Eftersom hon hjälper till hemma så låter jag det bero. 

    Nu till frågan: Jag vill ju se att hon spar lite av de 300kr hon får per månad och därför vill jag säga att hon får stå för klädinköpen själv om det inte handlar om dyrare vinterjackor o dyra skor. Är det ett rimligt krav eller är jag snål?

  • Svar på tråden Månadspeng till flicka 14 år. Frågor!
  • Anonym (V)
    Äldre 15 Sep 13:01
    #1

    Hon ska få 300 kr per månad och då ska hon både köpa kläder, spara och betala för andra nöjen för de pengarna? Det låter snålt. Vad lägger hon annars pengar på? Fikar med kompisar? Smink? Datorspel?

    Jag skulle inte dra av hundkostnader från hennes månadspeng, som vuxen och ansvarig för djuret skulle jag stå för alla nödvändiga kostnader.

    Har hon inga andra aktiviteter/träningar/dylikt?

  • Äldre 15 Sep 13:29
    #2
    Anonym (V) skrev 2018-09-15 13:01:04 följande:

    Hon ska få 300 kr per månad och då ska hon både köpa kläder, spara och betala för andra nöjen för de pengarna? Det låter snålt. Vad lägger hon annars pengar på? Fikar med kompisar? Smink? Datorspel?

    Jag skulle inte dra av hundkostnader från hennes månadspeng, som vuxen och ansvarig för djuret skulle jag stå för alla nödvändiga kostnader.

    Har hon inga andra aktiviteter/träningar/dylikt?


    Nej, hon har inga andra aktiviteter än hunden. Sitter o målar (jag har köpt dyra tuschpennor åt henne i flera omgångar) och spelar spel och kollar youtube. Därför köpte jag hunden så hon får komma ut. Hon ville verkligen ha hund. (Tidigare fåglar)
    Hon fikar inte "ute på stan". Går inte på bio.  Hon är med en kompis på helgerna men det är inga dyra saker de gör. Går ner på macken o köper chips o sen glor de på film och går ut med hunden.
    Jag gick med på att köpa henne en ny iPhone 8 för 400kr/mån i 2 år. Sen betalar jag hundförsäkringen 330 kr / mån. 

    Nu tänker jag på kläderna. Hon köper som sagt på rea-rea och Loppis. (Inte mitt val. Hennes). Så nåt stort klädkonto har hon inte. Det är där jag tänkte hon kunde skapa sig ett sparande...

    Jag undrar just om jag är snål...det vill jag inte vara. Det ska vara rim o reson i allt. 
  • Anonym (Snålt­)
    Äldre 15 Sep 13:32
    #3

    Om hon ska både spara och köpa kläderna själv borde hon få hela barnbidraget. Du har köpt hunden så den är ditt ansvar. Både kostnader och skötsel. Om hon får 400 kronor så ska hon ha dessa som endast fickpengar. Speciellt som hon hjälper till så mycket hemma. Om hon bara får 300 så ska hon inte behöva hjälpa till hemma utan kan då lägga den tiden på att tjäna pengar genom att sitta barnvakt eller vara hundvakt.

  • Äldre 15 Sep 13:41
    #4

    Jag tycker att mobiltelefonen som ni köpte måste ni kommit överens om hur mycket gon skulle betala på när ni köpte.

    Saker till hunden är ägarens ansvar, dvs du som köpte den. Du köpte hund åt henne för att du ville hon skulle komma ut.

    Om hon får 400 ska det vara till sparande och saker hon vill göra, gör hon inte mycket blir det mer att spara så då lär hon sig det. Jättebra!

    Kläder tycker jag du ska betala, handlar det om den lilla summan så är det väl inget att diskutera. De flesta som handlar kläder själv får hela barnbidraget.

    Min 15-åring får 500 i månaden. Jag handlar kläder men är det något som jag inte tycker hon behöver eller är det något extra dyrt får hon önska sig vid födelsedag/jul eller betala lite på själv. Hennes pengar går till nöjen, smink, godis och nu bensin då hon åker med kompisens moppebil mycket.

  • Anonym (S)
    Äldre 15 Sep 13:46
    #5
    +1

    Tycker det låter väldigt snålt. Att ens reflektera över vem av er som betalar kladdkakan?

  • Anonym (S)
    Äldre 15 Sep 13:47
    #6

    Du menar alltså att om hon inte hade hjälpt till hemma så hade du inte klot Cola och kladdkaka till henne på helgen? Känner spontant att OJ vad bortskämda våra fyra barn måste vara..

  • Äldre 15 Sep 14:14
    #7
    LiaSthlm skrev 2018-09-15 13:41:50 följande:

    Jag tycker att mobiltelefonen som ni köpte måste ni kommit överens om hur mycket gon skulle betala på när ni köpte.

    Saker till hunden är ägarens ansvar, dvs du som köpte den. Du köpte hund åt henne för att du ville hon skulle komma ut.

    Om hon får 400 ska det vara till sparande och saker hon vill göra, gör hon inte mycket blir det mer att spara så då lär hon sig det. Jättebra!

    Kläder tycker jag du ska betala, handlar det om den lilla summan så är det väl inget att diskutera. De flesta som handlar kläder själv får hela barnbidraget.

    Min 15-åring får 500 i månaden. Jag handlar kläder men är det något som jag inte tycker hon behöver eller är det något extra dyrt får hon önska sig vid födelsedag/jul eller betala lite på själv. Hennes pengar går till nöjen, smink, godis och nu bensin då hon åker med kompisens moppebil mycket.


    Hon tjatade på mig om telefonen och jag gick med på det. Vi kom överens om att hon skulle betala 150kr. Då hade hon 500kr månaden.
    Sen ville hon så gärna ha hund och jag gick med på det eftersom det vore bra för henne. Tänkte hon kunde gå med i hundklubben sen och bli lite mer social. 

    Du har rätt om kläderna där. Det kan jag ta. Inget att tjafsa om. Sen tycker jag hon kan betala hundgrejer (koppel o hundben) och tuschpennor med egna sparade pengar. Hon kan inte få allt hon pekar på. 

    Varför jag har åsikter om kladdkakor och Cola är inte för pengarna så mycket även om det totalt blir ca. 250kr månaden. Jag tycker det är onyttigt att käka en hel kladdkaka själv och sen dricka 1.5 liter Pepsi Max - varje helg. Hon är visserligen smal men jag tänker på sockret o sånt.

    Givetvis ska jag stå för hundens (drifts)kostnader vilket jag också gör nu. Ca. 600 kr / mån. 
  • Anonym (13 år)
    Äldre 15 Sep 14:25
    #8

    Min son är 13 och han får 300. Betalar mobilräkning själv, ca 80 - 100 :- per månad. Men då jag har köpt själva mobilen i födelsedagspresent. Jag betalar alla fritidsaktiviteter. Det är ganska dyrt men jag vill ju att han ska röra på sig och vara social. Men kan ju säga att hunden är hennes fritidsaktivitet.

    Han får själv betala t.ex. läsk, korv eller glass om han är iväg på match. Är han på cup en hel helg kan han få en extra slant till mat.

    Alla kläder köper jag. Annars skulle han aldrig köpa några kläder...

  • Äldre 15 Sep 14:48
    #9
    Anonym (13 år) skrev 2018-09-15 14:25:11 följande:

    Min son är 13 och han får 300. Betalar mobilräkning själv, ca 80 - 100 :- per månad. Men då jag har köpt själva mobilen i födelsedagspresent. Jag betalar alla fritidsaktiviteter. Det är ganska dyrt men jag vill ju att han ska röra på sig och vara social. Men kan ju säga att hunden är hennes fritidsaktivitet.

    Han får själv betala t.ex. läsk, korv eller glass om han är iväg på match. Är han på cup en hel helg kan han få en extra slant till mat.

    Alla kläder köper jag. Annars skulle han aldrig köpa några kläder...


    Låter rimligt. Det är ju bra att han får stå för korv, läsk etc. själv för skulle du stå för det så fanns det inget normalt "stopp".  Nu har han typ 200kr o handla för per månad. Mer ska de kanske inte äta av snask o läsk heller per månad? 

    Ja. Hunden är hennes fritidsaktivitet. Du ska veta att jag varit kategoriskt emot hund i mitt hushåll tidigare så när jag gick med på hund så var det en stor grej som hände. Jag har inte ångrat mig. 
  • K med lilla E
    Äldre 15 Sep 15:46
    #10

    Min dotter är 14 och får 500 i månaden, hon hjälper till när hon vill, inget krav på något direkt. Hon handlar lite smink och kläder och någon fika ute, sen är ju de pengarna slut.. Hon har dock börjat tänka till lite när hon handlar och försöker spara så hon inte är helt pank när nästa månadspeng kommer in på kontot.

  • Anonym (Barnb­idrage­t)
    Äldre 15 Sep 22:27
    #11

    När jag var 13-14 började jag gå hela barnbidraget själv, då gick det till kläder, telefonkostnad, fritidsnöjen, godis och läsk utöver fredagsgodiset med familjen. Nyttig erfarenhet att slösa bort alla pengar på skitsaker och sen inse att man inte har råd med kläder!

  • Äldre 15 Sep 22:46
    #12
    Anonym (Barnbidraget) skrev 2018-09-15 22:27:55 följande:

    När jag var 13-14 började jag gå hela barnbidraget själv, då gick det till kläder, telefonkostnad, fritidsnöjen, godis och läsk utöver fredagsgodiset med familjen. Nyttig erfarenhet att slösa bort alla pengar på skitsaker och sen inse att man inte har råd med kläder!


    Ville du ha märkeskläder o sånt? Eller dög vilket märke som helst?


    Jag gav henne halva barnbidraget för typ nåt år sedan och det var meningen att hon skulle köpa kläder för 300kr per månad (enligt konsumentverket). Sen ha några hundra över för nöjen (jag köpte ju annat till henne vid sidan av). Det visade sig att hon köpte inga kläder alls utan spenderade pengarna friskt på annat. 
    När hon väl började bearbeta mig om hund så gjorde hon en kalkyl (budget) på datorn och visade mig. Då insåg jag att hon kan handskas med pengarna - lika som hennes storasyster. 
    Nu gäller diskussionen mellan mig och henne hur mycket jag ska ge henne. 

  • Äldre 15 Sep 22:46
    #13

    När min son började åk 8 fick han ha hand om sitt eget barnbidrag. Då ska han betala allt själv. Hans pappa sätter in 1200 per månad med. Där gör han nog mer än här (är där varannan helg) Hos oss är det disken 2 ggr per vecka, ta hand om sin tvätt, rummet ska vara ok, skolan skötas såklart, övrig hjälp vid behov t ex hämta syskon om vi fastnar i trafiken på vägen hem... Han är snart 16 nu och har en hel del sparat, köpt en dator etc själv. Ska bli spännande att se hur de andra barnen klarar det.


    Gravid med fyran
  • Anonym (13 år)
    Äldre 15 Sep 22:46
    #14
    Swedman skrev 2018-09-15 14:48:20 följande:
    Låter rimligt. Det är ju bra att han får stå för korv, läsk etc. själv för skulle du stå för det så fanns det inget normalt "stopp".  Nu har han typ 200kr o handla för per månad. Mer ska de kanske inte äta av snask o läsk heller per månad? 

    Ja. Hunden är hennes fritidsaktivitet. Du ska veta att jag varit kategoriskt emot hund i mitt hushåll tidigare så när jag gick med på hund så var det en stor grej som hände. Jag har inte ångrat mig. 
    Ja, och han kan ju även ta med sig mackor eller frukt hemifrån i stället.
  • Äldre 15 Sep 23:02
    #15

    Jag tycker att man ska tänka på vad pengarna ska räcka till samt hur hela familjens ekonomi ser ut. Alla ska ha ungefär samma standard. Det är inte ok att en kan fika ute varje dag medan de andra dricker kranvatten liksom.
    Din dotter verkar vara väldigt sparsam och det är ju jättebra, men kanske behöver du ha lite styrning kvar så att hon har hela och rena kläder. Kanske kan hon stå för klädinköpen, men att du två gånger per år står för typ ytterkläder och skor och eventuella hål i garderoben?
    Och om du tycker att hon behöver bli aktivare så kanske du även bör ha kvar kontrollen över budgeten för aktiviteter, så att hon inte kan prioritera bort dem? 
    Har hon någon möjlighet att tjäna fickpengar själv? Barn som hjälper till mycket hemma har inte alltid samma möjlighet att göra det och kan därför behöva kompenseras lite för det. 
    Det är inte heller dumt att lära henne spara. För min 13-åring så har vi kommit överens om att han sparar vi lite varje månad. Pengarna används för att ersätta saker som tappats bort eller gått sönder (alltså han har budget för att köpa det en gång, men inte två, tre, fyra...). Alla pengar som finns kvar efter ett år får han behålla, så han tjänar på att hålla efter sina saker.

  • Anonym (Barnb­idrage­t)
    Äldre 15 Sep 23:08
    #16
    Swedman skrev 2018-09-15 22:46:08 följande:

    Ville du ha märkeskläder o sånt? Eller dög vilket märke som helst?

    Jag gav henne halva barnbidraget för typ nåt år sedan och det var meningen att hon skulle köpa kläder för 300kr per månad (enligt konsumentverket). Sen ha några hundra över för nöjen (jag köpte ju annat till henne vid sidan av). Det visade sig att hon köpte inga kläder alls utan spenderade pengarna friskt på annat. 

    När hon väl började bearbeta mig om hund så gjorde hon en kalkyl (budget) på datorn och visade mig. Då insåg jag att hon kan handskas med pengarna - lika som hennes storasyster. 

    Nu gäller diskussionen mellan mig och henne hur mycket jag ska ge henne. 


    Jag köpte absolut inga märkeskläder. Utan gick mest med gamla utslitna kläder. Spenderade mycket av pengarna på nöje istället. Men barnbidraget var inte så mycket om man betalar för allt själv som hårklippning, telefonkostnader, schampo, deo, bindor och spara till större inköp. Sen fick jag såklart ändå stöd de gånger jag strulat till det totalt.

    Frågan är ju om du vill styra vad hon köper eller om du vill låta henne göra misstag och lära sig från det. Låter som att hon kan handskas med pengar om hon vill.
  • Äldre 15 Sep 23:33
    #17
    Anonym (Barnbidraget) skrev 2018-09-15 23:08:03 följande:
    Jag köpte absolut inga märkeskläder. Utan gick mest med gamla utslitna kläder. Spenderade mycket av pengarna på nöje istället. Men barnbidraget var inte så mycket om man betalar för allt själv som hårklippning, telefonkostnader, schampo, deo, bindor och spara till större inköp. Sen fick jag såklart ändå stöd de gånger jag strulat till det totalt.

    Frågan är ju om du vill styra vad hon köper eller om du vill låta henne göra misstag och lära sig från det. Låter som att hon kan handskas med pengar om hon vill.

    Vilken tur föräldrarna finns bakom ryggen o stöttar när det fuckar ur.

    Hon är svår att styra. Det går inte. Hon ska ha månadspeng så hon är lagom nöjd. Hon ska inte kunna spendera hur mycket som helst och hon ska behöva jobba extra samt spara om hon vill köpa nåt dyrare typ lyxiga tuschpennor för 1200kr hon snackade om sist.
    Det är mitt mål och jag tror 300-400 kr per månad är lagom. Vad jag måste sluta med är att köpa läsk och kladdkakor åt henne. Det ska hennes pengar hon har  räcka till. Annars blir det fel. Hon får ett automatiskt motstånd att handla för mycket snask o godis för då tar pengarna slut. Så är det ju i verkliga livet. 
    Så har jag det...

Svar på tråden Månadspeng till flicka 14 år. Frågor!