• Meriall

    Er bästa "mat-sallad"?

    Jag söker riktigt goda recept på mat-sallader, dvs där salladen plus ev dressing är hela/enda maträtten till middag :) 


    Dessa tre gör jag oftast: 


    Sashimisallad


    Fröjalax, avokado, gurka, klickar av potatismos med färskost i med dressing av soja, risvinäger och sesamolja. 

    Tonfisksallad

    Tonfisk i vatten på burk, isbergsallad, små blad av andra salladsorter tex ruccola, avokado, salladslök, ärtskott, smörgåsgurka, goudaost. Dressing av olivolja, rödvinsvinäger och italiensk salladskrydda. 

    Kycklingsallad

    Grillad kyckling, isbergsallad, små blad, avokado, tomat, rödlök, smörgåsgurka, ärtskott, ev rädisor. Dressing av creme fraiche, salladskrydda, chilisås och svartpeppar. 

  • Svar på tråden Er bästa "mat-sallad"?
  • snedtak

    Lax och nudelsallad
    Stekta laxkuber, rostade sesamfrön, kokta nudlar, gurka, chili, lime, koriander, morot, blandad sallad, dressing med sesamolja och risvinäger. Ibland har jag avokado eller strimlad kål i.

    Couscoussallad
    Couscous, gurkmeja, spiskummin,gul lök, slantad lammkorv, pumpakärnor, russin, persilja, yoghurt, ajvar relish

  • mmel

    Blandade gröna blad, grovriven morot, grönalinser marinerade i olivolja, saft från apelsin/grapefrukt, finhackad rödlök, salt, peppar och kanske lite vinäger, apelsin/grapefuktfiléer, bitar av stekt/grillad kyckling och sen lite hackad rosmarin på toppen.

  • Tom Araya

    Jag gör sällan mat-sallad.

    Men jag köper gärna.
    Egen plocksallad i butiken blir bäst. Kör mycket på kyckling och skaldjur.

    Bästa salladen att köpa var den avokadosallad som fanns hos en lokal pizzeria på min gamla hemort.
    Isbergssallad, gurka, tomat, räkor, färsk champinjon, kokt ägg, citron, avokado och inlagd/marinerad kronärtskocka.

  • Bunny on speed

    Quinoa, rostad pumpa, blandad sallad, rostade fröer, tzatziki samt antingen kyckling eller quornbitar.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • brallison

    Halloumi sallad:

    Salladsblad
    Grillad halloumi
    Tomat+gurka i tärningar + Rödlök + Vinägret dressing
    Sojabönor
    Rostade pumpakärnor

Svar på tråden Er bästa "mat-sallad"?