• FochP

    När ansöker man om föräldrapenning

    Jag undrar när man ska ansöka om föräldrapenning?


    Är det innan barnet är fött eller efter att barnet är fött?
    Behöver man anmäla innan barnet är fött för att det är lång handläggningstid?


    Måste man bestämma innan vilket datum man vill ta ut föräldrapenningen, vad händer då om barnet kommer tidigare/senare?


    OBS! Jag vet att man kan ta ut dagar redan innan barnet är fött och få ersättning för det, men det vill jag inte, eftersom jag vill ha den tiden sparad till barnet är fött.

    Jag har läst på FK hemsida, men det är så snårigt och jag får inte svar på frågan.
    Så hur har ni gjort?

  • Svar på tråden När ansöker man om föräldrapenning
  • Anonym (M)

    Handläggningstiden kan vara upp till 30 dagar så om du är beroende av att få pengarna i rätt tid så bör du ansöka innan barnet är fött med start tex från bf-datum. Annars kan du vänta tills barnet är fött med att ansöka.

  • Anonym (S)

    Jag har bf den 3e november och jag kommer ansöka när barnet är fött för jag vill inte heller slösa dagar

  • Anonym (S)

    Anmälan görs automatiskt när moderskapsintyget är inskickat

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2018-09-16 08:50:51 följande:

    Jag har bf den 3e november och jag kommer ansöka när barnet är fött för jag vill inte heller slösa dagar


    Hur tänker du nu?

    Man slösar inga dagar för att man ansöker i god tid.

    Handläggningstiden tar upp till 30 dagar.

    Man kryssar ju själv i vilka dagar man vill ta ut.
  • Kronärtskockan
    Anonym (Jenny) skrev 2018-09-18 02:02:47 följande:

    Hur tänker du nu?

    Man slösar inga dagar för att man ansöker i god tid.

    Handläggningstiden tar upp till 30 dagar.

    Man kryssar ju själv i vilka dagar man vill ta ut.


    Om jag ansöker nu idag och väljer bfdagen som första dag och bebis kommer två veckor senare än beräknat så vill jag inte ta ut dagar. Jag kommer vara sjukskriven fram tills förlossningsdatum så vill inte ta ut föräldradagar om det inte behövs
  • Anonym (Issa)
    Kronärtskockan skrev 2018-09-18 07:53:50 följande:
    Om jag ansöker nu idag och väljer bfdagen som första dag och bebis kommer två veckor senare än beräknat så vill jag inte ta ut dagar. Jag kommer vara sjukskriven fram tills förlossningsdatum så vill inte ta ut föräldradagar om det inte behövs
    Just i det fallet kanske man då får leva med att utbetalningen från Försäkringskassan kommer att släpa. Det är ju ingen som kan sia i framtiden och säga exakt när ditt barn kommer födas.
  • Liten till

    Eftersom du även kan ta ut föräldrapenning för tex föräldrautbildning/besök hos mvc så gjorde jag så att jag tog ut 1 dag under graviditeten. För då hann FK fastställa min sgi, jag kunde komplettera med uppgifter osv utan att egentligen vara beroende av att pengarna kom i tid. Då visste jag att allt funkade som det skulle. För sen när jag skulle börja ansöka och ta ut så var allt redan klart, bara fylla i på nätet och börja plocka ut dagar när bebis kom.

  • Anonym (S)
    Anonym (Issa) skrev 2018-09-18 08:45:18 följande:

    Just i det fallet kanske man då får leva med att utbetalningen från Försäkringskassan kommer att släpa. Det är ju ingen som kan sia i framtiden och säga exakt när ditt barn kommer födas.


    Nej precis. Jag kan leva med att utbetalningen drar ut på tiden, det känns bättre än att ta ut t.ex 14 onödiga föräldradagar även fast 14 dagar egentligen inte är så mycket. Bättre att hålla sig sjukskriven
  • Anonym (Jenny)
    Kronärtskockan skrev 2018-09-18 07:53:50 följande:

    Om jag ansöker nu idag och väljer bfdagen som första dag och bebis kommer två veckor senare än beräknat så vill jag inte ta ut dagar. Jag kommer vara sjukskriven fram tills förlossningsdatum så vill inte ta ut föräldradagar om det inte behövs


    Är du och "anonym (S)" samma person?

    Du kan ju ändå inte få både sjukpenning och föräldrapenning för samma dagar.

    Men som sagt, om du ansöker först när barnet är fött, då får du räkna med att du får första utbetalningen minst en månad senare.
  • Kronärtskockan
    Anonym (Jenny) skrev 2018-09-18 12:00:53 följande:

    Är du och "anonym (S)" samma person?

    Du kan ju ändå inte få både sjukpenning och föräldrapenning för samma dagar.

    Men som sagt, om du ansöker först när barnet är fött, då får du räkna med att du får första utbetalningen minst en månad senare.


    Ja det stämmer!

    Nej det har jag aldrig sagt eller trott heller. Men jag är ju hellre sjukskriven än slösar föräldradagar och jag är väl medveten om att utbetalningen av föräldrapenningen kan dröja
  • Anonym (Jenny)
    Kronärtskockan skrev 2018-09-18 14:04:20 följande:

    Ja det stämmer!

    Nej det har jag aldrig sagt eller trott heller. Men jag är ju hellre sjukskriven än slösar föräldradagar och jag är väl medveten om att utbetalningen av föräldrapenningen kan dröja


    Tror inte du förstod vad jag menar.

    Är du sjukskriven så kommer ändå inga föräldradagar betalas ut =inga föräldradagar "slösas".
Svar på tråden När ansöker man om föräldrapenning