• Illzi

    Hjälp tolka provsvar!

    Hej! Jag har varit hos läkare och tagit flertal prover, då jag är konstant trött, huvudvärk dagligen, får blåmärken utan orsak, diverse krämpor och smärtor dagligen osv...

    Kan någon hjälpa mig tolka dessa provsvar ??

  • Svar på tråden Hjälp tolka provsvar!
  • Illzi
    Meriall skrev 2018-09-15 15:23:11 följande:

    Psykosomatiskt?

    Hur mår du egentligen psykiskt?

    På väg att bli utbränd?


    Nej, det är inte psykosomatiskt.

    Jag mår bra i övrigt, tack.

    Och hur skulle det ens förklara blåmärkena ?

    Jag har haft järnbrist förut, kan ju ev vara det på g igen, Ferritin värdet ser ju rätt lågt ut.

    Annars så ammar jag, kanske har med det att göra ?
  • Kasperina

    Ammar du så har du ju en bebis som slår, buffar och greppar, kan det inte var därifrån blåmärkena kommer?

    Resten är typiska sömnbristtecken

  • Illzi
    Kasperina skrev 2018-09-15 15:51:53 följande:

    Ammar du så har du ju en bebis som slår, buffar och greppar, kan det inte var därifrån blåmärkena kommer?

    Resten är typiska sömnbristtecken


    Nope, blåmärkena är på ben, rumpa, mage, där hon inte kommer åt... Sömnbrist har jag inte, sover 6-8 timmar/natt :/
  • Fliselisan

    Skulle möjligen kunna säga att 17 i Ferritin kan vara lågt. Även om det är inom referens mår en del dåligt vid de lägre värdena, trötthet osv, även om HB ditt är bra.

  • AmericanMommy

    Ditt ferritin är väldigt lågt, bara 17. Det ska helst ligga över 50. Prata med din Dr om järntillskott. Du kan också ha brist på vitamin K om du får blåmärken lätt.

    Tycker också ditt TSH är lite på gränsen till hyper, vissa får hypersymptom när TSH är under 1. Se till att kolla T3, T4 etc.

  • Illzi
    AmericanMommy skrev 2018-09-16 20:08:18 följande:

    Ditt ferritin är väldigt lågt, bara 17. Det ska helst ligga över 50. Prata med din Dr om järntillskott. Du kan också ha brist på vitamin K om du får blåmärken lätt.

    Tycker också ditt TSH är lite på gränsen till hyper, vissa får hypersymptom när TSH är under 1. Se till att kolla T3, T4 etc.


    Tack för svar.

    Ja precis, det är lågt..

    Ska kolla upp om det kan vara hypertyreos
  • 1234568

    Du har järnbrist, lågt ferritin. 17 = inget järn kvar i benmärgen, levern eller mjälten. Du behöver äta järn, och så behöver din läkare ta reda på varifrån din järnbrist kommer, så den inte upprepas. Något år behöver du äta järn för att fylla på förråden.

    Och det förklarar dina symptom.

Svar på tråden Hjälp tolka provsvar!