• miljömamma

    Vill inte klippa sig.

    Jag har två söner och min äldsta, som är 11,5 år vill spara till långt hår och det har växt halvvägs ner till axlarna. Han vill absolut inte klippa sig och har inte klippt sig på 9 månader. Frisyren som han hade från början är en vanlig pojkfrisyr, men som den är nu så är den för det mesta ganska ostyrig och rufsig. Långt i nacken och kortare fram, ser ut som man klippt efter en boll. Han jättestolt över sin långa och lite ovanliga frisyr. Jag vill att han ska klippa sig lite i topparna och så att han får en bra grundfrisyr att spara långt hår på, så han blir fin, men han vill absolut inte. Hur gör man, ska man hota/tvinga/muta honom att klippa sig eller ska man låta det växa ut? På skolfoto såg det för jäkligt ut och inget av hans egna foton gick egentligen att använda.

  • Svar på tråden Vill inte klippa sig.
  • äldreochklokare

    Man väntar ut honom! Absolut inte tvinga eller klippa mot hans vilja, då kommer han hata dig i många år. Så pass unga barn förstår kanske inte detta med hur fort håret växer osv. 

    Se till att han sköter håret, tvättar och kammar osv. Klarar han inte det kan man säga att då får man klippa lite, så att det blir hanterbart. Det kanske han kan ta in. 

  • AnnaZL

    Låt honom välj själv hur han vill ha håret, en "ful" frisyr är inte skadlig på något sätt. 

  • legomum

    Tycker mig läsa mellan raderna att du har en bestämd ung man där hemma som är så trygg i sig själv att han vågar prova annat än normen.

    En ide är att låta det vara än så länge.

    Är det väldig risigt kan du påpeka att det måste klippas för att inte håret ska tova sig. Förklara lite hur håret fungerar och att han själv kan välja frisyr även om han går och klipper topparna. Bestäm datum längre fram i kalendern för detta.

  • Maddi

    Låt han bestämma själv, jag skulle själv tyckt att mina föräldrar var idioter om dom la sig i mitt utseende. 

    Och mina barn ska också bestämma själv hur dom vill se ut. Ja, det kanske ser hemskt ut. Men jag låter iallafall mina barn se ut hur dom vill, bara dom är nöjd.

  • miljömamma

    Anledningen till oviljan att klippa sig är för han vill ha en manbun/knut av allt hår. Ju längre håret blir desto närmare kommer han den frisyren. Att klippa sig är att backa några steg från drömfrisyren. Jag har aldrig sett en pojke ha allt hår i en knut, bara vuxna män, men nu har han gått med på att boka frisör för att klippa topparna, då ska han få välja själv hur han vill ha det. Tack för tips.

  • miljömamma

    Legomum, du har helt rätt, han är bestämd och provar gärna annat än normen, en gång gick det inte alls bra, frisyren blev fruktansvärd och hans klasskamrater skrattade åt honom, men för det mesta blir det bra.

  • Brumma
    miljömamma skrev 2018-09-16 21:25:21 följande:

    Anledningen till oviljan att klippa sig är för han vill ha en manbun/knut av allt hår. Ju längre håret blir desto närmare kommer han den frisyren. Att klippa sig är att backa några steg från drömfrisyren. Jag har aldrig sett en pojke ha allt hår i en knut, bara vuxna män, men nu har han gått med på att boka frisör för att klippa topparna, då ska han få välja själv hur han vill ha det. Tack för tips.


    Både min femåring och åttaåring går med håret i en knut - killar båda två :)

    De har själva fått bestämma frisyr men vi föräldrar har ställt kravet att håret skall skötas. Dvs tvättas och borstas. Gå runt med tovor i hela håret är inte ett alternativ - därför toppar de håret med jämna mellanrum. Det blir lättare tovor med slitet hår.

    Hade dock inte lagt mig i utanför det. Tycker din son att han är fin är det lite synd att gå in och styra honom till en mer "välklippt frisyr".
Svar på tråden Vill inte klippa sig.