• Äldre 15 Sep 23:12
    2954 visningar
    7 svar
    7
    2954

    Om jag dör får min sambo/bonusmamma aldrig träffa barnen?

    Idag var jag en sekund från att kanske dö i en krock.

    Och då slog tanken mig.

    Hur blir det för barnen?

    Jag skilde mig för 1,5 år sedan och då blev jag även tillsammans med en ny kvinna (är kvinna själv).

    Mina barn 4 och 10 år har redan sedan 2 år tillbaka känt denna kvinna och nu är hon som en extramamma för dem.

    Min son kallar oss båda för mamma. Min sambo har även en dotter på 11 år som går så bra ihop med mina barn. De leker så fint och ser varandra verkligen som syskon.

    Min före detta man och jag kommer överens. Men han hatar min nuvarande sambo. Tyvärr :( Mest för att han är sårad. Innan dess var de bekanta och tyckte bra om varandra.

    Nu tänker jag hur det skulle bli. Dör jag. Ska då mina barn aldrig mer få träffa sin bonusmamma eller sin bonussystem som de kommit så nära?

    Finns det några rättigheter? Kan jag skriva något testamente om det?

    Har försökt googla men hittar inget.

  • Svar på tråden Om jag dör får min sambo/bonusmamma aldrig träffa barnen?
  • Äldre 15 Sep 23:13
    #1
    Erikanin skrev 2018-09-15 23:12:54 följande:

    Idag var jag en sekund från att kanske dö i en krock.

    Och då slog tanken mig.

    Hur blir det för barnen?

    Jag skilde mig för 1,5 år sedan och då blev jag även tillsammans med en ny kvinna (är kvinna själv).

    Mina barn 4 och 10 år har redan sedan 2 år tillbaka känt denna kvinna och nu är hon som en extramamma för dem.

    Min son kallar oss båda för mamma. Min sambo har även en dotter på 11 år som går så bra ihop med mina barn. De leker så fint och ser varandra verkligen som syskon.

    Min före detta man och jag kommer överens. Men han hatar min nuvarande sambo. Tyvärr :( Mest för att han är sårad. Innan dess var de bekanta och tyckte bra om varandra.

    Nu tänker jag hur det skulle bli. Dör jag. Ska då mina barn aldrig mer få träffa sin bonusmamma eller sin bonussystem som de kommit så nära?

    Finns det några rättigheter? Kan jag skriva något testamente om det?

    Har försökt googla men hittar inget.


    Bonussyster ska det vara. Inte bonussystem.
  • Äldre 16 Sep 00:39
    #2
    -1

    Nej hon har ingen rätt att träffa dem men de kan ju själv välja att träffa henne när de blir äldre.

  • Äldre 16 Sep 09:11
    #3
    Meriall skrev 2018-09-16 00:39:52 följande:

    Nej hon har ingen rätt att träffa dem men de kan ju själv välja att träffa henne när de blir äldre.


    Usch det känns verkligen så hemskt. Förstår att sådan är lagen men jag tycker det är fel. Förhoppningsvis kanske min man ändrade sig och hon kanske kunde få vara barnvakt ibland då min förra man tycker det är jobbigt att ha barnen en vecka i sträck. Lämnar gärna bort dem men har få barnvakter..

    Men min 10-åring hade absolut velat vara här. Hon längtar alltid hit. Har hon ingen rätt att bestämma om hon vill hälsa på eller måste hon också vänta till Hon blir mycket äldre?
  • Äldre 16 Sep 09:18
    #4

    Jag förstår att det känns jobbigt men du finns ju här, eller hur? Så det kommer väl aldrig bli så? Och händer det dig något så är väl risken liten att det händer just nu så barnen hinner bli äldre.

    Eller varför känner du att det är så viktigt just nu?

    Skulle du gå bort kan det ju också bli så att barnen inte längre vill till er pga alla smärtsamma minnen med dig som finns där. Eller att din partner blir så förstörd och förändrad av sorgen att hon inte orkar träffa dem. Sånt vet man inte innan.

    Det som skulle kunna hända är att hon kan hävda anknytning till barnen hos familjerätten och kan ev få träffa dem då men inget säkert. Och frågan är om hon orkar med en tung process som kan bli rättslig och dyr om hon just förlorat sin partner.

  • Äldre 16 Sep 14:14
    #5

    Fast, jo, de kan ha rätt att träffa varandra. Om hon och/eller barnen uttrycker en önskan om att få umgås trots att fadern motsätter sig det (för så klart så ska man försöka komma överens om sånt) så kan socialtjänsten gå in och väcka talan i domstol och om din sambo bå anses vara "en viktig vuxen i barnens liv" så kan de få umgängesrätt även emot faderns vilja.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Äldre 16 Sep 14:50
    #6
    Aniiee skrev 2018-09-16 14:14:59 följande:

    Fast, jo, de kan ha rätt att träffa varandra. Om hon och/eller barnen uttrycker en önskan om att få umgås trots att fadern motsätter sig det (för så klart så ska man försöka komma överens om sånt) så kan socialtjänsten gå in och väcka talan i domstol och om din sambo bå anses vara "en viktig vuxen i barnens liv" så kan de få umgängesrätt även emot faderns vilja.


    Mm som jag skrev i sista stycket. Kan dock bli en lång process.
  • Äldre 16 Sep 15:02
    #7
    Meriall skrev 2018-09-16 14:50:59 följande:
    Mm som jag skrev i sista stycket. Kan dock bli en lång process.
    Jo, du skev det, men den kan inte bli DYR då hon inte själv kan väcka tala, utan det står socialtjänsten för eftersom det är deras talan.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
Svar på tråden Om jag dör får min sambo/bonusmamma aldrig träffa barnen?