• Hnbs12

    Tips och råd inför byte av skola

    Hej, som rubriken lyder så skulle jag behöva lite tips och råd inför byte av skola för mina två barn. 

    Vi ska flytta från en ort till en annan ort inom kommunen och mina barn kommer att behöva att byta skola. Det är en 13 åring som går i 7:n och en 9 åring som går i 3:n. De känner ingen på den nya skolan och vi har tänkt flytta i början av vårterminen eller vore det bättre barnen bytte skola när hela läsåret var slut???

    Skulle väldigt gärna läsa era tips och råd och om ni har varit med om samma situation, berätta gärna hur det gick för er. Det jag mest oroar mig över är stora barnet som kanske kommer att ha svårt att hitta nya kompisar ... eller inte? 

    Tack! 

  • Svar på tråden Tips och råd inför byte av skola
  • hammarhajen

    Har hört att det kan vara lättare att komma ny mitt under ett läsår, eller i slutet av vårterminen. Då är all personal rutinerad, man har koll på grupperna och vilka barn som funkar ihop etc. Barnen är vana vid skolan och dagarna går på rutin, en ny klasskompis då kan vara spännande! 

    Vid skolstart är många barn istället fullt upptagna med att prata ikapp med gamla kompisar, det är lätt att missa att dra med den nya. Om personalen är ny är det också svårare för dem att hjälpa en ny elev tillrätta. Tar ju någon vecka kanske att få stenkoll på allas namn, innan dess är det svårt att kunna ha extra ögon på att den nya eleven verkar ha kompisar etc.

  • LFF

    Ska ni flytta långt bort?

    Våra grannar flyttade från grannkommunen till vårt område. Deras son bytte skola vid höstterminens start. Innan de flyttade så hade de bytt idrottsklubb för honom till den som han sen skulle spela i efter flytten. Det blev lite längre resor till träningarna under en period men det gjorde att han lärde känna ett gäng blivande klasskamrater och därmed inte var helt ny i gänget när skolan började i augusti.

    Så det beror ju helt och hållet på hur långt ni ska flytta om det kan vara en lösning (om barnen håller på med någon sport eller annan aktivitet).

Svar på tråden Tips och råd inför byte av skola