• Catta97

    Jag kan knappast vara den enda om min vikt!!!

    Hej! Som rubriken lyder så tror jag inte att jag är den enda som kört massa dieter, promenerat flera gånger i veckan men ändå ej lyckats gå ner i vikt!!!

    Träffar läkare och liknande och fått medicin som ska dämpa mitt sug och få mig att känna mig mätt. Trotts det så lyckats jag inte gå ner i vikt. Mitt BMI ligger på 36 och klassas som fetma ( syns dock inte på mig ).

    Har ni några tips, som säkert hade hjälp hundratals människor ? Inga tips om operationer eller liknande! Någon annan som känner de behöver hjälp och har liknande problem?

    !!!!Endast seriösa svar då jag antar att de endast är vuxna människor på forumet ( eller ? )!!!!

    Tack på förhand !!:)))

  • Svar på tråden Jag kan knappast vara den enda om min vikt!!!
  • Anonym (Sandy)

    Jag är också rejält överviktig och även gravid så just nu är det inte tillfälle att gå ner i vikt men snart så! För ett tag sen gick jag ner 10 kilo på 57 dagar och då tog jag bort rejält med kolhydrater och ersatte med blomkålsris/blomkålsmos/kålspagetti eller bara en sallad till. Jag gick på gruppspinning 2-4 dagar i veckan och körde tills benen flög av typ. Jag såg till att äta frukost, lunch och middag och om jag blev hungrig däremellan så åt jag äggröra. Oftast blev jag inte hungrig. Om jag blev sugen på godis så köpte jag max 10 godisbitar istället för en 2kg-påse och enbart godis en dag i veckan max, helst inte alls men jag ville inte förbjuda mig helt heller. Det första resultatet såg jag när jag provade ett par kostymbyxor som jag tidigare inte ens fått över knäskålarna men när jag testade dom då så satt dom skitsnyggt. Det gjorde mig jäkligt taggad att fortsätta!

  • Fjäril kär

    Att äta rätt och lyckas behålla viktminskning måste vara en livsstil.

    Du har redan förlorat om du tänker termer som "diet" och liknande.

    Vill du leva sunt och hitta rätt vikt måste du förstå att det gäller 24/7/365.

    Ta kontakt med en dietist och gå tillsammans igenom matvanor och lägg upp en kostplan och motionsplan för dig att hålla dig till.

    Kom också ihåg att du är inte överviktig utan anledning. Om du har svårt att ha en sund syn på mat och ätning kanske det är det du måste börja jobba med först innan en kostomläggning kan vara aktuellt.

    Du kan aldrig förvänta dig en hälsosam vikt så länge dåliga vanor och osunt tänk finns kvar. Hjärnan måste bearbetas först.

  • Anonym (123)

    Promenerar du tills svetten dryper och du börjar överväga att ringa ambulans?

  • Catta97
    Fjäril kär skrev 2018-09-16 14:53:06 följande:

    Att äta rätt och lyckas behålla viktminskning måste vara en livsstil.

    Du har redan förlorat om du tänker termer som "diet" och liknande.

    Vill du leva sunt och hitta rätt vikt måste du förstå att det gäller 24/7/365.

    Ta kontakt med en dietist och gå tillsammans igenom matvanor och lägg upp en kostplan och motionsplan för dig att hålla dig till.

    Kom också ihåg att du är inte överviktig utan anledning. Om du har svårt att ha en sund syn på mat och ätning kanske det är det du måste börja jobba med först innan en kostomläggning kan vara aktuellt.

    Du kan aldrig förvänta dig en hälsosam vikt så länge dåliga vanor och osunt tänk finns kvar. Hjärnan måste bearbetas först.


    Anhöriga har bett mih kontakta dietist. Jag har hormon problem som gör att jag hela mitt liv varit överviktig ( förutom när jag vart nyfödd kanske). Så jag har fått medicin som ska dämpa mitt sug men vet inte riktigt om de funkar för jag äter oavsätt medicin eller ej max 2 gånger om dagen och även de har jag fått höra påverkar viktuppgången
  • Catta97
    Anonym (Sandy) skrev 2018-09-16 14:30:52 följande:

    Jag är också rejält överviktig och även gravid så just nu är det inte tillfälle att gå ner i vikt men snart så! För ett tag sen gick jag ner 10 kilo på 57 dagar och då tog jag bort rejält med kolhydrater och ersatte med blomkålsris/blomkålsmos/kålspagetti eller bara en sallad till. Jag gick på gruppspinning 2-4 dagar i veckan och körde tills benen flög av typ. Jag såg till att äta frukost, lunch och middag och om jag blev hungrig däremellan så åt jag äggröra. Oftast blev jag inte hungrig. Om jag blev sugen på godis så köpte jag max 10 godisbitar istället för en 2kg-påse och enbart godis en dag i veckan max, helst inte alls men jag ville inte förbjuda mig helt heller. Det första resultatet såg jag när jag provade ett par kostymbyxor som jag tidigare inte ens fått över knäskålarna men när jag testade dom då så satt dom skitsnyggt. Det gjorde mig jäkligt taggad att fortsätta!


    Ooo va roligt med en liten bebis!! Tack snälla för tipset, du kom med bra tips! :)
  • Catta97
    Anonym (123) skrev 2018-09-16 15:01:45 följande:

    Promenerar du tills svetten dryper och du börjar överväga att ringa ambulans?


    Nej, kanske även de är ett problem. Brukar sätta på mig en tjocktröja extra under min tunna jacka för att svettet ska bli rikligt. Men de är sällan att de rinner ner liksom.
  • Glinda från Oz
    Catta97 skrev 2018-09-16 15:24:53 följande:

    Nej, kanske även de är ett problem. Brukar sätta på mig en tjocktröja extra under min tunna jacka för att svettet ska bli rikligt. Men de är sällan att de rinner ner liksom.


    Varför sätter du på dig en tjocktröja? Du ska träna så du svettas inte klä på dig för mycket. För att promenader ska ha någon effekt på konditionen måste det vara pulshöjande. Att promenera är en jättebra start men att jogga är bättre.
  • Anonym (Motion)

    Jag tror att ett problem för många människor är att de rör på sig för lite. Du skriver att du promenerar flera gånger i veckan. Men för att vara hälsosam, utan att gå ner i vikt, ska man gå 12.000 steg varje dag. Och för att gå ner i vikt 16.000 steg. Så ska man göra pulshöjande aktiviteter några gånger i veckan, då hjärtat får slå ordentligt. Det kan vara simning, cykling eller något annat som man tycker är roligt.

  • Catta97
    Glinda från Oz skrev 2018-09-16 15:29:02 följande:

    Varför sätter du på dig en tjocktröja? Du ska träna så du svettas inte klä på dig för mycket. För att promenader ska ha någon effekt på konditionen måste det vara pulshöjande. Att promenera är en jättebra start men att jogga är bättre.


    Fått lära mig att sätta på sig extra kläder så man svettas då de är genom svettet man går ner. Men tack för tipset då vet jag!:)
  • Catta97
    Anonym (Motion) skrev 2018-09-16 15:33:57 följande:

    Jag tror att ett problem för många människor är att de rör på sig för lite. Du skriver att du promenerar flera gånger i veckan. Men för att vara hälsosam, utan att gå ner i vikt, ska man gå 12.000 steg varje dag. Och för att gå ner i vikt 16.000 steg. Så ska man göra pulshöjande aktiviteter några gånger i veckan, då hjärtat får slå ordentligt. Det kan vara simning, cykling eller något annat som man tycker är roligt.


    Blir en screenshoot på detta svar!! Tack! Jag har en stegräknare på mobilen som jag alltid brukar ha i fickan o där brukar jag oftast se hur många steg jag går MINST då jag kanske låter mobilen va kvar någon annanstans. Tack så mycket!:D
Svar på tråden Jag kan knappast vara den enda om min vikt!!!