• Amerika321

    Orolig

    Jag har en son på två månader.

    Jag helammar honom. Han brukar suga länge om jag låter honom på bröstet, ibland drar jag av bröstet från hans mun för det känns som att han bara leker med bröstet, han har den i munnen o suger inte. Jag ammar honom ofta o han dricker kanske 5 min sen slutar han ibland är det mindre än så. Har det hänt samma sak med ert barn?

  • Svar på tråden Orolig
  • mamman95
    Amerika321 skrev 2018-09-16 20:19:04 följande:

    Kan man då ge vatten? Isåfall hur mycket vatten ska han få? Jag är rädd att han inte blir mätt.


    Varför ska du ge vatten? Bröstmjölk släcker törsten och täcker närhetsbehov och mättar. Amma efter bebis behov om det känns bra :) Om bebis inte blir mätt så ammar den mer för att öka produktionen.. Det brukar funka fint att låta bebis styra det. Jag skulle säga att det inte är någon fara alls och att du inte behöver oroa dig för att bebis blir mätt. Men om du fortfarande är osäker så kan du kontakta Amningshjälpen/BVC
  • SI12344
    Amerika321 skrev 2018-09-16 20:19:04 följande:

    Kan man då ge vatten? Isåfall hur mycket vatten ska han få? Jag är rädd att han inte blir mätt.


    Nejnej, inte när de är så små. De behöver all näring från bröstmjölken.

    Om han inte blir mätt så kommer han inte vara nöjd. Om han får i sig för lite så kommer man märka det på bvc.

    Min pojke har alltid legat länge vid bröstet, efter några månader lär de sig att mysa utan att dricka.
  • Amerika321

    Jag har varit på BVC och kurvan går alltid uppåt och sjuksköterskan där sa att jag inte behöver oroa mig eller ge ersättning eftersom han får tillräckligt men jag blir ändå orolig. Jag är rädd att jag inte har tillräckligt med mjölk. Jag är alltid orolig att han inte blir mätt. De känns som att jag är en dålig mamma.

  • Amerika321

    Jag har varit på BVC och kurvan går alltid uppåt och sjuksköterskan där sa att jag inte behöver oroa mig eller ge ersättning eftersom han får tillräckligt men jag blir ändå orolig. Jag är rädd att jag inte har tillräckligt med mjölk. Jag är alltid orolig att han inte blir mätt. De känns som att jag är en dålig mamma.

  • Amerika321

    Jag har varit på BVC och kurvan går alltid uppåt och sjuksköterskan där sa att jag inte behöver oroa mig eller ge ersättning eftersom han får tillräckligt men jag blir ändå orolig. Jag är rädd att jag inte har tillräckligt med mjölk. Jag är alltid orolig att han inte blir mätt. De känns som att jag är en dålig mamma.

  • Amerika321

    Jag har varit på BVC och kurvan går alltid uppåt och sjuksköterskan där sa att jag inte behöver oroa mig eller ge ersättning eftersom han får tillräckligt men jag blir ändå orolig. Jag är rädd att jag inte har tillräckligt med mjölk. Jag är alltid orolig att han inte blir mätt. De känns som att jag är en dålig mamma.

  • Mammanpålandet811

    Varför får han inte ligga kvar och ?leka? (som du uttrycker det) med bröstet?

    Han gosar ju med dig och är nöjd över att vara nära mamma :)

    Amning är såå mycket mer än bara mat, det är närhet och kärlek också.

    För en två månader gammal guldklimp så är mammas bröst och famn ofta det bästa stället någonsin!

    Jag hade svårt att helamma, pga att BB sa att hon behövde ersättning (så det sabbade mitt självförtroende och jag trodde inte jag räckte till. Fslskt!) Det hade gott och väl räckt med min mjölk, om bara någon hjälpte mig istället med amningen! (Förstagångsförälder)

    Nu har jag blivit så mycket klockare på amningen och nu helammar jag stolt min två månader gamla dotter.

    Jag ammar så fort hon visar tecken, ibland äter hon massa och ibland myser hon bara. Så får det vara! :)

    Plus att i mjölken så finns ett hormon som gör att bebis somnar efter att ha fått i sig mat! På så sätt så hinner magen smälta maten lite, sedan vaknar bebis ofta och vill äta igen och kan på så sätt få i sig mer näring per tillfälle! Smart va? Så bara för att han somnar till, betyder det inte att han ätit klart.

    Så ta det lugnt, att han somnar är helt i sin ordning :) Du gör ett toppenjobb!

  • SI12344

    Om ditt barn går upp i vikt och växer på längden så har du tillräckligt med mjölk.

    Och precis som inlägget ovan skriver: låt bebis ligga vid bröstet och ha det bra. Det stimulerar honom till att dricka mer och dina bröst att producera mer.

    Det kommmer komma tillväxtperioder där barnet ammar som tusan och det känns som att de aldrig blir nöjda, men det är bara för att mer mjölk ska produceras.

    Man har inte mjölk-mjölk produceras på efterfrågan!

Svar på tråden Orolig