• Anonym (rädd och ledsen­)
    Äldre 17 Sep 08:00
    3258 visningar
    7 svar
    7
    3258

    Gravid trots spiral! ????

    Hej!

    Den senaste månaden har jag känt mig gravid på riktigt, måste på toa hela tiden, ont i magen som är ganska stor och spänd, trött och hungrig... SÄKER på att jag är gravid, vad skulle det annars vara? Har ju varit det förut så jag vet hur det känns.

    Ska till BM imorgon för att kolla om spiralen hamnat snett + göra grav test.

    Är jätteorolig faktiskt. Vill absolut inte ha barn just nu.

    Jag är 21 och har ett barn redan, dessutom bor vi trångt och jag är arbetslös. Känns som att jag precis fått tillbaka min kropp och mitt liv och vill vänta ett år eller två tills nästa barn.

    Vad händer om jag är gravid? Måste det bort då? Hur är det att få barn senare i livet då? Någon med erfarenheter?

    Är rädd för abort men ännu räddare att det ska ha gått 18 veckor, vill inte vara ofrivilligt gravid när jag dessutom snusar, stressar, dricker alkohol och färgar hår etc... Då kommer man ha dåligt samvete i 9 månader...

    Uppdaterar imorgon. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gravid trots spiral! ????
  • Anonym (T)
    Äldre 17 Sep 08:17
    #1

    Du kan bli gravid med spiral. Du kan bli gravid även om man använder kondom, p-stav,p-piller också. Finns alltid en risk även om chansen att det skyddar är större.

    Om du är gravid så får du avgöra hur du vill göra. Abort eller behålla.

    Att ha barn senare i livet skiljer sig inte generellt nå mer från att skaffa barn tidigt. Allt hänger på hur du är som person, vad du orkar, hur du lever, prioriterar mm.

    Man kan ha ner energi som mamma i ung ålder men man kan självklart också ha mer energi som 30plussare än vad en 21åring har.

    Senare i livet har du kanske större bostad och en mer stabil ekonomi vilket gynnar både dug och barn/barnen.

    Hoppas allt löser sig för dig

  • Anonym (Johan­)
    Äldre 17 Sep 12:10
    #2

    Vet du om att man kan köpa gravtest och kolla hemma? Tänker att det är en låg summa att betala istället för att behöva vara så orolig i en månad? Skulle det visa sig vara positiv så kan man ju börja fundera då på hur du ska göra, istället för att leva i ovisshet. Säker på graviditet kan du ju vara när du testat dig. Ibland kanske hormoner spelar kroppen ett spratt.

  • Anonym (rädd och ledsen­) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 22:19
    #3
    Anonym (Johan) skrev 2018-09-17 12:10:39 följande:

    Vet du om att man kan köpa gravtest och kolla hemma? Tänker att det är en låg summa att betala istället för att behöva vara så orolig i en månad? Skulle det visa sig vara positiv så kan man ju börja fundera då på hur du ska göra, istället för att leva i ovisshet. Säker på graviditet kan du ju vara när du testat dig. Ibland kanske hormoner spelar kroppen ett spratt.


    Ja visst vet jag det, men tack för vänligheten! Jag var påväg till apoteket då en vän berättade att det inte syns på testet om du har spiral... Kanske har hon fel, det borde jag förstås kollat upp. Men, nu hoppas jag i alla fall få besked imorgon!
  • Anonym (Läkar­e)
    Äldre 17 Sep 22:24
    #4
    Anonym (rädd och ledsen) skrev 2018-09-17 22:19:21 följande:

    Ja visst vet jag det, men tack för vänligheten! Jag var påväg till apoteket då en vän berättade att det inte syns på testet om du har spiral... Kanske har hon fel, det borde jag förstås kollat upp. Men, nu hoppas jag i alla fall få besked imorgon!


    Hon har fel, gravtest påverkas inte sv spiral.
  • Anonym (Johan­)
    Äldre 18 Sep 15:14
    #5

    Du har inte uppdaterat än. Är du okej, var allt som det skulle?

  • Anonym (rädd och ledsen­) Trådstartaren
    Äldre 21 Sep 18:14
    #6

    Uppdatering; jag är INTE gravid! Som jag oroade mig. Var så säker att jag t.om ifrågasatte provresultatet hos BM... spiralen sitter bra också. Kan vara en cysta enligt BM, så ska och kolla upp det. Eller bara biverkningar från spiralen. Skönt att inte vara gravid, men också jobbigt eftersom jag inte vet varför min mage beter sig konstigt...

  • Anonym (A)
    Äldre 21 Sep 18:16
    #7
    Anonym (Johan) skrev 2018-09-17 12:10:39 följande:
    Vet du om att man kan köpa gravtest och kolla hemma? Tänker att det är en låg summa att betala istället för att behöva vara så orolig i en månad? Skulle det visa sig vara positiv så kan man ju börja fundera då på hur du ska göra, istället för att leva i ovisshet. Säker på graviditet kan du ju vara när du testat dig. Ibland kanske hormoner spelar kroppen ett spratt.
    Håller med
Svar på tråden Gravid trots spiral! ????