• Anonym (ts)

    När kan jag bli gravid?

    Jag har en app jag följer på telefonen. Nu kollade jag även några sidor på internet och alla säger helt olika Förvånad Vad ska man lita på? På någon sida stod det att om jag är gravid nu så skulle jag ha blivit gravid den 21 aug (vilket känns helt orimligt) och på ett annat ställe stod det 4 september. Kan jag lita på appen jag har och hur kan det skilja så mycket?

  • Svar på tråden När kan jag bli gravid?
  • Anonym (.)

    Den högra på bilden visar mer rätt skulle jag säga. Du kan bli gravid ungefär 12-14 dagar innan nästa mens. Appen verkar inte ta hänsyn till att du har en lång menscykel utan verkar köra på som om du hade haft 28 dagar..

  • Anonym (T)

    Oavsett vilken app som är rätt/fel så hänger det ju inte på appen. Båda kanske stämmer. Ibland så kan ju ägglossning vara tidig/sen och ibland utebli helt och hållet. Och ägglossning är i de flesta fall alt från 12-17 dagar efter mens men kan också variera.

    Ett jättebra sätt att annars lära sig är sekretmetoden. Den har jag blivit gravid två gånger på första försöker med. Det rekommenderar jag starkt

  • nonameleft

    Om du har en menscykel på 36 dagar skulle du logikt sett ha få mens imorgon igen, dvs den 18/9. Om mensen inte kommer imorgon så kan du räkna 14 dagar tillbaka i tiden till ungefärligt befruktningsdatum. Dvs, cirka den 4e september.

  • Anonym (ts)
    Anonym (.) skrev 2018-09-17 12:10:11 följande:

    Den högra på bilden visar mer rätt skulle jag säga. Du kan bli gravid ungefär 12-14 dagar innan nästa mens. Appen verkar inte ta hänsyn till att du har en lång menscykel utan verkar köra på som om du hade haft 28 dagar..


    Ah, jag förstår. Det låter ju logiskt. Och lite surt...
    Anonym (T) skrev 2018-09-17 12:16:26 följande:

    Oavsett vilken app som är rätt/fel så hänger det ju inte på appen. Båda kanske stämmer. Ibland så kan ju ägglossning vara tidig/sen och ibland utebli helt och hållet. Och ägglossning är i de flesta fall alt från 12-17 dagar efter mens men kan också variera.

    Ett jättebra sätt att annars lära sig är sekretmetoden. Den har jag blivit gravid två gånger på första försöker med. Det rekommenderar jag starkt


    Klart det inte hänger på appen, men uträkningarna är ju en vägledning. Det är ju ändå så att kroppen följer ett mönster. Som att jag lärde mig nu att ägglossning ofta sker 12-14 dagar innan nästa mens. Det är ju jätteskillnad mot för om man räknar från mensen och framåt..
    nonameleft skrev 2018-09-17 12:17:17 följande:

    Om du har en menscykel på 36 dagar skulle du logikt sett ha få mens imorgon igen, dvs den 18/9. Om mensen inte kommer imorgon så kan du räkna 14 dagar tillbaka i tiden till ungefärligt befruktningsdatum. Dvs, cirka den 4e september.


    Ja, då lär ju mensen komma för senast vi hade sex var den 29e..

  • nonameleft
    Anonym (ts) skrev 2018-09-17 12:27:30 följande:
    Ah, jag förstår. Det låter ju logiskt. Och lite surt...
    Anonym (T) skrev 2018-09-17 12:16:26 följande:

    Oavsett vilken app som är rätt/fel så hänger det ju inte på appen. Båda kanske stämmer. Ibland så kan ju ägglossning vara tidig/sen och ibland utebli helt och hållet. Och ägglossning är i de flesta fall alt från 12-17 dagar efter mens men kan också variera.

    Ett jättebra sätt att annars lära sig är sekretmetoden. Den har jag blivit gravid två gånger på första försöker med. Det rekommenderar jag starkt


    Klart det inte hänger på appen, men uträkningarna är ju en vägledning. Det är ju ändå så att kroppen följer ett mönster. Som att jag lärde mig nu att ägglossning ofta sker 12-14 dagar innan nästa mens. Det är ju jätteskillnad mot för om man räknar från mensen och framåt..
    Ja, då lär ju mensen komma för senast vi hade sex var den 29e..

    Du KAN ha blivit gravid av att ni hade sex den 29e augusti. De fertila dagarna brukar vara cirka sex varje månad och börjar upp till fyra-fem dagar före ägglossning. Säg att din ägglossning inträffade den 3:e eller 2:a september och inte den 4:e, ja då var ju den 29:e augusti en av de fertila dagarna.
  • Anonym (T)
    Anonym (ts) skrev 2018-09-17 12:27:30 följande:

    Ah, jag förstår. Det låter ju logiskt. Och lite surt...Klart det inte hänger på appen, men uträkningarna är ju en vägledning. Det är ju ändå så att kroppen följer ett mönster. Som att jag lärde mig nu att ägglossning ofta sker 12-14 dagar innan nästa mens. Det är ju jätteskillnad mot för om man räknar från mensen och framåt..Ja, då lär ju mensen komma för senast vi hade sex var den 29e..


    Det är ju därför jag tipsar om sekretmetoden. Om du inte ens visste när man har ägglossning egentligen så är det ju jättebra att du lär dig det för då vet du ju när du har ägglossning. Man ser det på flytningarna. Dom flesta kvinnor som kör på den metoden blir gravida inom 3 månader.

    Jag har en cykel på ca 23 dagar. Jag brukar ha ägglossning på dag 9-13 ungefär. Jag blöder ca 4-5 dagar under mens.

    När mensen tog slut i Augusti så hade jag ägglossning på 6e dagen och den här månaden kom mensen på den 20e dagen i cykeln.

    Det är en jättebra metod som jag verkligen rekommenderar
  • Kasperina

    12-14 dagar är det vanligaste, men du behöver ta reda på hur just din kropp fungerar. Tempning är en bra metod, annars kan det ibland räcka att göra en kalender där man noterar saker som kraftiga humörsvängningar, mensvärk, finnar, trötthet eller vad det kan vara. Många har något som talar om när ÄL är och när mensen närmar sig, men man behöver hålla koll i några cykler för att hitta dem.

    Mitt ex som har fem äldre systrar talade om för mig att jag får små finnar i ansiktet och/eller på halsen dagarna före mens, det hade jag själv ingen aning om innan

Svar på tråden När kan jag bli gravid?