• Anonym (Orolig)

    Kanel. Farligt?!

    Jag har läst och hört att kanel är en farlig krydda när man är gravid och att den liksom saffran använts som medicin för att framkalla missfall. Stämmer detta?!!

  • Svar på tråden Kanel. Farligt?!
  • Anonym (heh)

    Då får du äta STORA mängder. Inte den mängden som du får i dig i ett lass kanelbullar eller liknade.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (heh) skrev 2018-09-17 14:12:41 följande:

    Då får du äta STORA mängder. Inte den mängden som du får i dig i ett lass kanelbullar eller liknade.


    Är du säker på det? En liten mängd kan ju va mycket för bebisen
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-17 14:15:01 följande:

    Är du säker på det? En liten mängd kan ju va mycket för bebisen


    Fast bebisen får inte i sig samma mängd som du. Ät du din kanel och njut av det. Jag har haft kanel på min gröt och ätit kanelbullar under hela min graviditet och min son växer perfekt, flödet är perfekt och inget galet alls!
  • Anonym (GoNutts)

    Kumarin är ett naturligt ämne i kanel och det är kumarin som man ska akta sig för då man kan få problem med levern. Så dom brukar inte rekommendera mer än 1 tesked ren kanel per dag.

    Så det är inte farligt att äta kanel.

    Saffran är inte heller farligt om du inte äter sjukt stora mängder. Så om du ska baka eller laga mat kan du absolut använda dig av saffran.

  • Pentra

    Håller med ovanstående svar. Kanel hjälper dessutom till med att, till viss del, hålla ordning på blodsockret, vilket vissa kan få problem med under graviditeten. I rätt mängd är kanel alltså NYTTIGT. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Kanel. Farligt?!