• Lisa1318

    Slutat med urinprov?

    Jag är i vecka 29+4 med barn nr 2 och var precis hos min bm, fick informationen att man inte längre behöver lämna urinprov mer än vid inskrivningen, men hur ska man då kunna se ifall man har havandeskapsförgiftning? Nån mer som varit med om samma sak eller som har mer info? Bm sa att det är nytt sen ca 2 veckor sedan..

  • Svar på tråden Slutat med urinprov?
  • Anonym (Snart 2 barnsmamma)

    Jag har inte heller fått ge urinprov annat än vid inskrivningen denna graviditet. Är i v 39 nu.

    Men fick frågan om man tagit en urinodling på mig och fick ge ett till prov som skickades på odling. Tur var det, då man upptäckte grupp B streptokocker. (Som man kan ha vid urinvägsinfektion.) Men jag har aldrig haft det i hela mig liv, men bär ändå på bakterien. Då får man antibiotika vid förlossning för att skydda barnet.

    Hade havandeskapsförgiftning vid min första graviditet. Då fick jag lämna många urinprov och ta blodtryck ofta.

    De kollar säkert urinen om man börjar må dåligt. Får högt blodtryck, börjar se flimmer, och andra symptom på havandeskapsförgiftning.

    Jag hade konstant högt blodtryck med yrsel och huvudvärk i ca 4 v när jag hade havandeskapsförgiftning. Men läckte inte så mycket proteiner.

  • Anonym (Y)

    Vid havandeskapsförgiftning så brukar man ju få symptom och finns det anledning eller oro får du lämna urinodling.

    Min första graviditet var bra, lämnade inte urinprov bortsett från inskrivning.

    Andra däremot hade jag sammandragningar tidigt. Då fick jag lämna urin och odling gjordes. Hade också GBS, fick antibiotika sen fick jag lämna urin 1 gång i månaden för att se så det inte kom tillbaka.

  • JLES

    Jag lämnar urinprov varje gång jag går till BM. Det är min egen önskan och de blir bara glada när jag påminner dem, haha. Min BM odlar också all urin jag lämnar så ingenting går liksom missat. Det är också mitt önskemål. :)

    Det är liksom inget problem för dem att varken analysera eller odla så om du vill ta ett urinprov när du ändå är där kan bara fråga om det. I värsta fall får du väl säga att du känt lite sveda eller så när du kissat på senaste tiden.. Flört

Svar på tråden Slutat med urinprov?