• Anzil

    Hur kan jag vara pedogiskt på bästa sätt? - Barnen visar mer och mer svartsjuka mot varandra

    Hej!

    För en tid sedan flyttade jag hemifrån till en egen bostad, till helt ny stad. Jag har haft jättegoda nya kontakter för att inte tala om mina grannar och deras barn.

    Det har dock uppvisat mer utstrålning där de vill ''ha för mig själv'', eller något. De blir inte glada när andra barn talar med mig.

    De försöker dra in andra barn och alltid talar om att ''deras föräldrar'' kallar på de. Så de skall gå in. Vissa gånger har de dragit varandra och pratar i främmande språk. Så jag vet inte alltid om de säger något snällt mot varandra.

    De senaste tillfällen har varit stampa på en annat barn och dragit i kläderna.

    Det där med att stampa i foten missade jag totalt. Jag talade med ett barn i gården, och då kom en flickbarn. När jag vände mig om, stampade hon honom på foten. När jag vände mig tillbaka, grät han. Jag blev alldeles ställd och ännu mer chockad när jag fick veta att hon hade stampad honom i foten. Så min första reaktion blev att det måste ha skett av misstag.

    Jag känner att jag själv är så dålig pedagogiskt inom detta. Dessa är ju inte mina barn, bara grannbarn. Hur kan jag liksom säga på ett ordentligt sätt. Hur kan jag vara på en god nivå inom pedagogik men fortfarande inte ta över ''föräldrar rollen''. Jag vill ju inte att det skall bli någon grannfejd eller något liknade.

  • Svar på tråden Hur kan jag vara pedogiskt på bästa sätt? - Barnen visar mer och mer svartsjuka mot varandra
  • Anzil

    Det här kanske ligger något i det, med deras beteende av att blivit svartsjuka, om man skall kalla det svartsjuka.

    Jag har haft fullt upp med fritidsaktiviteter och andra saker. Så jag leker inte barnen på gården lika mycket som förut. Nu när det är lite mer kyligt ute, är det inte så många barnen ute på gården i alla fall.

    Så det blir mest hälsningar och småprat. Och det är där ''svartsjukan'' dyker upp.

  • äldreochklokare

    jag har sett en hel del sig under lång tid på forumet och jag har förstått att det här med hur man förhåller sig till andra socialt är något som du funderat oerhört mycket på och ibland tycker är svårt att tolka.

    I ditt läge skulle jag prata med barnens föräldrar och be dem hantera detta för jag tror, och jag säger det inte för att vara elak, att du kanske inte är rätt person att reda ut detta. 

    Det kan vara "inget", dvs du övertolkar eftersom du inte vet hur barnen är mer än de korta stunder du möter dem. Eller - det kan vara något i ditt eget beteende som framkallar vad du kallar svartsjuka. Vad vet jag inte men fundera på det. 

  • Anzil
    äldreochklokare skrev 2018-09-17 18:53:44 följande:

    jag har sett en hel del sig under lång tid på forumet och jag har förstått att det här med hur man förhåller sig till andra socialt är något som du funderat oerhört mycket på och ibland tycker är svårt att tolka.

    I ditt läge skulle jag prata med barnens föräldrar och be dem hantera detta för jag tror, och jag säger det inte för att vara elak, att du kanske inte är rätt person att reda ut detta. 

    Det kan vara "inget", dvs du övertolkar eftersom du inte vet hur barnen är mer än de korta stunder du möter dem. Eller - det kan vara något i ditt eget beteende som framkallar vad du kallar svartsjuka. Vad vet jag inte men fundera på det. 


    Jag tror du har missförstått en gnutta :)


    Kan försöka komma tillbaks med en mer utförligare inlägg, möjligtvis.

    Jag tycker samtidigt din svar till mig var go, tack så mycket!

    Det lilla jag kan säga är att man bör nog ha varit på plats för att begripa vad jag menar rent exakt. Man kanske inte heller skall ta ordet ''svartsjuka'' till fullo. Så det var nog fel av mig att uttrycka det så och använda det ordet här.

Svar på tråden Hur kan jag vara pedogiskt på bästa sätt? - Barnen visar mer och mer svartsjuka mot varandra