• Crimson_Butterfly

    Sköldkörtel dip...

    Är gravid i v8 och har precis fåt veta att jag har en dip på värderna av sköldkörteln (eller om det var en ökning) kommer inte riktigt i håg vad barnmorskan sa när hon ringde men tror det var att den var förlåg. Har läst om det även fast man kanske inte ska och såg att det ökar risken för missfal och kan skada barnet. Apotekt är stängt så ska hämta ut medicinen i morgon. Alla andra värden var bra så hon trodde att det är därför jag varit så tröt. Nu undrar jag om det är någon här som haft detta och graviditeten har gåt bra och fått helt friska barn. Eller om man ska vara instäld på någon form av komplikationer. Jag ska delta i Kub undersökning så ska på ett tidigt ultraljud i slutet av nästa månad. Hoppas det vissar att allt är bra med den lille, fast nu är jag lite orolig inför det och att det inte ska var helt okej med den lille.

  • Svar på tråden Sköldkörtel dip...
  • Kallamakka

    Jag har precis fått samma besked, är ungefär i samma vecka som du. Man ska ha max 4.0 i värde, och är inte värdet jätte högt så är det ingen större fara, inget har liksom hunnit hända, dessutom att man kommit på det så tidigt - gör att det minskar risken betydligt för påverkan på fostret.

    Jag tror inte att du behöver oroa dig, jag slutade med det efter att jag pratat med min barnmorska.

    Tänk bara på att inte ta medicinen med mat, och inte heller med vitaminer(i alla, fall de direktiv jag fick) . Jag tar levaxinet på morgonen, väntar minst 30 min innan jag äter, och kör vitaminerna på kvällen.

  • Anonym (J)

    Du behöver inte oroa dig! Ät bara medicinerna som anvisat så fort som du har hämtat ut de!

  • Crimson_Butterfly

    Ok tack för svar. Vet inte värdena på provet det sa hon aldrig när hon ringde men hon sa att jag kan förmodligen sluta med medicinen efter graviditeten så det kan ju inte ha varit jätte dåligt. Ska tänka på det tänkte först ta den samtidigt med kvällsmaten då jag tar vittaminerna men då ska jag alltså inte göra det.

  • Deeelicious

    Jag är gravid i v.15 och fick nyligen veta av BM att jag behövde levaxin för underproduktion av sköldkörteln. Har varit gravid tidigare och fick MA i v.10 som jag inte vet vad det beror på men vid den graviditeten hade de ej börjat med kontroller av sköldkörteln så möjligt att produktionen var låg redan då. Dock sa BM att så länge man äter medicinerna och att värdet höjs som det ska då behöver man inte vara orolig :)

  • Crimson_Butterfly

    Tack för alla svar, tjäns lite bättre nu. Har också pratat med en kompis i dag som också hade det med sina två barn, så hon lugnade mig lite också.

Svar på tråden Sköldkörtel dip...