• Skogskantarellen

    Bättre resultat med lång protokoll (IVF)?

    En fråga ... tacksam för era erfarenheter:


    Provat kort protokoll. Senast fick ut 10 ägg där 8 blev befruktade. 1 färsk överförd (blev minus på gravtestet). 1 till frysen (får bli kvar där). Tänkte köra en ny stimulering inom kort, då jag har köpt 3-pack.


    Min fråga är: 
    Fick ni bättre resultat ni som bytt från kort protokoll till lång protokoll? Min läkare nämnde att man kan m h a det långa protokollet göra att äggen mognar till sig ytterligare, vilket är positivt ...


    Tacksam för era erfarenheter. 
    /S


  • Svar på tråden Bättre resultat med lång protokoll (IVF)?
  • Jagochdublirvi

    Det kan vara så, men det behöver nödvändigtvis inte vara så. När jag för fem år sedan gjorde ivf bedömde läkaren att det bästa var att köra med långa protokollet. Kommer inte ihåg exakt hur många ägg vi fick ut men det var runt 13-15. Fem befruktades och jag fick tillbaka en tredagars och fyra odlades vidare. Minus på test och de fyra andra slutade dela sig så det blev inget till frysen. Då jag hade haft mycket problem och biverkningar med första försöket (blandannat kolik) så beslutade läkaren vid andra försöket att vi skulle testa korta protokollet. Vi fick ut lika många ägg, fem befruktades, en tillbaka (och som numera är en busig 4 åring), tre till frysen (och dessa har förvarats nu i fem år och kommer att kasseras inom kort). Då var ändå mannens spermier sämre vid andra tillfället och de fick ta till ICSI.

  • Hontmail
    Skogskantarellen skrev 2018-09-17 21:43:45 följande:

    En fråga ... tacksam för era erfarenheter:

    Provat kort protokoll. Senast fick ut 10 ägg där 8 blev befruktade. 1 färsk överförd (blev minus på gravtestet). 1 till frysen (får bli kvar där). Tänkte köra en ny stimulering inom kort, då jag har köpt 3-pack.

    Min fråga är: 

    Fick ni bättre resultat ni som bytt från kort protokoll till lång protokoll? Min läkare nämnde att man kan m h a det långa protokollet göra att äggen mognar till sig ytterligare, vilket är positivt ...


    Tacksam för era erfarenheter. 

    /S
    Nej jag fick inte fler mogna ägg. 1/3 var omogna precis som med korta. Kan ha med medicinen att göra också (Menopur) båda gånger. Tänker inte prova långa eller Menopur nått mer.
Svar på tråden Bättre resultat med lång protokoll (IVF)?