• Lippi

    Obehörig lärare behöver råd

    Hej!
    Jag är 38 år och har arbetat i två år som obehörig lärare i i spanska i ett kommun som har två högstadium, ett i söder och ett i norr. 
    I år har jag blivit antagen i ett ämneslärarprogram och tänker ansöka VAL projekt på vårtermin.


    Började i mars 2016 som timvikarie i norra skolan.
    Läsår 2016/2017 fick jag 6+6 månader kontrakt vid det södra högstadiet för en lärarinna var mammaledig. 
    Läsår 2017/2018 vikarierade jag för en annan lärarinna i den norra skolan (6+6+2). 

    Rektorn ska lämna arbete i december så hon försöker att säkerställa alla obehöriga som möjligt, förutom mig: även om jag har blivit antagen i ämneslärarprogrammet, även om jag har arbetat i kommunen i mer än två år, jag har ändå arbetat i den norra skolan bara ett år, samt jag är obehörig lärare så rektorn är inte tvungen att "räkna" mina dagar i kommunen.


    Då föreslog rektorn att skicka CV till södra skolan igen (de söker lärare en gång till) och se om de behöver mig eller bli skolvärdinna/arbeta i köket eller ett kontrakt som elevassistent.

    Jag behöver råd: om jag inte får något jobb som obehörig lärare i spanskan, vad vore det bättre? Bli fastanställd som skolvärdinna/arbetare i köket eller arbeta som elevassistent? Eller bara arbeta som timvikarie igen?

    - Jag är orolig att, om jag arbetar som skolvärdinna/arbetare i köket, då blir det svårare om jag söker VAL i framtiden och i allmänhet för min framtida karriär.
    - Jag tycker att för arbeta som elevassistent måste man vara modersmål svenska.
    - Att pendla är inte en idé: jag har ett barn i förskolan samtidigt studerar jag 100%.

  • Svar på tråden Obehörig lärare behöver råd
  • äldreochklokare

    I det långa loppet är behörigheten det enda som hjälper dig om du vill fortsätta jobba som lärare, även om det är brist på lärare i moderna språk. Jag skulle satsa på utbildningen oavsett hur anställningen ser ut. Är det spanska du vill satsa på, fastna inte som skolvärdinna osv.

    Med tanke på vilken brist det är på moderna språklärare så kommer du kunna hitta andra tjänster när du är behörig. 

  • Lippi
    äldreochklokare skrev 2018-09-18 07:32:07 följande:

    I det långa loppet är behörigheten det enda som hjälper dig om du vill fortsätta jobba som lärare, även om det är brist på lärare i moderna språk. Jag skulle satsa på utbildningen oavsett hur anställningen ser ut. Är det spanska du vill satsa på, fastna inte som skolvärdinna osv.

    Med tanke på vilken brist det är på moderna språklärare så kommer du kunna hitta andra tjänster när du är behörig. 


    Tusen tack för ditt råd. Jag tänkte samma som du, men jag undrade om jag var bara för mycket ambitiös. Tack igen :) det behövde jag
Svar på tråden Obehörig lärare behöver råd