• Lippi

    Obehörig lärare behöver råd

    Hej!
    Jag är 38 år och har arbetat i två år som obehörig lärare i i spanska i ett kommun som har två högstadium, ett i söder och ett i norr. 
    I år har jag blivit antagen i ett ämneslärarprogram och tänker ansöka VAL projekt på vårtermin.


    Började i mars 2016 som timvikarie i norra skolan.
    Läsår 2016/2017 fick jag 6+6 månader kontrakt vid det södra högstadiet för en lärarinna var mammaledig. 
    Läsår 2017/2018 vikarierade jag för en annan lärarinna i den norra skolan (6+6+2). 

    Rektorn ska lämna arbete i december så hon försöker att säkerställa alla obehöriga som möjligt, förutom mig: även om jag har blivit antagen i ämneslärarprogrammet, även om jag har arbetat i kommunen i mer än två år, jag har ändå arbetat i den norra skolan bara ett år, samt jag är obehörig lärare så rektorn är inte tvungen att "räkna" mina dagar i kommunen.


    Då föreslog rektorn att skicka CV till södra skolan igen (de söker lärare en gång till) och se om de behöver mig eller bli skolvärdinna/arbeta i köket eller ett kontrakt som elevassistent.

    Jag behöver råd: om jag inte får något jobb som obehörig lärare i spanskan, vad vore det bättre? Bli fastanställd som skolvärdinna/arbetare i köket eller arbeta som elevassistent? Eller bara arbeta som timvikarie igen?

    - Jag är orolig att, om jag arbetar som skolvärdinna/arbetare i köket, då blir det svårare om jag söker VAL i framtiden och i allmänhet för min framtida karriär.
    - Jag tycker att för arbeta som elevassistent måste man vara modersmål svenska.
    - Att pendla är inte en idé: jag har ett barn i förskolan samtidigt studerar jag 100%.

  • Svar på tråden Obehörig lärare behöver råd
  • äldreochklokare