• Bok
    Äldre 18 Sep 09:56
    800 visningar
    1 svar
    1
    800

    Hur ”skämmer man bort” dagens barn?

    Jag träffar ganska ofta gudbarn och syskonbarn, ibland för att vara barnvakt, ibland för det är kul att göra saker med dem. Det skulle vara kul att någon gång göra något ?särskilt roligt? med dem, men ?dagens barn? får uppleva så mycket att jag har svårt att komma på vad jag kan hitta på som skulle vara särskilt roligt för dem. Gå på bio, gå på teater, gå på café och fika, ja till och med besök på tivoli känns som vardagsmat för dem.

    Det är inte det att de inte uppskattar det, men det märks att det inte är något de tycker är något ?extra?. (Egentligen är ju tiden jag lägger ner viktigast, och det uppskattas verkligen av föräldrarna, men barnen gör det inte ännu.)


    Några föräldrar som har förslag på vad man kan göra som känns ?särskilt? för dem, eller ska jag bara acceptera att ?dagens barn? får så mycket att det inte går att motsvara deras förväntningar om vad som är ?wow? på en normal lön/budget?


    (Ja, jag är medveten om att det finns gott om barn som verkligen skulle uppskatta sådant jag skrev om, men för den ?medelklass? jag känner är sådant tydligen vardagsmat. Tyvärr.)

  • Svar på tråden Hur ”skämmer man bort” dagens barn?
  • Äldre 18 Sep 11:43
    #1

    Dagens barn får sällan kvalitetstid med föräldrar, just för att de skall roas med saker som kostar pengar. Något jag vet uppskattas är sällskapsspel. Att bara i lugn och ro spela kort, spela spel, kanske sitta med ett fiskespö, klättra i träd och sånt. Man behöver inte gå på bio, vara på Liseberg osv.

Svar på tråden Hur ”skämmer man bort” dagens barn?