• Anonym (?)

    Något fel på ordet?

    Mammaledig?

    Jag läste min journal på 1177, och där står det: patienten uppger sig vara "mammaledig".

    Inom citationstecken alltså. Är det konstigt att använda det ordet, eller varför skrev vårdgivaren så?

  • Svar på tråden Något fel på ordet?
  • Anonym (?)
    elyse skrev 2018-09-18 15:01:40 följande:

    Tja, föräldraledig är väl det korrekta .


    Jo det vet jag. Men man kan väl säga mammaledig likaväl?
  • Tveksamt
    Anonym (?) skrev 2018-09-18 15:07:46 följande:
    Jo det vet jag. Men man kan väl säga mammaledig likaväl?

    Så klart du kan, alla förstår vad du menar men det korrekta ordet för det är att du är föräldraledig.
    På samma sätt är det nog ingen som inte förstår vad man menar när man säger dagisfröken, men det korrekta ordet är förskolelärare.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (....)
    Tveksamt skrev 2018-09-18 15:16:18 följande:

    Så klart du kan, alla förstår vad du menar men det korrekta ordet för det är att du är föräldraledig.

    På samma sätt är det nog ingen som inte förstår vad man menar när man säger dagisfröken, men det korrekta ordet är förskolelärare.


    Jag tror nog alla förstår vad man menar när man äger dagisfröken...
  • Anonym (Gunilla)

    Mammaledigheten är den ledighet som du som mamma har rätt att ta ut sju veckor före och sju veckor efter förlossningen. Det blir fel att journalföra föräldraledighet med mammaledighet om barnet är äldre än sju veckor.

    www.do.se/lag-och-ratt/foraldraledighetslagen/

  • elyse
    Anonym (....) skrev 2018-09-18 15:22:33 följande:

    Jag tror nog alla förstår vad man menar när man äger dagisfröken...


    Precis. Just vad personen skrev...
  • Anonym (?)
    Anonym (Gunilla) skrev 2018-09-18 15:29:28 följande:

    Mammaledigheten är den ledighet som du som mamma har rätt att ta ut sju veckor före och sju veckor efter förlossningen. Det blir fel att journalföra föräldraledighet med mammaledighet om barnet är äldre än sju veckor.

    www.do.se/lag-och-ratt/foraldraledighetslagen/


    Då borde hon ju skrivit föräldraledig i journalen istället...
  • Anonym (Gunilla)
    Anonym (?) skrev 2018-09-18 15:39:30 följande:

    Då borde hon ju skrivit föräldraledig i journalen istället...


    Ts uppgav sig inte vara föräldraledig utan sa att hon är mammaledig. Ska vårdgivaren ljuga om vad Ts säger? Sätter man ordet mammaledig inom citationsteckenså förstår man vad som menas.
  • Anonym (?)
    Anonym (Gunilla) skrev 2018-09-18 15:42:09 följande:

    Ts uppgav sig inte vara föräldraledig utan sa att hon är mammaledig. Ska vårdgivaren ljuga om vad Ts säger? Sätter man ordet mammaledig inom citationsteckenså förstår man vad som menas.


    Jag är ju TS.

    Jag säger alltid mammaledig, och har alltid gjort.

    Om det nu var fel uttryck så kunde hon ju skrivit föräldraledig istället. Det är inte att ljuga.
  • Anonym (N)
    Anonym (?) skrev 2018-09-18 15:46:36 följande:

    Jag är ju TS.

    Jag säger alltid mammaledig, och har alltid gjort.

    Om det nu var fel uttryck så kunde hon ju skrivit föräldraledig istället. Det är inte att ljuga.


    Men äh! Släpp det.
Svar på tråden Något fel på ordet?