• Äldre 18 Sep 18:53
    3257 visningar
    10 svar
    10
    3257

    Volvo V70, finns det alternativ?

    Måste köpa ny bil, och jag har hittills bara gillat Volvo (har haft Opel, VW och Renault också, men inte gillat dem). Jag vill ha en kombi som är rymlig, men även bekväm att åka i. Gillar inte franska bilar som är så känsliga att växla. Men jag tycker en begagnat Volvo V70 är ganska dyr. Vill inte lägga ner mer än 80.000 eller högst 100.000. Och för det får man bara ganska gamla Volvon. 

    Eller kanske letar jag på fel ställe - blocket? Andra källor? 

    Och så måste jag sälja gamla Volvon där kopplingen har gått sönder. Vill inte lägga ner 23.000 på reparationer (trasig koppling plus stor service med kamremsbyte). Hur mycket kan man få för en sån bil (V70, år 2006, har gått 170000). 

  • Svar på tråden Volvo V70, finns det alternativ?
  • fiffff­i
    Äldre 18 Sep 19:57
    #1

    rekomenderar Volvo XC60, underbar 

  • Äldre 18 Sep 23:04
    #2

    Okej. Vad är det som är bra med den? Jag har för mig att den är mindre, kortare och smalare? Vi bygger en del och transporterar ofta saker med bilen.

  • Äldre 19 Sep 09:34
    #3

    En prydlig V70 -06' med 17.000 mil, servad, allt fungerande och bra skick kan du få mellan 40 och 50 tusen.

    I ditt/ert fall handlar det givetvis om en värdering där eventuell köpare prismässigt vill justera för de reparationer bilen står inför. Den matematiken klarar du själv naturligtvis, men även om man skulle dra av för den kommande verkstadskostnaden så måste man förstå köparens psykolgi, det finns ju egentligen ingen anledning att köpa en bil som omedelbart ska in på en dyr service. Man väljer då ett annat, likvärdigt, objekt men där man betalar för att kunna tuta och köra. Så "prutet" brukar tyvärr vara kraftigare än vad verkstadens offert säger. 

    /Puppa

  • Äldre 19 Sep 10:01
    #4

    Jag börjar fundera om det ändå skulle vara värt att lägga ner dessa pengar på att reparera den. Den har gått 17000 mil och det är ju inte mycket för en Volvo. Nästan alla som säljs har gått mer. Svårt..... Fast, gubben i verkstan sa att om det vore hans bil skulle han sälja den. Jag tänkte då förstås sälja den till ett sånt ställe som köper även defekta bilar, det finns ju flera stycken. Hur mycket man får vet jag dock inte än....

  • Äldre 20 Sep 06:10
    #5
    Det du får mest mil för pengarna är att repa din V70. Dock så ska det inte kosta så mycket att byta kamrem och koppling om det inte är en diesel. Jag bytte kamrem + vattenpump och lite annat för ca 6000 här i Luleå och kopplingsbyte brukar kosta ca +10000 då det är rätt mycket jobb. Nästa byte av kamrem sker om 10 år eller typ 17000 mil så du kan lugnt planera in det i ekonomin. 
    Vår V70 har passerat 34000 mil, bytt kamrem 2 ggr och aldrig koppling. Dock äldre modell än du har. Vill du ha så mycket mil för pengarna som möjligt ska du nog behålla den till något rasar, typ motor, växellåda eller att rosten tar den.
  • Äldre 20 Sep 08:06
    #6
    AndreaBD skrev 2018-09-19 10:01:31 följande:

    Jag börjar fundera om det ändå skulle vara värt att lägga ner dessa pengar på att reparera den. Den har gått 17000 mil och det är ju inte mycket för en Volvo. Nästan alla som säljs har gått mer. Svårt..... Fast, gubben i verkstan sa att om det vore hans bil skulle han sälja den. Jag tänkte då förstås sälja den till ett sånt ställe som köper även defekta bilar, det finns ju flera stycken. Hur mycket man får vet jag dock inte än....


    Kolla med en annan verkstad, det låter dyrt. Jag skulle reparerat den om det var min och den var bra för övrigt men 23.000 låter som för mycket för koppling och service/kamrem.
  • Äldre 20 Sep 11:04
    #7
    Mandelskorpan skrev 2018-09-20 08:06:38 följande:
    Kolla med en annan verkstad, det låter dyrt. Jag skulle reparerat den om det var min och den var bra för övrigt men 23.000 låter som för mycket för koppling och service/kamrem.
    Jag vill inte så gärna gå till en annan verkstad eftersom den här är väldigt schysst. De tar aldrig betalt när det blir som nu, att det inte blir av, de gör små-saker väldigt billigt. De försöker inte övertala till dyra lösningar. Och vad jag vet så är priset för den där servicen med kamremsbyte (drygt 11000) normal, jag har hört folk som har betalat mer. Det ingick ju ganske många saker där....
  • Äldre 20 Sep 11:10
    #8
    Mr K69 skrev 2018-09-20 06:10:49 följande:
    Det du får mest mil för pengarna är att repa din V70. Dock så ska det inte kosta så mycket att byta kamrem och koppling om det inte är en diesel. Jag bytte kamrem + vattenpump och lite annat för ca 6000 här i Luleå och kopplingsbyte brukar kosta ca +10000 då det är rätt mycket jobb. Nästa byte av kamrem sker om 10 år eller typ 17000 mil så du kan lugnt planera in det i ekonomin. 
    Vår V70 har passerat 34000 mil, bytt kamrem 2 ggr och aldrig koppling. Dock äldre modell än du har. Vill du ha så mycket mil för pengarna som möjligt ska du nog behålla den till något rasar, typ motor, växellåda eller att rosten tar den.
    Jo, men i Stockholm... och det skulle vara kamrem och ganska mycket annat. Och som sagt, den verkstan brukar vara väldigt schysst. Nej, det är ingen diesel, men jag var lite frestad att köpa en diesel istället, då många säljer dem billigare nu. Folk är väl lite oroliga att de ska införa nån ny lag och förbjuda dem, men så fort kan det ju ändå inte gå. Det vore ju så mycket billigare i förbrukningen....Och jag bor ganska långt utanför stan och kör mest där. Men är reservdelar dyrare med en diesel?

    Jo, min man säger också att han lutar mot att den ska lagas.
  • Äldre 20 Sep 13:35
    #9

    Det finns ett serviceschema för volvosar. Försök få tag på ett sådant och kolla vad som ska servas vid 17000 mil eller ålder. Stor service brukar vara kamremsbyte sedan kommer tändstiftsbyte lite då och då. Vanliga mellanservicear är i stort sett bara oljebyten, resten kollas när du besiktar bilen. Om ni vill spara mycket pengar på service så lär er byta olja själv och lej bort kamremsbyte, tändstiftsbyte och annat som ni känner att ni inte fixar.

  • Äldre 20 Sep 13:46
    #10
    Mr K69 skrev 2018-09-20 13:35:06 följande:

    Det finns ett serviceschema för volvosar. Försök få tag på ett sådant och kolla vad som ska servas vid 17000 mil eller ålder. Stor service brukar vara kamremsbyte sedan kommer tändstiftsbyte lite då och då. Vanliga mellanservicear är i stort sett bara oljebyten, resten kollas när du besiktar bilen. Om ni vill spara mycket pengar på service så lär er byta olja själv och lej bort kamremsbyte, tändstiftsbyte och annat som ni känner att ni inte fixar.


    Jo, jag vet att kamrem ska bytas vid 15000. Vi är lite försenade med det. Annars tror jag är det överkomligt med service. Jag kan kolla närmare, det kan också stå i serviceboken.
Svar på tråden Volvo V70, finns det alternativ?